بازدید سایت : ۴۷۹۰۱
میرشفیع

◄ اهمیت بالای مدیریت، تضمین کیفیت و کارایی پروژه

این جلسه بر چهار نکته مبنی‌بر همفکری و مشورتی بودن جلسه، فهم و برداشت مشترک، عملیاتی شدن مباحث در این هم‌اندیشی و دستیابی به نگرش متفاوت نسبت به‌نظام فنی و اجرایی تأکید دارد.

اهمیت بالای مدیریت، تضمین کیفیت و کارایی پروژه
تین نیوز |

سید حسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه ها در نشست هم اندیشی با مهندسان مشاور در بخش قراردادهای مشارکتی و پروژه های آزادراهی گفت: این جلسه بر چهار نکته مبتنی بر همفکری و مشورتی بودن جلسه، فهم و برداشت مشترک، عملیاتی شدن مباحث در این هم اندیشی و دستیابی به نگرش متفاوت نسبت به نظام فنی و اجرایی تأکید دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، میرشفیع افزود: در واقع با توجه به اهمیت بالای مدیریت، تضمین کیفیت و کارایی پروژه، انتظار می رود که اجرای پروژه مطابق بخش نامه ها و مصوبات باشد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل تأکید کرد: نوع قرارداد ها نیاز به بازنگری دارد و  باید برای ایجاد انگیزه نزد سرمایه گذار، یکسری مشوق های مالی تعریف شود. درواقع نیازمند یک دیدگاه جدید برای مشارکت بخش خصوصی هستیم.

میرشفیع با اشاره به تدوین نظام نامه تعیین حدود وظایف و ارتباطات  میان ارکان پروژه های عمرانی بخش آزادراهی از طریق مشارکت عمومی و خصوصی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه نظام نامه مذکور برای اولین بار تهیه شده است، لذا نیازمند بازنگری و دقت بیشتر برای پاسخگویی به موضوعات است.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل تصریح کرد: در اجرای آیین نامه قانون مشارکت در آزادراه ها باید منفعت عمومی و سرمایه گذار برآورده شود.

او به بهره گیری از دانش و ابزارهای نوین همچون فناوری اطلاعات در فرایند ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل اشاره کرد و  گفت: توسعه IT در زیرساخت باعث کاهش هزینه ها و افزایش دقت در اجراشده است و می توان از این فناوری ها به ویژه در بخش آزادراهی بهره مند شد.

معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل یادآور شد: روش های کنترل پروژه سال به سال درحال تحول است و اگر مبنای کار ما صدور خدمات فنی مهندسی باشد، باید خود را بادانش روز کنترل پروژه منطبق کنیم و این روش ها در داخل کشور مورد بازنگری قرار گیرد.

میرشفیع بابیان اینکه در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل مقررشده از روش های سنتی فاصله گرفته شود اظهار داشت: درحال تلاش برای فراهم کردن مقدمات ارسال الکترونیکی صورت وضعیت ها هستیم. همچنین مستندسازی پروژه باید با دقت بالا و براساس استاندارد های بین المللی انجام شود.

او در ادامه با اشاره به الزامات قرارداد های مشارکتی بیان داشت: در این الزامات بحث کنترل کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است که توسط سرمایه گذار  انجام می شود و دولت در این خصوص بیشتر به تضمین کیفیت می پردازد که نیازمند به کارگیری نظام نامه جدیدی است.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل افزود: خوشبختانه طی یک سال گذشته چند قرارداد تضمین کیفیت منعقدشده است و از نتایج آن ها  در جلسه امروز برای همفکری استفاده خواهد شد.

میرشفیع با اشاره به کاهش خطرات زیست محیطی در زمان اجرای پروژه اظهار داشت: اتفاقات بسیار خوبی در مجموعه مهندسی مشاور کشور رخ داده و صرفاً از منظر آیین نامه نگاه نمی شود.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با اشاره به وجود ضعف در بخش ژئوتکنیک و هیدرولوژی بیان داشت: هنگامی که بخش خصوصی مسئولیت پروژه را برعهده دارد، توجه دقیق تری به کیفیت اجرا خواهد داشت. کم توجهی به هیدرولوژی راه ها و ارائه مطالعات ضعیف موجب افزایش هزینه های  بهره بردار می شود.

او با تأکید بر رعایت آیین نامه ایمنی راه ها در هنگام ساخت پروژه بیان داشت: کار ارائه شده از سوی مهندسان مشاور، پیمانکاران و  شرکت ساخت و توسعه تأثیر زیادی بر تلفات ناشی از تصادفات رانندگی دارد. رعایت دقیق آیین نامه ایمنی راه ها به منظور کاهش تلفات درراه ها مورد انتظار مردم از جامعه مهندسی است.

میرشفیع توجه به معماری و منظر راه را مهم خواند و گفت: نباید ساخت یک جاده فقط ازنظر طرح هندسی نگاه شود.توجه به  معماری و منظر راه از خستگی دید کاربر جلوگیری نموده و احتمال خطر تصادفات را کاهش می دهد. از طرفی در آزادراه ها می توان با طرح مناسب منظر ، جاذبه توریستی و درآمدزایی ایجاد کرد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در ادامه بیان داشت: درصورتی که مطالعات ترافیکی به درستی انجام نشود، سرمایه گذار در موقع بهره برداری و استهلاک سرمایه با مشکل مواجه می شود.

میرشفیع در پایان از اجرای سیستم یکپارچه اخذ عوارض الکترونیکی در سراسر آزادراه های کشور تا نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: برای این اقدام یک روش پرداخت تعریف خواهد شد و از اتلاف وقت خودروها پشت گیت های عوارضی جلوگیری می کند. با توجه به ضوابط اخذ عوارض الکترونیک در طراحی آزادراه باید تغییراتی ایجاد شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.