◄ اعتبار دهی شرکت فرودگاهها بهعنوان آزمایشگاه مرجع تجهیزات رادیویی
گامی بلند در اعتبار دهی شرکت فرودگاهها بهعنوان آزمایشگاه مرجع تجهیزات رادیویی برداشته شد.
با انعقاد تفاهمنامهای میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، بررسی اعتبار دهی به شرکت فرودگاهها بهعنوان آزمایشگاه مورد تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در قالب یکی از محورهای اصلی این تفاهمنامه در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، این تفاهمنامه با توجه به اینکه بیشتر تجهیزات مورد بهرهبرداری در فرودگاهها و سایتهای هوانوردی بهصورت قطعات مجزا است و باید توسط ادارهکل ارتباطات و ناوبری یا در مسیر کریدورهای هوایی نصب و راهاندازی شود و همچنین برای اجتناب از طولانی شدن فرایند اخذ مجوز ترخیص و جلوگیری از هدر رفت منابع میان حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و رحمت اله مهآبادی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران منعقدشده است.
براساس این تفاهمنامه مقررشده است:
به درخواست شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در صورت داشتن شرایط لازم بهعنوان آزمایشگاه مورد تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعتبار دهی شود.
شرکت نیز متعهد است تجهیزات رادیویی و ارتباطی را پس از نصب و راهاندازی مورد بازرسی و آزمایش فنی قرار دهد.
تمام تجهیزاتی که یکمرتبه مورد تست و آزمایش قرارگرفتهاند از آزمایش مجدد معاف هستند.
با توجه به اینکه بیشتر تجهیزات رادیویی و ارتباطی هوانوردی شامل بخشهای مختلف همچون فرستنده، گیرنده، آنتن، رایانه، سرور مرکزی، انواع سوئیچ و روتر هستند که جزو لاینفک سیستم است طی یک سیستم واحد، ثبت سفارش و ترخیص میشوند.
با امضای این تفاهمنامه ورود و ترخیص تجهیزات CNS سرعت میگیرد و این امر در افزایش ایمنی پروازها در فرودگاهها و پرفراز کشور مؤثر است.
تا پیشازاین انعقاد این تفاهمنامه، دریافت مجوز تجهیزات ارتباطی، ناوبری، رادار (CNS) از دو مرجع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان انرژی اتمی فرایندی زمانبر بود. از سویی امکان فرستادن عمده دستگاهها به مراجع مذکور امکانپذیر نبود و برخی تجهیزات پیش از نصب با معیارها و مقررات مراکز یادشده قابلبررسی نبودند، ضمن اینکه گاه وجود مشکلاتی چون تحریم و نیز معطلی کالا در کشورهای مختلف ارسالکننده و برای سپری کردن فرایند گمرک، زمان ضمانت و تعهدات کارخانه را از ما میگرفت که با امضای این تفاهمنامه مشکل موجود برطرف شد.
با توجه به اینکه دستگاههای کمک ناوبری، ارتباطی و راداری باید در آزمایشگاه مرجع، بررسی کارآمدی شوند و از سوی دیگر این دستگاهها دارای مشخصات کاربردی و فرکانس عملیاتی با رعایت استاندارد ایکائو هستند که در باند مورد تایید به تصویب ITU (سازمان جهانی مخابرات) رسیدهاند در جلسه امضای تفاهمنامه مدیران شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران مسئولان سازمان تنظیم مقررات را مجاب کردند که امکانات فنی زیرساختی برای آزمایش و کنترل نهایی توان دستگاه در شرکت فراهمشده است.
یادآور میشود؛ تمام تجهیزات کمک ناوبری فرودگاههای کشور با استفاده از هواپیمای وارسی پرواز (فلایت چک) با رعایت گراند چک ماهانه تجهیزات و براساس برنامه زمانبندیشده مورد آزمایش پروازی و کالیبراسیون مرتبط قرار میگیرند.