◄ بازوند با ترک فعل سوال برانگیز شرکت ساخت و توسعه در مولدسازی چه خواهد کرد؟
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل برخلاف تاکید قانون مولدسازی اموال دولت، از واگذاری و فروش اموال مازاد خود ، سر باز زده و این در حالیست که پروژه های متعدد اجرایی این شرکت به دلیل نبود منابع، نیمه تمام مانده و خسارت سنگینی از این محل ایجاد شده است.
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل برخلاف تاکید قانون مولدسازی اموال دولت، از واگذاری و فروش اموال مازاد خود ، سر باز زده و این در حالیست که پروژه های متعدد اجرایی این شرکت به دلیل نبود منابع، نیمه تمام مانده و خسارت سنگینی از این محل ایجاد شده است.
به گزارش تین نیوز، مولدسازی اموال دولت که اخیرا خانم فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی به عنوان یکی از روش ها و راهکارهای مهم این وزارتخانه برای خروج پروژه های عمرانی حوزه مسکن، راه و حمل و نقل از رکود، از آن یاد کرده است قاعدتا باید توسط شرکت ها و سازمان های زیرمجموعه وزارتخانه جدی گرفته شود اما به نظر می رسد شرکت ها و سازمان های تابعه وزارت راه نه تنها مولدسازی را جدی نمی گیرند بلکه نسبت به آن به نحو سوال برانگیزی بیاعتنا هستند؛ بی اعتناییای که می توان آن را ترک فعل نسبت به مصوبات قانونی مولدسازی برشمرد.
یکی از مصادیق این امر، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است که پروژه های متعددی در دست اجرا دارد و اغلب این پروژه ها به دلیل کمبود منابع، با کندی و تاخیر و حتی در مواردی توقف مواجه اند اما این شرکت از واگذاری اموال مازاد خود و تامین بودجه و خارج کردن پروژه های مذکور از رکود و توقف، اقدامی نکرده است.
بررسی ها نشان می دهد املاک مازاد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیش از 63000 ملک است اما این شرکت تاکنون فقط یکی از این املاک را به هیات مولدسازی معرفی کرده و مراحل واگذاری و تهاتر آن را به سرانجام رسانده است.
این در حالیست که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بدهی های هنگفتی به پیمانکاران و مشاوران پروژه های در دست اجرای خود دارد که بر اساس مستندات موجود حجم این بدهی ها بیش از 26 هزار میلیارد تومان( 26 همت) برآورد می شود. روشن است که تعلل در پرداخت این بدهی پیمانکاران و مشاوران پروژه های مذکور را با مشکل مواجه کرده و تاخیر و توقف های خسارت باری در این پروژه ها ایجاد می کند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت تالار مولدسازی دارایی های دولت بعضی از پروژه های مذکور که پیشرفت های مختلفی از 50 تا 90 درصد برخوردارند و تکمیل نشدن آنها خسارت های سنگینی به کشور وارد می کند به شرح ذیل است: اتصال راه آهن یزد - اقلید به راه آهن اصفهان- شیراز، راه آهن تهران – همدان – سنندج، احداث باند دوم زاهدان – بیرجند، بهسازی راه اصلی صالح آباد ایلام حمیل، کمربندی کنار گذر شمالی کرج، اتصال اردبیل و پارس آباد به شبکه ریلی، احداث راه آهن قزوین - رشت – انزلی و ... .
البته بدهی های شرکت ساخت به 26 همت محدود نمی شود و این شرکت مجموعا بالغ بر 58 همت بدهی دارد.
هوشنگ بازوند ، مدیرعامل جدید شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل که کمتر از یک ماه قبل به این سمت برگزیده شده هنوز پذیرای اصحاب رسانه نبوده و سوالات بسیاری در مورد رویکرد وی به چالش ها و مسائل این شرکت، از جمله راهکارهای سرعت بخشیدن به پروژه های عمرانی و علت ترک فعل این شرکت در مولدسازی املاک ، بی پاسخ مانده است؛ سوالاتی که شاید پاسخ آنها خانم صادق وزیر راه و شهرسازی را هم که گوشه چشمی به منابع مولدسازی برای تحرک بخشیدن به پروژه های راکد دارد، خوشحال کند.