رشد محسوس آموزش و پژوهش در حوزه آتشنشانی فرودگاهی
پژوهشگر حوزه آتشنشانی فرودگاهی تاکید دارد که در سالهای اخیر با برگزاری دورههای آموزشی تخصصی متنوع با موضوع آتشنشانی هدایت زمینی فرودگاهی زمینههای رشد آموزش و پژوهش در این حوزه فراهم شده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران وحید شاکری، مدیر ایمنی فرودگاه همدان و پژوهشگر حوزه آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما ، با تقدیر از رویکرد شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به دلیل حمایت خاص از ارائه مقاله و انجام طرح های پژوهشی تخصصی در حوزه هوانوردی و هواپیمایی گفت: پژوهش پایه و اساس گسترش دانش است و حضور در دورهها و کارگاههای آموزشی و ارائه مقالات علمی در آنها میتواند در ارائه خدمات تخصصی بهتر به جامعه مؤثر باشد.
این پژوهشگر که دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر است، با تأکید بر این که حمایت هرچه بیشتر از محققان آنها را به کار و تلاش و مطالعه بیشتر ترغیب میکند و به نفع صنعت هوانوردی است، افزود: برای رشد علمی و شناخت واقعی نیازها و الزامات حوزه آتشنشانی فرودگاهی باید بر پژوهشهای علمی کارآمد تکیه کرد که راهگشاترین راه برای رسیدن به اهداف بلندمدت و تامین ایمنی فرودگاههای کشور است.
شاکری درباره مقاله خود با نام «شناخت، کنترل و اطفای حریقهای دارای جریان حرکتی فعال با تاکید بر حریقهای سه بعدی ناشی از ریزش سوخت هواپیما» توضیح داد: در این مقاله شناخت و رویه برخورد با یکی از مهمترین انواع حریقهای هواپیمایی و سختترین آنها در نحوه برخورد و اطفا یعنی حریقهای دارای جریان حرکتی و همچنین حریقهای سه بعدی مورد مطالعه قرار گرفته است. حریقهای دارای جریان حرکتی در حال اشتعال و چند بعدی امروزه در مقوله مواجهه و کنترل آن مورد توجه مدارس عالی آتشنشانی و نجات فرودگاهی است و در این مقاله سعی شده تمام مطالب با توجه به اسناد و مقالات و مستندات خارجی بیان شود.
وی افزود: نتیجه پژوهش این است که چگونگی مواجهه با این نوع از حریقها مستلزم داشتن دانش شناخت حریق، هواپیما، مواد اطفائیه و تکنیکهای مواجهه با انواع حریق است و استفاده از مواد اطفائیه دوگانه و اتخاذ روشهای مواجهه علمی میتواند سرنوشت چنین حریقهایی را با خسارت جانی کمتری رقم بزند.
دیگر مقاله شاکری، «بررسی و معرفی فناوریهای نوین در مدیریت اپرون و مقایسه تطبیقی مدیریت اپرون در فرودگاههای ایران از منظر تدوین دستورالعمل و بکارگیری تکنولوژی» نام دارد.
وی درباره این مقاله نیز توضیح داد: امروزه با توجه به گسترش صنعت هواپیمایی در دنیا استفاده از سامانههای مدیریت و کنترل اپرون فرودگاهی به وسیله هوشمندسازی سامانههای هدایت و کنترل و همچنین نظارت در سطح زمینی فرودگاهها اهمیت فوقالعادهای یافته است و تمام فرودگاههای بزرگ و مهم دنیا پس از تدوین آییننامههای بومی، خود را به پیشرفتهترین تجهیزات و سامانههای هوشمند مدیریت اپرون فرودگاهی مجهز کردهاند تا با استفاده از فناوری بتوانند کارایی را ارتقا داده و خطای انسانی را به حداقل برسانند. صنعت هوانوردی کشورمان در مورد سیستم مدیریت اپرون فرودگاهها در امر قانونگذاری و تدوین آییننامهها بسیار پیشرو است و با توجه به قوانین بینالمللی توانسته خود را در ردیف بسیاری از فرودگاههای بزرگ دنیا در امر قانونگذاری قرار دهد.
مقاله دیگری از شاکری با نام «مدیریت اپرون» برگزیده شده است که وی درباره آن گفت: در این مقاله سعی شده با آموزش دستورالعمل کنترل اپرون گامی مؤثر در بهروزرسانی خدمات زمینی و کاهش خطرات و تخلفات برداشته شود. بخش عمدهای از خط مشی کلی ایمنی فرودگاه در برگیرنده مراحل ایمنی هواپیما در مرحله پروازی و ایمنی هواپیما در مرحله عملیات زمینی است و ساختار کلی پیشنهادی مدیریت اپرون شامل تعهد و سیاست ایمنی فرودگاهی، مدیریت ریسک ایمنی اپرون، نظارت بر قوانین و رصد اجرا و نهادینه شدن قوانین همچنین آموزش است.
وی درباره مقاله «استراتژی، تاکتیک و تکنیک با رویکرد انفعالی در عملیات آنشنشانی نجات هواپیمایی» نیز توضیح داد: سرویس آتشنشانی و نجات فرودگاهی امروزه به عنوان یکی از حیاتیترین خدمات ارائه شده در فرودگاه ها در حال حرکت به سوی دانشافزایی در کنار استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا برای رسیدن به نجات جان انسانهاست. برای رسیدن به این هدف باید در میان حوادث و سوانح که گاه بسیار خطرناک است یک استراتژی به عنوان خط فکری جریان زیربنای فعالیتها و تاکتیک یعنی وظایف راههای تحقق استراتژی و تکنیک به عنوان روش اجرای تاکتیکها مورد نیاز است.
شاکری افزود: فرمانده عملیات باید بتواند از طریق به وجود آوردن یک طرح حمله، استراتژی خود را عملی کند. اول باید استراتژی اتخاذ شود و طرح حمله بر اساس اولویت های تاکتیکی که به وجود آورنده فعالیتهای تاکتیکی مورد نیاز برای گسترش و خاتمه دادن عملیات است پایهگذاری شود.
دیگر مقاله برگزیده مدیر ایمنی فرودگاه همدان «معرفی آموزش ها و تمرینات روز سرویس نجات و آتشنشانی فرودگاهی و امکان سنجی برگزاری آن در کشور با توجه به پتانسیلهای موجود است.
وی درباره این اثر پژوهشی توضیح داد: در این مقاله تعدادی از آموزشها و تمرینهای عملی در این حوزه البته با توجه به امکانات موجود بیان شده است که با توجه به عدم وجود تجهیزات شبیهساز جزو تمرینهای ابتدایی دراین حوزه است که نمیتواند نیازهای آموزشی این حوزه را پوشش دهد. عدم وجود شبیهسازها در کشور باعث شده است، تمرینهای سرویس نجات و آتشنشانی فرودگاهی درحوزه آموزشهای حین خدمت نظری و تمرینهای عملی پایه آتشنشانی و نجات معطوف شود.
شاکری گفت: آنچه که امروز میتوان در حوزه تمرینهای عملی انجام داد که آتش در آن نقشی داشته باشد و شاید کمتر از 10 درصد یک سانحه و یا حادثه هوایی در فرودگاه را شبیهسازی کند، مانورهای سالانه و دوسالانه و اجرای دستورالعمل طرح اضطراری فرودگاههاست و امیدوارم روزی دستکم یک شبیهساز در کشور برای آموزش کارکنان مهیا شود تا شرایط واقعی را جز در ذهن و کتاب و فیلم و عکس بتوان لمس کرد.