◄ ساخت «شبیهسازهای سهبعدی ترافیک هوایی» با توان متخصصان داخلی
یک کنترلر و کارشناس مسئول اتوماسیون رادار فرودگاه مهرآباد از ساخت یکی از دقیقترین و قریب بهواقعترین، شبیهسازهای سهبعدی ترافیک هوایی برج مراقبت پرواز خبر داد.
یک کنترلر و کارشناس مسئول اتوماسیون رادار فرودگاه مهرآباد از ساخت یکی از دقیقترین و قریب بهواقعترین، شبیهسازهای سهبعدی ترافیک هوایی برج مراقبت پرواز خبر داد.
سید سعید قاضی در گفتوگو با خبرنگار سرویس هوایی تیننیوز عنوان کرد: این پروژه با حضور محمدرضا بختیاری در قالب یک تیم دو نفره انجام شد که خوشبختانه موفق شدیم، با حمایتهای ریاست محترم ادارهی مراقبت پرواز، بعد از حدود دو سال کار مداوم، در زمره یکی از دقیقترین و قریب بهواقعترین، شبیهسازهای سهبعدی ترافیک هوایی برج مراقبت پرواز را با بهرهگیری از آخرین دستاوردهای نرمافزاری، برنامهنویسی و بر روی سیستمعاملهای یونیکس basedبه دلیل کارایی بسیار بالا، نصب و اجرایی کنیم.
وی در ادامه عنوان کرد: همانطور که مطلع هستید کار کنترل پروازها در آسمان، حرفهای پراسترس، پرمسئولیت و دشواری است و کنترلرهای ترافیک هوایی برای برآمدن از عهده ی هدایت هواپیماها، جلوگیری از خدایناکرده برخورد آنها با همدیگر و یا با موانع و عوارض زمینی و همچنین تسریع بخشی و نظم دهی به خود پروازها، در کنار دیگر ملزومات، به یک شبیهساز دقیق و قریب بهواقع نیاز دارند تا هم مهارت بیاموزند و هم شرایط غیرمترقبه و اضطراری پروازها برای آنها شبیهسازی شود که بهطور طبیعی احتمال بروز آن شرایط کم است ولی کنترلرهای ترافیک هوایی، باید در عین هدایت پروازها همواره برای آن لحظات حساس و نفسگیر آمادگی لازم را داشته باشند تا با کمک مطلوب به خلبانها، فرود ایمنی را برای آنها و مردم رقم بزنند.
قاضی خاطرنشان کرد: از طرفی قوانین، تکنیکها و مهارتهای کار کنترل پرواز را در یک شبیهساز تجربه کنند تا یک محیط واقعی یا عملیاتی پراسترس و حساس که با جان و مال مردم سروکار دارد.
او با بیان اینکه این Simulator، به دلیل دقت بالا در شبیهسازی مانورهای اجسام پرنده و همچنین مناطق و عوارض زمینی، کمک مطلوبی خواهد بود برای طراحی و ارزیابی دستورالعملها و مسیرهای پروازیهای VFR، تصریح کرد: به دلیل وجود قابلیت بازآفرینی و شبیهسازی رویدادهای صورت گرفته incidents یا accidents، و همچنین کمک مطلوبی خواهد بود به مراجع بررسی سوانح برای کارشناسی و تحلیل هرچه بهتر رویداد و بهتبع آن بروز یافتههایی که با رعایت آنها از موارد مشابه جلوگیری شود.
طبق گفته این کارشناس مسئول اتوماسیون رادار فرودگاه مهرآباد، به دلیل ساختار درست و هدفمند این سیمولاتور، از جنبهی data exchange، قابلیت اتصال به شبیهسازهای رادار و شبیهسازهای پرواز را داراست و این بدان معنی است که با فرض وجود یک شبیهساز رادار یا یک شبیهساز پرواز ، همزمان کنترلر برج مراقبت، کنترلر رادار و دانشجو یا دانشجویان خلبانی (در سیمولاتور خلبانی خودشان)، قادر خواهند بود در محیطی مشترک، یک آموزش پیوسته و بسیار قریب بهواقعتری را تجربه کنندازاینجهت که اگر دانشجوی خلبانی در محیط تحت کنترل شبیهساز برج، پرواز کند، توسط کنترلر برج دیده و کنترل میشود و اگر همین پرواز از محدوده برج دور شود و تحت کنترل رادار قرار گیرد توسط کنترلر شبیهساز رادار، تحت کنترل قرار خواهد گرفت؛ میتوان با تجمیع تمامی این شبیهسازهای موجود، چه در حوزهی کنترل ترافیک هوایی و چه در عرصه خلبانی، آموزش استخواندار و جامعی را تجربه کرد که خروجی آن دانش و درک متقابل هرچه بهتر در کنترلرهای ترافیک هوایی و خلبانهاست و خروجی آنهم ایمنی و راحتی هرچه بیشتر در آسمان کشور خواهد بود.
این کنترلر ترافیک هوایی خاطرنشان کرد: با مجهز شدن نظام آموزشی کنترل ترافیک هوایی کشور به این شبیهساز بومی و دقیق، شاهد آموزشی عمیق و اثرگذار در کنترلرهای ترافیک هوایی و همچنین کمکی به حفظ آمادگی همیشگی آنها در مواجهه با شرایط اضطراری، غیرمترقبه و ارائهی بهترین سرویس کنترل، برای یک فرود ایمن باشیم.
ضمن عرض تبریک و خسته نباشید ۹دمت ایشون و تیم همراهشون