بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

برنامه گزینه‌های شهرداری روی میز شورا

نجفی نخستین فردی است که برنامه‌هایش را در صحن شورای شهر تهران ارایه می‌کند

 برنامه گزینه‌های شهرداری روی میز شورا
تین نیوز

شهردار تهران بالاخره تا اواخر شهریور مشخص می‌شود، آن هم از میان ٥ گزینه‌ای که اعضا حالا به آن رسیده‌اند. محمدعلی نجفی، محمد افشانی، الهه کولایی و محسن مهرعلیزاده از میان فهرست هفت‌نفره برای شهرداری تهران تا دیروز برنامه‌های خود را به اعضای شورای پنجم ارایه کردند؛ دو نفر از فهرست اولیه هفت‌نفره استعفا کردند اما هنوز تصمیم حسین مرعشی برای ارایه برنامه روشن نیست.

هفته قبل چمران، رئیس شورای شهر تهران عجولانه حرف پایان کار شورای چهارم را پیش کشید اما از آن‌جایی که قانون هنوز به صورت رسمی از سوی رئیس‌جمهوری ابلاغ نشده است،   مشخص شد که زمان رسمی شروع شورای پنجم دوازدهم شهریور است، بنابراین اعضا فرصت بیشتری برای انتخاب شهردار دارند. حسن خلیل‌آبادی، منتخب شورای پنجم دیروز درباره زمان بررسی گزینه‌های شهرداری گفت که با توجه به آغاز شورای پنجم در شهریورماه امکان تمدید مهلت برای دو گزینه نهایی وجود دارد و با آرامش بیشتری روند بررسی برنامه‌ها دنبال می‌شود.

محمدعلی نجفی، سیدمحمد افشانی، الهه کولایی و محسن مهرعلیزاده تا عصر دیروز برنامه‌های خود را به اعضای شورای پنجم ارایه کردند اما گفته می‌شود حسین مرعشی که پیش از این ارایه برنامه را منوط به برنامه محمدعلی نجفی کرده بود، حالا به صورت شفاهی برنامه‌های خود را در صحن ارایه می‌کند. اگرچه شنیده می‌شود که او گفته است شهردار تهران نمی‎شود: «درحال حاضر محمدعلی نجفی جدی‎ترین گزینه برای تصدی شهرداری تهران است. بنده قصد و تمایلی برای حضور در این سمت ندارم.» حبیب‌الله بی‌طرف و محمد شریعتمداری هم البته افرادی هستند که در زمان اعلام لیست هفت‌نفره شایعاتی درباره استعفایشان بود، حالا این شایعات تایید شده است و اعضا گزینه شهرداری را بدون جایگزین برای افراد انصرافی انتخاب می‌کنند.

در جلسه آینده شورای پنجم هر یک از اعضا دو ساعت زمان دارند تا درباره برنامه‌های خود توضیح دهند. زهرا نژادبهرام، منتخب شورای پنجم هم درباره ترتیب ارایه برنامه‌ها در شورا به مهر گفته است که نجفی در صدر لیست است: «پس از قرعه‌کشی مشخص شد ابتدا آقای نجفی و سپس خانم کولایی، آقای افشانی، مرعشی و مهرعلیزاده طی زمان‌بندی برنامه‌های خود را در صحن ارایه کنند.»

مشارکت و شکوفایی در شهر تهران

«تهران شهر امید، مشارکت و شکوفایی» شعار محوری برنامه نجفی است که دیروز احمد مسجدجامعی، عضو شورای منتخب شهر تهران درباره آن توضیحاتی را به «ایسنا» داد: «همان‌طور که از کاندیداهای منتخب اعضای شورای پنجم برای شهرداری تهران ‏خواسته بودیم، دکتر نجفی هم برنامه‌ چهارساله خود برای اداره تهران را ارایه کرد.‏ از نجفی برای ارایه برنامه خود در زمان اعلام شده به شورای منتخب پنجم تشکر می‌کنیم. این برنامه را به همراه ‏برنامه دیگر کاندیداها به دقت مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

مشارکت ٣٠درصدی زنان و جوانان

الهه کولایی که تنها زن لیست گزینه‌های شهرداری است، نفر بعدی صف ارایه برنامه شهرداری است. مشارکت ٣٠درصدی زنان و جوانان در مدیریت شهری، کاهش هزینه‌های شهرداری از طریق کاهش تصدی‌گری شهرداری، افزایش مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در مدیریت شهری، توجه به فرهنگ‌سازی و آموزش به‌عنوان راهکار اصلی حل معضلات شهری و ارتقای کیفیت زندگی، توجه به سیاست‌های محله‌محور و مدیریت غیرمتمرکز با رویکرد احیای نقش مردمی محلات در برنامه‌ریزی اجرا و نظارت بر فعالیت‌ها، ارتقای دیپلماسی شهری در جهت تحقق هدف شهر جهانی به‌طور جدی، توجه به شهر هوشمند به‌عنوان یک راهکار اساسی برای حل معضلات شهری و ارتقای خدمات شهری با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های جوان، شرکت‌های نوآور و خلاقیت‌محور، توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوای شهر تهران در برنامه‌ریزی‌های شهری و تدوین برنامه‌ها با رویکرد آینده‌محور، توجه به بازسازی هویت اسلامی - ایرانی در شهر و احیای هویت فرهنگی محلات تهران به‌عنوان الزام اساسی، ایجاد ساختارهای پایدار جلوگیری از فساد، افزایش اطلاع‌رسانی و شفافیت، افزایش کارایی شهرداری با سیاست تخصص‌محوری در جذب و توزیع نیروی انسانی، قرار گرفتن احقاق واقعی حق شهری و شهروندی مردم در اولویت فعالیت‌های شهرداری و توجه به حفاظت از محیط ‌زیست و منابع طبیعی محدود شهر تهران به‌عنوان اصل اساسی در برنامه‌ها و قوانین و نظارت بر فعالیت‌ها خلاصه محورهای سیزده‌گانه برنامه این کاندیدای شهرداری تهران است.

مسأله اصلی تهران مشکلات زیستی است

محمدعلی افشانی، دیگر گزینه اعضای منتخب شورای پنجم هم اگرچه روز شنبه برنامه‌های خود را به اعضای شورا ارایه کرده بود، دیروز هم در یک نشست خبری برنامه‌های خود برای شهرداری را با «تهران شهر زیست‌پذیر» و «شهروند مشارکت‌پذیر» اعلام کرد: «مشکل مالی، یکی از هزاران مشکل شهرداری تهران است. معضلات تهران بسیار زیاد بوده اما مسأله اصلی تهران مشکلات زیستی است. یکی از اصول زیست شهری حمل‌ونقل پایدار است و مهمترین بخش آن «ریل پایه» است. مشکلات تهران این‌قدر زیاد است که طی ۳ یا ۴‌سال نمی‌توان آن‌ را درست کرد و وعده حل مشکلات تهران در کوتاه‌مدت را نمی‌دهم.»

چهار رکن اصلی زندگی بشری

برنامه مهرعلیزاده دیگر گزینه شهرداری تهران هم براساس چهار رکن اصلی زندگی بشری با شعار «تهران؛ آرام و زیبا» طراحی شده است. در توضیح این شعار آمده است: «آرامش» و«زیبایی»، مفاهیمی گسترده هستند که در چهار رکن اصلی زندگی بشری یعنی «زیستی»، «روانی»، «اجتماعی» و «فرهنگی» مطرح می‌شود و رسیدن به آنها نیازمند تغییرات بنیادین در نگاه به زیست جهان، دگرگونی در سبک زندگی فردی و اصلاحات گسترده در روابط و نهادهای اجتماعی است. در غیاب آرامش و زیبایی ظاهری و باطنی، قوانین و مقررات به دلیل احساس عدم وجود عدالت، دور زده خواهد شد، نهادها به دلیل عدم تطابق با نیازهای شهروندان، دچار کژکارکردی می‌شوند، برنامه‌ها به دلیل فشارهای ناشی از زیاده‌خواهی‌ها، تک‌ساحتی و بی‌قواره اجرا می‌شوند و نهایتا روح زندگی شهری و غایت زندگی اجتماعی که بسترسازی برای سعادت شهروندان است، دچار نقصان می‌شود.

 

منبع: روزنامه شهروند
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.