◄ زیان نیم میلیاردی نارسایی راه آهن برای اقتصاد کشور
دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریل در توئیتی نوشت: سقوط عملکرد حمل بار ریلی منجر به زیان نیم میلیارد دلاری به اقتصاد کشور به واسطه کاهش تولید فولاد شده است.
سبحان نظری، دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی در توئیتی نوشت: سقوط عملکرد حمل بار راه آهن در 2 سال اخیر، منجر به کاهش دست کم یک میلیون تنی تولید سالانه فولاد شده است.
در واقع عدم النفع ناشی از نارسایی راه آهن برای اقتصاد کشور، فقط در بخش فولاد ، سالانه بیش از نیم میلیارد دلار بوده است. او تاکید کرد که دولت باید برنامه جدی و مناسبی برای رشد بخش ریلی بریزد.
گزارش عملکرد حمل و نقل ریلی در سال 1401 نشان می دهد، متوسط بهره وری ماهیانه واگن های باری در سال 1401 افت 9.3 درصدی نسبت به سال 1400 داشته است.
در همین مدت سرعت بازرگانی واگن های باری با افت 10.6 درصدی نسبت به سال 1400 به عدد 3.38 کیلومتر بر ساعت رسیده است. از طرفی هر دو این شاخص ها در سه ماهه چهارم سال 1401 نسبت به سه ماهه سوم افت داشته اند، به طوری که متوسط بهره وری ماهیانه واگن های باری با افت 0.4 درصدی به کمتر از 83 هزار تن-کیلومتر و سرعت بازرگانی واگن های باری با افت 6.4 درصدی به 3.24 کیلومتر بر ساعت رسیده است.
همچنین تن-کیلومتر بار ترانزیتی ریلی که در سال 1400 رشد جهشی نسبت به سال های 1399 و 1398 داشت، در سال 1401 نسبت به سال 1400 افت 50 درصدی داشته است.
نظری چندی پیش در مصاحبه با نود اقتصادی عنوان کرد که شرکت راه آهن باید توضیح دهد چگونه با اضافه شدن واگن های باری همچنان آمار حمل بار در حال سقوط است. مدیریت ضعیف شرکت راه آهن تمام انگیزه های بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش ریل و ناوگان ریلی را از بین برده است. چرا شرکت راه آهن اجازه نمی دهد واگن ساز داخلی فعالیت کند؟
ضمن تشکر این یادداشت نشان میدهد که زیان غیرمستقیم ناشی از هر یک میلیون تن افت عملکرد راه آهن برای اقتصاد کشور خیلی بیشتر از درآمد مستقیم از دست رفته راه آهن است. شاید چیزی حدود 40 برابر!
آقای رییس جمهور باکلمه راهبردی گفتن وتکرارکلمه ظرفیت درست میکنه