◄ بررسی عوامل محیطی و مالی شرکت فرودگاهها
مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد از برگزاری سی و یکمین کارگروه برنامهریزی راهبردی و دوازدهمین جلسه تحلیل محیط داخلی و خارجی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بهمنظور تحلیل محیطی و مالی این شرکت خبر داد.
مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد از برگزاری سی و یکمین کارگروه برنامهریزی راهبردی و دوازدهمین جلسه تحلیل محیط داخلی و خارجی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بهمنظور تحلیل محیطی و مالی این شرکت خبر داد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، محمدمهدی یزدانی گفت: در این جلسه عوامل داخلی و خارجی احصا شده شرکت در حوزه اقتصادی موردبررسی قرار گرفت و همچنین ادارهکل امور مالی و درآمد، تحلیلهای مالی، درآمد و وصول مطالبات ارائه داد.
وی در تشریح تحلیل انجامشده براساس نقاط قوت، ضعف و فرصتها و تهدیدها، افزود: در جلسات تحلیل محیطی شرکت در حوزه اقتصادی مواردی مانند در اختیار داشتن 54 فرودگاه، در اختیار داشتن فضای پروازی، تعاملات موردی با سازمانهای بینالمللی در حوزه اقتصادی، وجود ایستگاههای متعدد ارتباطی، ناوبری و راداری، در اختیار داشتن تجهیزات مناسب فرودگاهی، در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و ... بهعنوان نقاط قوت در نظر گرفته شد.
یزدانی، عدم آیندهنگری در فرودگاهها، عدم تناسب طرح جامع فرودگاهها با طرحهای توسعهای، نبود نگاه تجاری و کسبوکار به فرودگاهها، فقدان برنامه جامع و نقشه راه، عدم وجود مدیریت واحد در فرودگاهها، هزینه کلان نگهداری فرودگاههای کشور، فرسودگی زیرساختهای فرودگاهی، بهرهوری پایین در شرکت و ... را بهعنوان نقاط ضعف شرکت برشمرد و ادامه داد: اعتبار و برند بودن شرکت، استفاده از تجهیزات ماهوارهای خدمات ناوبری هوایی، انحصاری بودن بازار ارائه خدمات ناوبری هوایی شرکت، بازارهای گسترده داخلی و منطقهای برای ارائه خدمات مهندسی، مشاورهای و آموزش مرتبط با عملیات هوانوردی و فرودگاهی، پتانسیل بالای کشور در خصوص گردشگری و توسعه رویکرد توجه به صنعت گردشگری، توجه ویژه مسئولان ارشد نظام به صنعت حملونقل هوایی، رشد قابلملاحظه صنعت حملونقل هوایی در جهان بهخصوص در منطقه خاورمیانه، استفاده از برنامه جهانی ATM، زیرساختهای قانونی، عضویت ایران در سازمان بینالمللی و درآمدهای ارزی و ... بهعنوان فرصتهای پیش روی شرکت مطرح شدند.
وی در مورد تهدیدات تشخیص دادهشده برای شرکت گفت: تنش در مناسبات بینالمللی و عدم امکان پیشبینی آینده سیاسی، تورم، نرخ ارز، تحریم، افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری تجهیزات در شرکتهای هواپیمایی و کاهش پرواز در فرودگاهها، انعطافپذیر نبودن فضای کشور به دلیل محدودیتهای شدید اعمالشده از سوی ارگانهای نظامی، ایجاد مسیرهای بهینه در کشورهای همسایه جهت جذب ترافیکهای عبوری، تعدد مراکز تصمیمگیری و اعمال فشارهای بیرونی، حجم سرمایهگذاری وسیع در کشورهای رقیب، سهم اندک سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت هوانوردی کشور، ضعف و ناکارآمدی قوانین و مقررات در ایجاد محیط رقابتی، عدم پایبندی شرکتهای هواپیمایی به پرداخت تعهدات مالی خود به شرکت فرودگاهها ازجمله این موارد هستند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد با اشاره به اینکه حاصل این تحلیلها چنین خواهد شد که با تدوین برنامههای بلندمدت از این نقاط قوت و فرصتها استفاده کرده و نقاط ضعف شرکت را بهبود بخشیم از شروع به کار کمیته زیرساخت فرودگاهی و ناوبری هوایی باهدف بررسی تحلیل محیطی از هفته آینده خبر داد.
سی و یکمین کارگروه برنامهریزی راهبردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و دوازدهمین جلسه تحلیل محیط داخلی و خارجی شرکت در حوزه اقتصادی 10 تیر 97، با حضور حمیدرضا سیدی معاون برنامهریزی، نظارت و امور اقتصادی، محمدمهدی یزدانی، مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد و معاونان، مشاوران، رئیسان و کارشناسانی از معاونت برنامهریزی، نظارت و امور اقتصادی، معاونت عملیات فرودگاهی، معاونت عملیات هوانوردی، دفتر تشکیلات و برنامهوبودجه، دفتر بازرگانی و سرمایهگذاری، دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد، اداره کل امور مالی و درآمد و اداره کل کنترل ترافیک هوانوردی، در معاونت برنامهریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت تشکیل شد.مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد از برگزاری سی و یکمین کارگروه برنامهریزی راهبردی و دوازدهمین جلسه تحلیل محیط داخلی و خارجی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بهمنظور تحلیل محیطی و مالی این شرکت خبر داد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، محمدمهدی یزدانی گفت: در این جلسه عوامل داخلی و خارجی احصا شده شرکت در حوزه اقتصادی موردبررسی قرار گرفت و همچنین اداره کل امور مالی و درآمد، تحلیلهای مالی، درآمد و وصول مطالبات ارائه داد.
وی در تشریح تحلیل انجامشده براساس نقاط قوت، ضعف و فرصتها و تهدیدها گفت: در جلسات تحلیل محیطی شرکت در حوزه اقتصادی مواردی مانند در اختیار داشتن 54 فرودگاه، در اختیار داشتن فضای پروازی، تعاملات موردی با سازمانهای بینالمللی در حوزه اقتصادی، وجود ایستگاههای متعدد ارتباطی، ناوبری و راداری، در اختیار داشتن تجهیزات مناسب فرودگاهی، در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و ... بهعنوان نقاط قوت در نظر گرفته شد.
یزدانی، عدم آیندهنگری در فرودگاهها، عدم تناسب طرح جامع فرودگاهها با طرحهای توسعهای، نبود نگاه تجاری و کسبوکار به فرودگاهها، فقدان برنامه جامع و نقشه راه، عدم وجود مدیریت واحد در فرودگاهها، هزینه کلان نگهداری فرودگاههای کشور، فرسودگی زیرساختهای فرودگاهی، بهرهوری پایین در شرکت و ... را بهعنوان نقاط ضعف شرکت برشمرد و افزود: اعتبار و برند بودن شرکت، استفاده از تجهیزات ماهوارهای خدمات ناوبری هوایی، انحصاری بودن بازار ارائه خدمات ناوبری هوایی شرکت، بازارهای گسترده داخلی و منطقهای برای ارائه خدمات مهندسی، مشاورهای و آموزش مرتبط با عملیات هوانوردی و فرودگاهی، پتانسیل بالای کشور در خصوص گردشگری و توسعه رویکرد توجه به صنعت گردشگری، توجه ویژه مسئولان ارشد نظام به صنعت حملونقل هوایی، رشد قابلملاحظه صنعت حملونقل هوایی در جهان بهخصوص در منطقه خاورمیانه، استفاده از برنامه جهانی ATM، زیرساختهای قانونی، عضویت ایران در سازمان بینالمللی و درآمدهای ارزی و ... بهعنوان فرصتهای پیش روی شرکت مطرح شدند.
وی در مورد تهدیدات تشخیص دادهشده برای شرکت گفت: تنش در مناسبات بینالمللی و عدم امکان پیشبینی آینده سیاسی، تورم، نرخ ارز، تحریم، افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری تجهیزات در شرکتهای هواپیمایی و کاهش پرواز در فرودگاهها، انعطافپذیر نبودن فضای کشور به دلیل محدودیتهای شدید اعمالشده از سوی ارگانهای نظامی، ایجاد مسیرهای بهینه در کشورهای همسایه جهت جذب ترافیکهای عبوری، تعدد مراکز تصمیمگیری و اعمال فشارهای بیرونی، حجم سرمایهگذاری وسیع در کشورهای رقیب، سهم اندک سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت هوانوردی کشور، ضعف و ناکارآمدی قوانین و مقررات در ایجاد محیط رقابتی، عدم پایبندی شرکتهای هواپیمایی به پرداخت تعهدات مالی خود به شرکت فرودگاهها ازجمله این موارد هستند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد با اشاره به اینکه حاصل این تحلیلها چنین خواهد شد که با تدوین برنامههای بلندمدت از این نقاط قوت و فرصتها استفاده کرده و نقاط ضعف شرکت را بهبود بخشیم از شروع به کار کمیته زیرساخت فرودگاهی و ناوبری هوایی باهدف بررسی تحلیل محیطی از هفته آینده خبر داد.