تشکیل لیزینگ ریلی تا پایان سال
نورالله بیرانوند معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن در همایش ملی لیزینگ، توسعه اقتصادی، تولید و اشتغال از برنامهریزی این شرکت برای تشکیل شرکت لیزینگ اختصاصی ریلی خبر داد و گفت: از رئیس جمهور تأییدیه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اخذ شده و تا پایان امسال این شرکت ایجاد خواهد شد.
نورالله بیرانوند معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن در همایش ملی لیزینگ، توسعه اقتصادی، تولید و اشتغال از برنامهریزی این شرکت برای تشکیل شرکت لیزینگ اختصاصی ریلی خبر داد و گفت: از رئیس جمهور تأییدیه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اخذ شده و تا پایان امسال این شرکت ایجاد خواهد شد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران نورالله بیرانوند افزود: ایجاد قطب های اقتصادی در اطراف ایران، جایگاه کشورمان از لحاظ ژئوپولتیکی را بالاتر برده است.
او ادامه داد: یکی از روشهای ایجاد مزیت رقابتی برای صنایع مختلف، کارایی سیستم حملونقل و لجستیک در زنجیره تأمین کالاست.
بیرانوند به اهمیت موضوع توسعه متوازن حملونقل با سایر بخشهای اقتصادی اشاره کرد و افزود: متأسفانه صنعت ریلی بهصورت متوازن با ظرفیتهای اقتصادی کشور توسعهنیافته بهصورتی که سهم مسافر ریلی ۸ درصد و بار ۱۲ درصد از مجموع بار و مسافر کشور است و این در مقایسه با کشورهای صنعتی شاخص پایینی است و با درک این موقعیت، با رایزنیهای گستردهای با مجلس و دولت محترم از سوی وزارت راه و شهرسازی، در قانون برنامه ششم توسعه، توسعه راهآهن بهعنوان یکی از زیرساختهای کلیدی کشور موردتوجه قرار گرفت.
او خاطرنشان کرد: در این راستا رسیدن به سهم ۳۰ درصدی بار و ۲۰ درصدی مسافر ریلی، هدفی است که پیش بینی شده است. البته راهاندازی قطارهای پرسرعت جز دیگر اهداف است.
بیرانوند ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید در دو بخش زیرساخت و تأمین ناوگان بهصورت متوازن حرکت کنیم.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل بابیان اینکه مسئولیت تأمین مالی بخش زیرساخت ریلی عمدتاً بر عهده دولت است ادامه داد: درزمینهٔ تأمین ناوگان و نوسازی ناوگان ریلی، یکی از روشهایی که دنبال میکنیم، موضوع لیزینگ است. در حوزه ناوگان برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه به ۱۷۰۰ لکوموتیو، ۳۰۰ واگن مسافری و ۴۶ هزار دستگاه واگن باری نیاز داریم که ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان، منابع مالی موردنیاز آن است.
او تصریح کرد: در بخش تأمین ناوگان، به دلیل اینکه راهآهن توان تأمین این حجم از منابع را ندارد، سیاستهایی از قبیل حداکثر سازی مشارکت بخش خصوصی، تنوعبخشی به منابع تأمین مالی و تسهیل حضور بخش خصوصی را دنبال میکند.
به گفته بیرانوند؛ استفاده از فاینانس خارجی با ضمانت دولت، استفاده از فاینانس خارجی با ضمانت شرکت راهآهن، سرمایهگذاری مستقیم خارجی، استفاده از ظرفیت سیستم بانکی با استفاده از وجوه بانکی اداره شده نزد بانکها، تخصیص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی و استفاده از بازار سرمایه از روشهایی است که راهآهن تابهحال دنبال و تجربه کرده است.
بیرانوند خاطرنشان کرد: با توجه به تجاربی که در دنیا در بخش لیزینگ وجود دارد، تشکیل شرکت لیزینگ اختصاصی ریلی در دستور کار قرار دارد که از ریاست جمهوری تأییدیه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اخذ شده و تا پایان سال جاری عملیات این شرکت آغاز خواهد شد.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل ضمن برشمردن بسترهای موفقیت لیزینگ در راهآهن گفت: برای کسانی که درزمینهٔ تأمین واگن باری سرمایهگذاری میکنند تا ۵/۳ سال حق دسترسی (که اکنون ۲۳ درصد محاسبه میشود) صفر محاسبهشده و از پرداخت آن معاف هستند. همچنین سرمایهگذاری در راهآهن بهمثابه سرمایهگذاری در مناطق محروم در نظر گرفتهشده به این معنی که سهم آورده متقاضی ۱۰ درصد، دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و با نرخ سود ۴ درصد است.
وی با اشاره به اینکه صرفهجویی در مصرف سوخت از مزیتهای صنعت ریلی است گفت: طبق توافق دولت با شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، مقرر شد شرکت نفت ۵/۷ میلیارد دلار از محل صرفهجویی در مصرف سوخت به شرکتهایی که در حوزه زیربنا و ناوگان ریلی سرمایهگذاری میکنند بهصورت مستقیم یارانه پرداخت کند که به ازای هر تن کیلومتر ۳/۱ سنت دلار و به ازای هر نفر کیلومتر ۷/۰ سنت دلار است.
بیرانوند با اشاره به کاهش ریسک و تضمین سرمایهگذاری در راهآهن ادامه داد: بر اساس ماده ۶۷ قانون الحاق ۲، ما مجازیم اصل سود و سرمایهگذاری در راهآهن را تضمین کنیم و نوسانات نرخ ارز را نیز میتوانیم تضمین کنیم که این امر موجب کاهش ریسک خواهد شد. همچنین سرمایهگذاری در صنعت ریلی از پرداخت مالیات و ارزشافزوده معاف است و این امر مزیت نسبی سرمایهگذاری در راهآهن را زیاد میکند.
به گفته بیرانوند؛ در این راستای این قانون، هفته گذشته با شرکتهای بیمه صادراتی روسیه قراردادی به میزان ۳ میلیارد یورو جهت تأمین ۲۱ هزار واگن باری و مسافری و ۳۵۰ لکوموتیو بهصورت تولید مشترک، امضا شد.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل خاطرنشان کرد: مشکلی که وجود دارد فقدان تعامل لازم بین صنعت لیزینگ و صنعتی که میخواهد به آن خدمات ارائه شود است و مهمترین مسئله شناخت بازار و مشتریان این بازار از طرف شرکتهای لیزینگ است.
وی بابیان اینکه در کشورهای پیشرفته بخش ریلی و صنعت لیزینگ کاملاً در هم تنیده است ادامه داد: استفاده از صنعت لیزینگ از منابع متنوع مالی، اصلاح ظرفیت و خدمات محدود بخشهای لیزینگی با توجه به حجم عظیم سرمایهگذاری بخش ریلی از جمله راهکارها برای رفع این مشکل است.
بیرانوند ادامه داد: سودآوری و تضمین بازار مستمر به اندازه چرخه عمر یک محصول از مزیتهای صنعت ریلی است زیرا خدمات ریلی را درجاهایی که خودمان متقاضی هستیم خرید تضمینی انجام میدهیم بنابراین، این بازاری است که ریسک پایین و سود مناسب دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مزیتهای صنعت ریلی، حفظ ارزش دارایی متناسب با نرخ ارز است تصریح کرد: ما بهصورت گسترده با نهادهای تأمین مالی، اعم از بورس، شرکتهای تأمین سرمایه، صندوق توسعه ملی، بانک های تجاری و ... در حال همکاری هستیم و برای ورود شرکتهای لیزینگی به این صنعت و مدیریت ریسک و تأمین مالی آنها و طراحی و اجرای ساز و کارهای متناسب برای آنها اعلام آمادگی میکنیم.
گفتنی است همایش ملی لیزینگ، توسعه اقتصادی، تولید و اشتغال با حضور بیرانوند معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل، صنوبری مدیرکل دفتر سرمایهگذاری راهآهن و شرکتهای فعال در صنعت لیزینگ در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد