◄ اتمام روسازی طولانیترین پل راهآهن قزوین-رشت
سرپرست معاونت ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها در بازدید از راهآهن قزوین-رشت خبر داد.
سرپرست معاونت ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها، گفت: اجرای روسازی دال خط بتنی برای اولین بار در طولانیترین پل راهآهن قزوین-رشت در حاشیه دریاچه سد سفیدرود به طول 1429متر با تلاش و پشتکار مهندسان ایرانی به اتمام رسید.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، عباس خطیبی نحوه عبور راهآهن از سد و رودخانه سفیدرود که پس از کارون پرآبترین رودخانه ایران به شمار میرود را یکی پیچیدگیهای اجرا در راهآهن قزوین-رشت ذکر کرد و گفت: عبور راهآهن از فضای محدود موجود بین اراضی شهری و سد سفیدرود ازیکطرف و وارد شدن به منطقه کوهستانی سخت از سوی دیگر، اجرای پل در این محدوده را بهعنوان گزینه ارجح و نهایی مطرح کرد.
وی افزود: در تقاطع مشترک راه اصلی و آزادراه قزوین-رشت با راهآهن و سد منجیل واقع در شهر منجیل که فصل مشترک شبکههای مختلف حملونقل منطقه است این پل اجرایی شد.
خطیبی این پل را یکی از شاهکارهای مهندسی در راهآهن قزوین-رشت دانست و افزود: توپوگرافی خاص مسیر راهآهن قزوین-رشت، کوهستانی بودن مسیر، مسائل زیستمحیطی و بافت کشاورزی موجب شد تا در اجرای این خط ریلی اقدامات ویژهای برای اولین بار نظیر اجرای همین پل صورت گیرد.
سرپرست معاونت ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها اجرای روسازی این پل به روش سیستم دال خط بتنی را برای اولین بار در کشور اعلام کرد و گفت: روش اجرای روسازی بتنی بهصورت درجا بوده و برای کاهش ارتعاشات ناشی از حرکت قطار و جلوگیری از ایجاد پدیده تشدید، از یکلایه محافظ گرانولی به ضخامت سهسانتیمتر زیر اسلب بتنی مسیر استفادهشده است.
وی اظهار کرد: این پل دارای دو قوس افقی با شعاع 500 است که در ارتفاعی بالاتر از آزادراه قرارگرفته و در ساخت آن حدود 140تن آرماتور برای مسلح کردن 1500مترمکعب بتن با مقاومت 350کیلوگرم بر سانتیمتر مربع بهکاررفته است.