تناژ خود در IMO را از دست دادیم
دور پنجم مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 در حالی روز گذشته در وین اتریش به پایان رسید که بخش کشتیرانی همچنان با چالشهای جدی ناشی از تحریمها دست و پنجه نرم میکند.
یک کارشناس ارشد کشتیرانی دراین باره گفت: بیشتر فعالیت و انرژی شرکتهای کشتیرانی جمهوری اسلامی و ملی نفتکش در چند سال گذشته صرف دور زدن تحریمها شده است که در این جهت، عملا بخش اعظم کشتیهای تحت پرچم ایران از دست رفت و بدین ترتیب، تناژ بالایی که با سالها هزینه و فعالیت و خرید کشتیهای اقیانوسپیما در سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) کسب کرده بودیم؛ از دست دادیم و در حال حاضر، فقط با چند کشور خاص همکاری داریم.
وی افزود: برای برگشتن به بازارهای بین المللی و استانداردهای قبلی باید شرایط و راهکارهایی توسط دولت ایجاد شود که بتوانیم با پرچم خودمان تردد کنیم و اگر این اتفاق نیفتد، به چالشهای جدی برمیخوریم.
این کارشناس دریایی با اشاره به اینکه «علیرغم تحریمها تعریف درستی از شرایط بحرانی در سطح صنعت حملونقل دریایی و نیز مجموعه دستگاههای مسؤول کشور وجود نداشت»، تصریح کرد: قوانین دست و پاگیری در امر کشتیرانی داخلی وجود دارد و در سازمان بنادر و گمرک برای برخی موارد مشکل داریم؛ بویژه گمرک که آشنایی کاملی از حوزه دریایی و کشتیرانی ندارد.
وی همچنین با اشاره به کمبود نیروی کار دریانورد در کشور یادآور شد: در حال حاضر، شاهد موازیکاری مراکز آموزش دریایی هستیم؛ در حالیکه در صورت برنامهریزی لازم میتوان نه تنها نیروهای مورد نیاز کشور را تأمین کرد؛ بلکه میتوانیم جذب دانشجو از کشورهای دیگر هم داشته باشیم.