بازدید سایت : ۳۸۲۵۷

مدیریت روسازی در ۸ هزار کیلومتر-خط از آزادراه‌ های کشور آغاز شد

مدیرکل بهره برداری از آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور از آغاز مدیریت روسازی در ۸ هزار کیلومتر-خط از آزادراه های کشور با استفاده از دستگاه های اسکنر سطح جاده ای، مغزه گیری آسفالت و چاهک های دستی توسط شرکت ساخت و با همکاری آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خبر داد.

مدیریت روسازی در ۸ هزار کیلومتر-خط از آزادراه‌ های کشور آغاز شد
تین نیوز |

مدیرکل بهره برداری از آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور از آغاز مدیریت روسازی در ۸ هزار کیلومتر-خط از آزادراه های کشور با استفاده از دستگاه های اسکنر سطح جاده ای، مغزه گیری آسفالت و چاهک های دستی توسط شرکت ساخت و با همکاری آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمد جورابچی مدیرکل بهره برداری از آزادراه های این شرکت، استفاده از دانش فنی، اقتصادی و مدیریتی برای بهینه کردن فعالیت های مربوط به راه را یکی از مهم ترین دغدغه های کشورهای توسعه یافته دنیا و بانک جهانی اعلام کرد و گفت: این اقدامات با استفاده از دانش فنی روز موجب تامین حداکثری ایمنی و کارایی حرکت ترافیک هم زمان با کاهش هزینه ها و تاثیرات نامطلوب محیطی و اجتماعی می شود که از مهم ترین مباحث در توسعه زیرساخت های حمل و نقل است.

وی ادامه داد: با استفاده از رویکردهای علمی، به منظور مدیریت شبکه آزادراه های مشارکتی با تکیه بر تجربیات سایر کشورها در این حوزه، اقدامات زیربنایی شامل تدوین و ابلاغ دستورالعمل نهایی نگهداری و بهره برداری آزادراه های کشور، تدوین نظام نامه تعیین حدود وظایف و ارتباط میان ارکان، پروژه های بهسازی و نگهداری آزادراهی مشارکتی صورت گرفته است.

جورابچی از ایجاد، پیاده سازی و توسعه جامع مدیریت بهسازی و نگهداری آزادراه های کشور خبر داد و گفت: این پروژه از ابتدای مهر ماه سال جاری با همکاری آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک توسط مشاور آغاز شده است که در آن حدود ۸ هزار کیلومتر-خط از آزادراه های مشارکتی کشور با دستگاه های اسکنر جاده ای و همچنین مغزه گیری آسفالت و چاهک های دستی در طول ۳ سال بررسی می شوند.

وی ادامه داد: این اقدام با طراحی علمی سامانه مدیریت تعمیر و نگهداری جامع آزادراه های مشارکتی با استفاده از نرم افزار تخصصی و بارگذاری اطلاعات برداشته شده توسط تجهیزات پیشرفته صورت می گیرد.

مدیرکل بهره برداری از آزادراه ها ارزش تقریبی شبکه آزادراه های کشور را حدود ۸ میلیارد دلار دانست و افزود: بر اساس روش های علمی پذیرفته شده، هزینه نگهداری سالانه این مسیرها حداقل ۱۸۰ میلیون دلار و هزینه نگهداری سالیانه مطلوب، حدود ۳۶۰ میلیون دلار است که مدیریت صحیح و بهینه این میزان هزینه، بدون تکیه بر روش های علمی و تخصصی مقدور نیست.

وی در خصوص مزایای بهره مندی از این روش علمی در حوزه نگهداری و بهسازی آزادراه ها اظهار داشت: حفظ سرمایه اولیه راه ها و استفاده حداکثری از سرمایه و حفظ سطح سرویس مناسب راه به همراه افزایش ایمنی و کاهش هزینه های استفاده کنندگان و متولیان نگهداری از راه ها و کند کردن روند تخریب مسیرها، از مهم ترین مزایای این روش است.

جورابچی نهادینه کردن رویکرد علمی مدیریت و نگهداری راه در شرکت های بهره بردار را از مهم ترین اهداف این پروژه دانست و گفت: تهیه برنامه های بهسازی و نگهداری سالیانه رویه راه در شبکه آزادراهی، ممیزی ایمنی سالیانه شبکه آزادراهی، تهیه برنامه تعمیر و نگهداری سالیانه ابنیه فنی در شبکه آزادراهی، توسعه مدل های پیش بینی عملکرد رویه راه ها، از دیگر اهداف این برنامه است.

مدیرکل بهره برداری از آزادراه ها تاکید کرد: با استفاده از این اطلاعات می توان بستر تولید برنامه های بهسازی و نگهداری میان مدت شبکه آزادراه های مشارکتی را ظرف ۳ تا ۵ سال فراهم کرد، کارایی اقدامات اجرایی را با پایش دقیق نتایج حاصل افزایش داد و هزینه های بهسازی را واقعی کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر مصوبه ای مبنی بر مشارکت وزارت راه و شهرسازی در تامین نقدی و غیرنقدی نیازهای بهسازی و نگهداری رویه آزادراه های کشور صادر شده است که نیازمند درج ردیف اعتباری بودجه ای در سال جاری توسط مجلس شورای اسلامی است که با این اقدام موجب تحولی در کیفیت روسازی و رسیدن برخی آزادراه ها به شرایط مطلوب است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.