بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

امسال موتور ملی در لکوموتیو مانوری نصب می‌شود

امسال موتور ملی در لکوموتیوهای مانوری نصب می‌شود.

امسال موتور ملی در لکوموتیو مانوری نصب می‌شود
تین نیوز |

سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده حداکثری راه آهن از چهار ظرفیت قانونی برای استفاده حداکثری از تولید داخل و سرمایه گذاری در حوزه ریلی گفت: امسال موتور ملی در لکوموتیوهای مانوری نصب می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی در تشریح حمایت از تولید داخل در سال «جهش تولید» اظهار داشت: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است، حمایت از تولید داخل را طبق تأکیدات مقام معظم رهبری در دستور قرار دهد.

وی افزود: سال گذشته شرکت راه آهن با اراده نشأت گرفته از باور قلبی حمایت از تولید داخل و توسعه اشتغال پایدار در داخل برای حمایت از تولیدات ریلی داخلی، ناوگان و خط را در دستور کار قرار داد و در این راستا کمیته مشترکی با وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مجموعه ظرفیت های قانونی که به رونق تولید کمک می کرد را در این راستا در قالب بسته عملیاتی برای فعالان حوزه ریلی تدوین و آماده کردیم و ارائه شد.

۲۲ قرارداد منعقد شد

رسولی بیان کرد: سال ۹۸از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید استفاده حداکثری داشتیم. این حکم بسیار مترقی قانون است و روح آن بیانگر آن است که سرمایه گذاری اگر منجر به صرفه جویی سوخت شود، اصل و سود سرمایه گذاری از محل صرفه جویی سوخت به سرمایه گذار برمی گردد. این قانون از سال ۹۳ تصویب شد و ما مدام پیگیری کردیم که در سال ۹۸ به ثمر نشست.

مدیرعامل راه آهن افزود: ۲۲ قرارداد از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، منعقد کردیم که یکی از این ۲۲ قرارداد به پول رسید و افزایش صرفه جویی بخش، به سرمایه گذار برگشت.

 استفاده حداکثری از ماده ۶۷ قانون الحاق ۲

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با استفاده از ماده ۶۷ قانون الحاق ۲ که به راه آهن اجازه می دهد سرمایه گذاری ریلی را برای تأمین مالی تضمین کند، ظرفیت های مناسبی ایجاد شد؛ از این محل از بازار سرمایه کشور برای برخی شرکـت ها تأمین مالی کردیم و سرمایه گذاری ها در سال ۹۸ به بهره برداری رسید و استفاده شد. این مسیر جدیدی بود که تأمین مالی از بازار سرمایه انجام شود.

استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸

رسولی بیان کرد: ظرفیت دیگری که سال گذشته استفاده شد تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸ بود؛ روز ۲۸ اسفند سال ۹۷ تفاهم نامه ای بین رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی برای استفاده از این ظرفیت امضا شد و با همکاری بانک های عامل و شرکت های ریلی به آن جامه عمل پوشاندیم.

وی افزود: روز ۲۷ اسفند ۹۸و یک سال پس از این تفاهم نامه آخرین مراسم برای بهره برداری از سومین بخش ناوگان تولید داخل در سال ۹۸ در شرکت راه آهن برگزار شد و ۳۳۵ دستگاه انواع ناوگان تولید داخل از محل این تفاهم نامه وارد ناوگان شد و ادامه آن هم در سال ۹۹ به شبکه ریلی وارد می شود.

زیرساخـت های رونق تولید و جهش تولید در راه آهن گذاشته شد

مدیرعامل راه آهن بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در مقدمه بیانیات خود درباره نامگذاری سال ۹۹ اشاره کردند، در سال ۹۸ رونق تولید بازخورد خوبی داشت.

وی افزود: شکل گیری یک جریان، تفکر و باور و ارائه زیرساختی است که در زمان های بعد به میزان پیشرفت موضوع سرعت می دهد. در سال ۹۸ اراده ها هماهنگ شد، ظرفیت ها را به میدان آوردیم ضمن آنکه کارشناسان، دستگاه ها، کارخانجات تولیدی و سازنده ها، شرکت های خریداری، سازمان برنامه و بودجه همه و همه به باور مشترک رسیدند تا ۳۳۵ دستگاه ناوگان وارد شبکه ریلی شود.

رسولی گفت: با فراهم سازی این زیرساخت ها پیش بینی می شود در سال ۹۹ تولید داخلی در حوزه ریلی با سرعت بیشتری شکل بگیرد.

ورود منابع داخلی شرکت ها به توسعه ریلی با حمایت راه آهن

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سال گذشته ظرفیت دیگری که در این حوزه به کمک آمد منابع داخلی شرکت ها بود و از شرکت ها قدردانی می کنیم که در صنایع ریلی به عنوان یک صنعت مادر و پیش رو سرمایه گذاری کردند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که اثر القایی حمایت های دولت و سه ظرفیت قبلی که نام برده شد کمکی برای تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری بود. امیدواریم امسال نیز ظرفیت های دیگری به میدان بیاید تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر تولید در عرصه ریلی باشیم.

۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی سال گذشته وارد شبکه شد

رسولی بیان کرد: سال گذشته ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان شامل لکوموتیو، خودکشش، واگن باری و واگن مسافری وارد ناوگان شد که همه در کارخانجات داخلی تولید شده بودند.

وی افزود: این تعداد نسبت به سال ۹۷  به میزان ۸۳ درصد رشد داشت ضمن آنکه در سال ۹۸ هیچ ناوگان خارجی وارد شبکه ریلی نشد.

تولید برخی تجهیزات ریلی در داخل و برنامه ریزی صادرات آن در سال ۹۹

معاون وزیر راه و شهرسازی با  تأکید براینکه کاهش چشم گیر وابستگی به تولید خارجی در صنعت ریلی مهم است، گفت: سال گذشته در حوزه تجهیزات برای اولین بار چندین تولید داخل داشته ایم که در این تجهیزات ۱۰۰درصد وابستگی خارجی وجود داشت که در این باره می توان به سیستم ترمز، سیستم تهویه، تکه مرکزی سوزن، چرخ مونوبلوگ و سیلندر موتور لکوموتیو اشاره کرد.

رسولی افزود: این موارد مهمی است که امیدواریم امسال به تولید انبوه برسد و ما برای صادرات این تجهیزات آماده شویم.

نصب موتور ملی روی لکوموتیوهای مانوری در سال جاری

وی بیان کرد: موتور ملی تولید داخل در دستور کار قرار گرفت و مذاکرات آن به پایان رسید و امسال در لکوموتیوهای مانوری نصب خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مواردی که ذکر شد زیرساخت سازی در سال رونق تولید در حوزه ریلی بود و ما عزم جدی برای جهش تولید در سال جاری داریم و اطمینان داریم گام های جدی تری برخواهیم داشت. از روز ابتدایی سال ۹۹ موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و همین سه روز پیش با مدیرعامل ایران خودرو در مورد قراردادی که روزهای پایانی سال ۹۸ امضا کردیم جلسه داشتیم.

وی افزود: سال گذشته تفاهم نامه های خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه ریلی امضا کردیم که هر کدام منشأ تحول جدی در این صنعت خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ۶ تفاهم نامه در روزهای پایانی سال به امضا رسید که «۱۰۰درصد سرمایه گذاری بخش غیر دولتی» و «جامع بودن سرمایه گذاری» از ویژگی های آن است.

رسولی افزود: سرمایه گذاری صفر تا صد خطوط فرعی و آنتنی برای اتصال عمده بار به شبکه ریلی که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز است در دستور کار قرار گرفت و همکاری با صنایع بزرگ دنبال شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.