بازدید سایت : ۴۱۰۹۳

تفاهم نامه همکاری میان کشتیرانی و راه آهن قزاقستان منعقد شد

تفاهم نامه همکاری مشترک به منظور تاسیس شرکت سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل و تجارت میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی حمل و نقل قزاقستان امضاء شد.

تفاهم نامه همکاری میان کشتیرانی و راه آهن قزاقستان منعقد شد

تفاهم نامه همکاری مشترک به منظور تاسیس شرکت سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل و تجارت میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی حمل و نقل قزاقستان امضاء شد.

تفاهم نامه همکاری مشترک به منظور تاسیس شرکت سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل و تجارت میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی حمل و نقل قزاقستان روز گذشته با حضور مدیرعامل شرکت ملی حمل و نقل قزاقستان KTZ Express ، سفیر جمهوری قزاقستان در ایران و مدیرعامل شرکت ملی راه آهن جمهوری قزاقستان و همچنین مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی ، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در گرگان به امضاء رسید.

در این مراسم مدیرعامل شرکت ملی راه آهن قزاقستان با قدردانی از حضور هیئت ایرانی ، عقد توافقنامه همکاری در زمینه حمل و نقل را نشان از آغاز همکاری های بزرگتر با مجموعه شستا و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با افتتاح خط ریلی میان سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان شاهد افزایش چشمگیر حجم مبادلات تجاری در این منطقه باشیم.

وی افزود: باتوجه به گسترش فعالیت های شرکت ملی راه آهن قزاقستان در چین با احداث ترمینال های مشترک در بنادر جنوبی آن کشور، خط ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان دروازه جدیدی را برای مبادله کالا از طریق بنادر جنوبی ایران و به طور ویژه بندرعباس باز گشوده است.

مدیر عامل راه آهن قزاقستان درباره فعالیت های شرکت ملی راه آهن قزاقستان افزود :  راه آهن ملی قزاقستان سالانه 300 هزار تن کالا را که عمدتا غلات است ، جابجا می کند.

وی ادامه داد : راه آهن ملی قزاقستان دارای شرکت های زیرمجموعه متعددی است که یکی از بزرگترین آنها شرکت حمل و نقل ملی قزاقستان KTZ Express بوده که 100درصد سهام آن متعلق به راه آهن ملی قزاقستان است.

وی تاکید کرد: مجری پروژه های راه سازی و جاده ها در قزاقستان راه آهن ملی بوده و در خصوص توسعه راه ها و جاده ها نیز طرح های گسترده ای در دست بررسی است که امکان همکاری های بیشتر را فراهم می آورد.

در ادامه این نشست رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ضمن خوش آمد به هیئت قزاقستانی با اشاره به اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن 160 فروند کشتی به ظرفیت بالغ بر 5،5 میلیون تن بزرگترین شرکت حمل و نقل در ایران است ، افزود: کشتی های فله بر، کانتینربر، محموله های عمومی و تانکرهای نفت و گاز مایع سالانه 30 الی 40 میلیون تن کالا را جابجا می کنند.

محمد حسین داجمربا بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی در 180 نقطه از دنیا نمایندگی دارد که در شرایط فعلی بالاترین حجم مبادلات به سوی خاور دور است ، ادامه داد : 70 تا 80 درصد از مبادلات کانتینری ایران بر عهده گروه کشتیرانی است و شرکت کشتیرانی دریایی خزر بعنوان یکی از شرکت های گروه، با دراختیار داشتن 23 فروند کشتی در دریای خزر، نقش مهمی در مبادلات دریایی شمال ایران ایفا می کند.

وی در ادامه افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در چین، امارات، هند و عمان شرکت های مشترکی را به ثبت رسانده است تا راه های دسترسی به بازارهای بین المللی را هموار کند.

وی گفت : یکی از اصلی ترین شرکای تجاری گروه کشتیرانی که در شانگهای فعالیت دارد ، بیش از 50 فروند کشتی را به این مسیر تخصیص داده است.

داجمر اظهار داشت : گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی توانایی انجام زنجیره عملیاتی لجستیکی شامل ، حمل و نقل ترکیبی، اپراتوری بندری ، انبار کالا و مواد را دارد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پایان با اشاره به فعالیت های گسترده گروه کشتیرانی در زمینه حمل نفت و میعانات گازی، افزود: آمادگی کامل داریم برای توسعه فعالیت های دوجانبه گام برداریم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی-شستا- نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت جایگاه این توافقنامه در مبادلات تجاری دو کشورگفت : شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی و هشت هلدینگ تخصصی آن به ارزش بالغ بر 15 میلیارد دلار، یکی از بزرگترین شرکت سرمایه گذاری خاورمیانه است که در صنایع، نفت وگاز و پتروشیمی، معدنی، دارویی، ارتباطات، عمران و حمل و نقل، مالی و بانکی و سیمان حضور مؤثری در بازارهای داخلی و بین المللی دارد.

دکتر امید فیاض بخش با اشاره به سهم 55 درصدی جابجایی مسافر در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران (رجاء) بعنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه شستا، پتانسیل های همکاری با راه آهن ملی قزاقستان را بسیار مناسب ارزیابی کرد.

وی اهمیت غلات در تجارت دو کشور را بسیار بالا دانست و با اشاره به حجم 800 هزار تنی واردات غلات از قزاقستان در سال 1392، ابراز امیدواری کرد با احداث خط ریلی جدید این حجم به 2 میلیون تن در سال افزایش یابد.

فیاض بخش گفت : از موضع شستا، تشکیل شرکت مشترک تجاری به نوعی ورود به تجارت غلات است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی امکان سوآپ نفتی و محصولات پتروشیمی را از دیگر مزایای تشکیل این شرکت مشترک بیان کرد و پیشنهاد داد  دوطرف با درنظرگرفتن افقی بلند برای همکاری های آتی، گام های منطقی بردارند.

وی در پایان ایجاد یک ترمینال مشترک در بندرعباس را مهم و ضروری دانست.

در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت ملی راه آهن قزاقستان، توسعه راه ها، تاسیس یک شرکت کشتیرانی در دریای خزر با 3 فروند کشتی، توسعه بندر اکتائو، احداث یک بندر جدید با نام قرق و کارخانه کشتی سازی در آن بندر را مهمترین طرح های آن نهاد برشمرد و افزود: شرکت ملی راه آهن قزاقستان با تشکیل شرکت مشترک میان شستا، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و حمل و نقل ملی قزاقستان کاملا موافق است و امیدواریم آغازی جهت همکاری های بزرگ باشد.

وی در ادامه بر اهمیت حضور این کشور در بندرعباس تأکید کرد و خواستار تسریع در بررسی های اولیه تشکیل شرکت مشترک تا پایان ماه ژانویه 2105 شد.

وی تاسیس شرکت مشترک میان دو کشور را از اولویت های این تفاهم نامه برشمرد .

مدیر عامل راه آهن قزاقستان در پایان با اشاره به همکاری های نزدیک با بانک توسعه قزاقستان، از امکان دریافت تسهیلات بانکی برای آن شرکت مشترک خبر داد.

در انتهای این نشست، دکتر فیاض بخش با تشکر از آمادگی کامل طرف قزاقی، و باتوجه به توافق صورت گرفته جهت تشکیل کارگروه مشترک دکتر سعیدی معاون امور بین الملل، فاینانس و سرمایه گذاری خارجی شستا را به نمایندگی از شستا و کاپیتان علی عزتی معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به نمایندگی از گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی را به طرف قزاقی معرفی کرد.

از سوی دیگر مدیر عامل راه آهن قزاقستان نیز سانژار یلوباییف را به نمایندگی از راه آهن ملی قزاقستان جهت حضور در کارگروه مشترک معرفی کرد.

این مراسم با امضای توافقنامه همکاری به پایان رسید.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.