◄ بودجه راهسازی 5 درصد مبلغ موردنیاز
طول راه های کشور از ۳۰۰ هزار کیلومتر فراتر رفته است و بیش از دوهزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور در دست بهره برداری و هزار و ۱۸۰ کیلومتر دیگر در دست ساخت است و قرارداد ۴۰۰ کیلومتر دیگر بسته شده که در شرف اجرا است.
بودجه راهسازی سال آینده، پنج درصد بودجه موردنیاز برای تکمیل پروژه های در دست اجرا است. سیدحسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت زیربناهای حمل ونقل، بابیان این مطلب افزود: طول راه های کشور از ۳۰۰ هزار کیلومتر فراتر رفته است و بیش از دوهزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور در دست بهره برداری و هزار و ۱۸۰ کیلومتر دیگر در دست ساخت است و قرارداد ۴۰۰ کیلومتر دیگر بسته شده که در شرف اجرا است.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، میرشفیع با حضور در یک برنامه رادیویی بابیان اینکه ازنظر پوشش جاده های آسفالته در کشور یک حرکت جهشی را طی ۴۰ سال دوره انقلاب شاهد بوده ایم گفت: در شرایطی که برخی از مراکز استان های ما پیش از انقلاب مانند استان کهگیلویه وبویراحمد فاقد راه های آسفالته بودند امروز بسیاری از مسیرهای شبکه اصلی و فرعی کشور تکمیل شده و بسیاری از جمعیت روستایی نیز از راه های آسفالته بهره مند شده اند.
او بابیان اینکه برخی از پروژه های در دست اجرا در سال آینده به بهره برداری خواهند رسید اظهارکرد: قطعه ۴ ارومیه -تبریز به زودی به بهره برداری می رسد، همچنین بخش عمده آزادراه شیراز- اصفهان که قریب به ۲۲۰ کیلومتر است در سال آینده زیر بار ترافیک خواهد رفت علاوه بر آن آزادراه اراک - خرم آباد نیز سال آینده به بهره برداری رسیده که راه خرم آباد به تهران را نزدیک تر می کند.
عضو هیئت عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در رابطه با بهره برداری از کمربندی جنوب تهران نیز گفت: این آزادراه از محور قم -گرمسار نزدیک ورامین شروع شده و بعد از گذشت از آزادراه تهران-قم و تهران-ساوه بعد از آبیک به آزادراه کرج-قزوین متصل می شود. طول این آزادراه ۱۵۸ کیلومتر است که ۸۰ کیلومتر آن درحال حاضر کامل شده و امیدواریم که تا سال آینده به بهره برداری برسد.
او با اشاره به اینکه به در حوزه ساخت آزادراه به استانداردهای بین المللی نزدیک هستیم افزود: ازلحاظ هندسی و طراحی راه ها کاملاً منطبق بر استانداردهای بین المللی هستیم و نشریات تخصصی خوبی در کشور منتشرشده اند که فعالیت شرکت راهسازی برای ساخت راه های کشور را می توان منطبق براین استانداردها دانست؛ البته متأسفانه باید گفت که درحال حاضر نگهداری راه ها در شرایط مناسبی نیست و از برنامه نگهداری استاندارد به دلیل محدودیت منابع فاصله زیادی گرفته است.
میرشفیع در رابطه باکیفیت مصالح استفاده شده در ساخت بزرگراه ها و آزادراه ها نیز گفت: در این حوزه کار جدی در چند سال اخیر اتفاق افتاده و کیفیت قیر و آسفالت در این سال ها بالا رفته است؛ هم اینک ۶ نوع قیر در کشور تولید می شود که استاندارد بسیار بالایی دارند. برای کنترل کیفیت آسفالت ها نیز نظام کنترلی جدید ایجادشده و با بهره گیری از دانش شرکت های دانش بنیان درحال استفاده از نمونه های پیشرفته آسفالت ازجمله قیرهای پلیمری در این صنعت هستیم.
او مشکلات و چالش های فراروی ایران در مورد ساخت آزادراه ها را عدم تخصیص مناسب بودجه عنوان کرد و ادامه داد: همه کشورها این دغدغه رادارند که منابعی که باید برای توسعه زیرساخت ها اختصاص یابد منابع محدودی هستند بااین حال ما شرایطمان به دلیل فروش نفت بهتر است و درآمدهای نفتی از سال ۵۰ باید قاعدتاً به بهبود بهتر توسعه زیرساخت ها اختصاص می یافت ولی باعدم مدیریت منابع این امر محقق نشد.
میرشفیع افزود: متأسفانه نظام توزیع اعتبارات و فنی اجرایی کشور درگیر موضوع بودجه است و تا زمانی که بودجه مصوب تخصیص نیابد پروژه ها اجرایی نمی شود درحالی که در کشورهای دیگر اگر یک قرارداد پیمانی بسته می شود منابع موردنیاز پروژه توسط بانک تأمین شده و دولت یا پیمانکار با بانک تسویه حساب کرده و تأخیری در تأمین منابع وجود ندارد.
او بابیان اینکه کشور با پروژه های نیمه تمام بسیاری مواجه است تصریح کرد: باوجوداینکه در پروژه های نیمه تمام سرمایه گذاری قابل توجهی صورت گرفته است اما به دلیل عدم تخصیص منابع درحال حاضر این پروژه ها قابل بهره برداری نیستند.
معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت زیربناهای حمل ونقل کشور ادامه داد: در بخش راهسازی بودجه ای که برای سال آینده درنظر گرفته شده است ۵ درصد بودجه موردنیاز برای تکمیل پروژه های در دست اجرا است و پروژه های پیش بینی شده که باید در بودجه های آتی دیده شود ۲۰ برابر بودجه سال آینده بوده که روند افزودن پروژه ها نیمه تمام در سال آینده نیز حفظ خواهد شد.
میرشفیع با تأکید براینکه باوجود محدودیت بودجه ای ما نمی توانیم توسعه کشور را متوقف کنیم گفت: برای جذب سرمایه گذاران داخلی مشکلات ویژه ای وجود دارد و بااین حال در چند سال گذشته تلاش شده است تا این مشکلات مرتفع شوند که حاصل آن درحال حاضر ۸ پروژه راهسازی باارزشی بالغ بر ۲۰ هزارمیلیارد تومان بوده که قرارداد آن ها با پیمانکار به امضا رسیده است.
او در پایان بابیان اینکه پرداخت عوارض الکترونیک آزادراه ها به به زودی راه اندازی می شود افزود: الکترونیکی کردن پرداخت عوارض آزادراه ها تأثیر بسزایی داشته و بعد از اجرایی شدن این پروژه دیگر اتومبیل ها در آزادراه ها نیاز به توقف ندارند و این امر باعث ایمنی و حذف گره های ترافیکی خواهد شد همچنین پرداخت عوارض از طریق منابعی مختلفی که کاربر تعریف می کند انجام خواهد گرفت که می تواند از طریق اپلیکیشن یا یکی از قبض های خدماتی و یا خودپرداز و غیره باشد.