دهقان در بیست و چهارمین مهمان هفته چه گفت؟
روزهای پایانی مرداد ماه با برگزاری بیست و چهارمین نشست مهمان هفته سپری شد و مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در جمع کارشناسان این صنعت به گپ و گفتی تخصصی با کارشناس خبری روابط عمومی شرکت فرودگاهها پرداخت.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در این نشست که حرفهایی تخصصی از جنس قوانین و مقررات و جایگاه حاکمیتی سازمان داشت نکات مهمی مطرح شد که با هم میخوانیم:
- فعالیت در حوزه هواپیمایی بسیار خاص است و دولت باید نظارت کامل روی آن داشته باشد و این از طریق سازمان هواپیمایی کشوری انجام میشود.
- سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان یک بخش حاکمیتی باید بر تمام حوزههای ایمنی صنعت و حتی حوزههای اقتصادی آن نظارت کند.
- سازمان هواپیمایی کشوری به این باور رسیده است که باید نظارت کند و نه دخالت.
- حضور آقای عابدزاده در راس هرم صنعت هواپیمایی کشور باعث شد قانون آزادسازی نرخ بلیتها که سه سال روی زمین مانده بود، اجرایی شود.
- قانون آزادسازی نرخ بلیت یکی از قوانین مترقی صنعت حمل و نقل هوایی است که باعث توسعه این صنعت خواهد شد.
- در همین زمان اندک اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت، بدهیهای شرکتهای هواپیمایی به شرکت فرودگاهها کاهش یافته است و رضایت مسافران افزایش یافته است.
- به منظور اصلاح فرآیندها منشور حقوق مسافر را در هشت بند تدوین کردیم.
- صنعت حمل و نقل هوایی یک صنعت بینالمللی است و ناگزیر به برقراری ارتباطات بینالمللی است و تحریم در این زمینه محدودیتهای زیادی را به وجود آورده بود.
- با وجود تحریم کارشناسان این صنعت با سختترین شرایط به انجام وظایف خود پرداختند به طوری که در بازدیدهایی که ایکائو از ایران داشت سربلند بیرون آمدیم.
- با هوشیاری وزیر راه و شهرسازی و مدیران صنعت از فضای پسا برجام بیشترین استفاده را کردیم و برای نوسازی ناوگان هواپیمایی و تجهیزات فرودگاهی اقدام کردیم.
- افتخارم این است که پیش از اینکه مدیر فرودگاه شوم دو دوره آموزش مدیریت فرودگاهی را در پاریس و تهران گذراندم.
- اکنون که در جایگاه ناظر قرار دارم حساسیت کار فرودگاه را نسبت به زمانی که مدیر فرودگاه بودم بیشتر درک میکنم.
- در دو سال گذشته ایمنی پروازها رشد بسیار زیادی یافته است و شرکت فرودگاهها همزمان بر توسعه بازار و جذب سرمایهگذار نیز شروع به کار کرده است.
- ایجاد مسیرهای مستقیم هوایی باعث شده است که ظرفیتهای ایجاد درآمد برای شرکت فرودگاهها فراهم شود.
- یکی از مشکلات در مسیر آزادسازی نرخ بلیتها مقاومت و جوسازی شرکتهای چارتر کننده بود.
- شرکتهای هواپیمایی باید توان خود را در بحث بازرگانی و رقابت افزایش دهند و در این زمینه سازمان با همکاری یاتا برای آنها کلاسهای آموزشی برگزار میکند.
- در بحث بلیت و خدمات مسافران این شرکتهای هواپیمایی هستند که باید پاسخگو باشند و آژانسهای مسافرتی تنها فروشنده محسوب میشوند.
- سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه خود را مقرراتزدایی و حذف مقررات دست و پاگیر میداند چراکه اگر این قوانین درست بودند صنعت حمل ونقل هوایی ما پیش از این رشد میکرد.
- سازمان از سال گذشته به دنبال تغییر ساختار خود بود و با گرفتن قانون خاص دیگر به صورت درآمد-هزینه اداره میشود.
- سختگیری نمیکنیم اما نگران این هستیم که اگر گواهینامه فرودگاهی صادر میکنیم همه الزامات در آن رعایت شده باشد.
- واگذاری فلایت چک به شرکت فرودگاهها یک تصمیم درست، بزرگ و شجاعانهای است که باید از آن حمایت شود.
- برگزاری برنامه مهمان هفته کار شجاعانهای است که روابطعمومی شرکت فرودگاهها آن را انجام میدهد.