افتتاح فاز اول بارانداز لجستیکی آپرین
فاز اول بارانداز آپرین در بزرگ ترین بندر خشک مجاور پایتخت با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرانعامل شرکت های راه آهن و ایران خودرو بهصورت رسمی افتتاح شد.
فاز اول بارانداز آپرین در بزرگ ترین بندر خشک مجاور پایتخت با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیران عامل شرکت های راه آهن و ایران خودرو به صورت رسمی افتتاح شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، امیررضا طاهریان، مدیرعامل شرکت سمند ریل ضمن اعلام این مطلب گفت: احداث بار انداز آپرین در قالب تفاهم نامه همکاری های مشترک شرکت راه آهن و ایران خودرو و در راستای مفاد ۲۴ و ۲۵ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه کشور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که موکد بر توسعه حمل ونقل ریلی است انجام شد. در راستای اجرایی کردن این بخش از سیاست ها و پیرو جلسات متوالی مدیران عالی دو سازمان، توافقاتی حاصل شد که زمینه ساز تنظیم تفاهم نامه ای برای بهره برداری حداکثری از ظرفیت های لجستیک ریلی شد و احداث بارانداز لجستیکی آپرین مقدمه ای بر اجرایی کردن این توافق نامه بوده است.
وی افزود: نظریه اولیه احداث این بارانداز، واقع در اراضی ایستگاه ریلی آپرین به عنوان بزرگ ترین بندر خشک مجاور پایتخت، در سال ۱۳۹۵ در جلسات مشترک مدیران عالی راه آهن و ایران خودرو شکل گرفت. چارچوب این نظریه شامل سرمایه گذاری اقتصادی از سوی سرمایه گذار، احداث تسهیلات و محل انبار برای محمولات جنرال کارگو و کانتینری بود. حتی در همان زمان مزایده عام در سطح بین المللی توسط راه آهن جمهوری اسلامی برگزار و منجر به عقد قرارداد بلندمدت شد که متاسفانه تحت تاثیر تحریم ها، نتایج عملیاتی آن با تاخیر مواجه شد، ولی وجود محمولات ایران خودرو به عنوان جریانی که اصولا دچار رکود و توقف نمی شود، ورود سمند ریل به عنوان دپارتمان تخصصی ریلی ایران خودرو را به این حوزه اجتناب ناپذیر می کرد.
طاهریان در ادامه گفت: سمند ریل پس از مذاکرات فشرده و طولانی و عقد قرارداد بلندمدت با راه آهن، عملیات احداث فضای انبار مسقف و غیرمسقف در زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع را آغاز کرد که عملیات اجرایی فاز نخست آن در زمستان ۱۳۹۷ به اتمام رسید. پس از طی دوره تحویل موقت، افتتاح رسمی آن در ۲۰ بهمن ۹۸ با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی، مدیرعامل محترم راه آهن، مدیرعامل محترم ایران خودرو و مدیران عالی دو طرف محقق شد.
وی درباره مزایا و ظرفیت بالقوه بارانداز آپرین گفت: بهره برداری از بارانداز آپرین دارای نتایج مستقیم در افزایش حمل ریلی و نتایج غیرمستقیم در حوزه افزایش ظرفیت در انبارداری اقتصادی است. در فاز اول، ظرفیت سالانه حمل ریلی محمولات فولادی مورد نیاز ایران خودرو از تولیدکنندگان داخلی را تا سقف ۲۵۰ هزار تن افزایش می دهد و در فاز دوم امکان افزایش ظرفیت تا سقف ۳۵۰ هزار تن و درنهایت تبدیل آپرین به هاب محموله های فولادی ایران خودرو وجود دارد. در میان مدت نیز با توجه به تمرکز ادوات، تجهیزات لجستیک و منابع انسانی شاغل با مهارت های مهندسی لجستیک، خدماتی مانند تخلیه، بارگیری و بازگشایی محمولات کانتینری نیز قابل انجام است.
مدیرعامل سمند ریل افزود: بار انداز آپرین، کرایه حمل محموله ها را برای ایران خودرو و صاحبان کالا به میزان تقریبی ۲۰ تا ۳۵درصد کاهش می دهد، همچنین در سطح ملی نیز نتایج چشمگیری را حاصل می کند.همه مطلع هستیم که مزایایی همچون ظرفیت بالا، مصرف انرژی و آلودگی کم، نرخ کرایه پایین و ایمنی نسبت به سایر وسیله های حمل ونقل ، موجب شده تا راه آهن به عنوان یک وسیله ایمن و با صرفه ارتباطی شناخته شود. از سویی در حوزه مسوولیت های اجتماعی، طبق آمار میزان کشته شدگان جاده ای ۳۳۰ برابر بخش ریلی است و به عبارت دیگر ۷/ ۹۹ درصد این شاخص به حوزه جاده ای و کمتر از ۳/ ۰ درصد آن به حوزه ریلی اختصاص می یابد.
همچنین مقایسه شاخص مصرف سوخت در حوزه ریلی و جاده ای از نسبت ۱ به ۶ و شاخص متغیر آلایندگی از نسبت ۱ به ۲۰ حکایت دارد که برآیند همه این موارد کارنامه موفق حوزه ریلی را نشان می دهد. از سویی بارانداز آپرین مقیاس قابل اعتمادی را جهت پیاده سازی خدمات قابل ارائه یک پارک لجستیک به بازرگانان و صاحبان کالا فراهم می نماید.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین مدیران عامل راه آهن و ایران خودرو در حاشیه افتتاح فاز اول بارانداز آپرین گفت: این تفاهم نامه، حاصل جلسات متوالی مدیران و کارشناسان دو طرف در حوزه های متفاوت زیرساختی، حمل و بهره برداری، فعالیت های برون مرزی، امکان استفاده متقابل از ظرفیت های مهندسی و ساخت طرفینی بوده است.
این تفاهم نامه در راستای ایجاد سازوکار برای افزایش بهره وری ناوگان ریلی و کاهش زمان سفر محمولات باری، ایجاد سازوکار توسعه زیرساخت ریلی در سایت های تولید ایران خودرو خراسان و ایران خودرو تبریز، اتخاذ تدابیر لازم برای توسعه حمل ریلی بین المللی محمولات کانتینری ایران خودرو و انتقال تجربه، بومی سازی و تشریک تجربیات عملیاتی در حوزه ساخت قطعات منعقد شد و در بخش عمده ای از توافقات سمند ریل به نمایندگی از گروه صنعتی ایران خودرو عهده دار پیگیری و اقدام اجرای عملیاتی به اتفاق دوایر ذی ربط در شرکت راه آهن است.
مدیرعامل شرکت تخصصی ریلی ایران خودرو درباره افزایش بهره وری ناوگان ریلی گفت: اگر زمان حمل یک محموله در فرآیند حمل کاهش یابد، مثلا نصف شود، به این معنا است که شما با یک وسیله حمل دو بار حمل انجام داده و بهره وری ناوگان را افزایش داده اید. تشکیل یک قطار و انجام فرآیند حمل ریلی دارای پارامترهای گوناگون و عوامل تاثیرگذار متنوعی در مبدا، مسیر و مقصد است. به عنوان مثال، زمانی که قراراست یک محموله کانتینری از بندر شهید رجایی در بندرعباس به صورت ریلی بارگیری و حمل آن آغاز شود، سازمان ها و سامانه های فعال و دخیل در این فرآیند همگی باید ضمن هماهنگی و بهنگام بودن، فعالیت شان را به طور معین و به موقع انجام دهند.طی جلسات فشرده و نتیجه بخش در سطح کارشناسی و مدیریتی، از ۵ بهمن ۹۸ امکان برقراری قطار باری منظم از بندرعباس به آپرین و بالعکس فراهم شد تا زمان سفر به نصف کاهش یافته و در نتیجه بهره وری ناوگان به دو برابر افزایش یابد. این فرآیند مستمر خواهد بود و اجرای طرح استخر ناوگان یا WAGON POOL با محوریت سمند ریل در حوزه کانتینری از دیگر مفاد تفاهم نامه بوده است.