ساخت بزرگترین تونل شهری در تهران در طول ۹.۸ کیلومتر
شهردار تهران با اشاره به احداث تونل شهید متوسلیان گفت: این تونل از قبل از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان به طول ۹.۸ کیلومتر خواهد بود و این پروژه در ۳.۵ ماه آینده احداث خواهد شد. همچنین این تونل سه خروجی عمومی و یک خروجی اختصاصی دارد.
شهردار تهران با اشاره به احداث تونل شهید متوسلیان گفت: این تونل از قبل از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان به طول ۹.۸ کیلومتر خواهد بود و این پروژه در ۳.۵ ماه آینده احداث خواهد شد. همچنین این تونل سه خروجی عمومی و یک خروجی اختصاصی دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، علیرضا زاکانی شهردار تهران در ارتباط با گزارش دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری پایتخت به کشور چین با بیان اینکه خطوط زیرزمینی مترو در حال افزایش است، اظهار کرد: در سفر چین قرارداد اجرایی 791 واگن منعقد شد. بنا بر این شد که 8 رام قطار شامل 56 واگن به صورت آماده وارد کشور شود و 10 رام نیز به صورت قطعات وارد کشور شود و به نوعی 55 درصد داخلی سازی صورت بگیرد و با 25 درصد افزایش میزان قرارداد، 791 واگن به ناوگان مترو وارد شود و نخستین قطار 12 ماه آینده وارد خواهد شد.
وی با بیان اینکه "با کمبود قطار روبه رو هستیم"، تصریح کرد: سرفاصله حرکت قطارها بالاست و مردم در فشار هستند؛ مطلوبیت به گونه ای است که روزانه دو میلیون نفر با مترو سفر می کنند. امیدواریم با تأمین واگن ها به سه میلیون نفر در روز افزایش پیدا کند. اتفاقاتی که افتاده باعث می شود خطوط توسعه یابد و ملحقات خط 4، 6 و 7 تا دو سال آینده تکمیل خواهد شد.
زاکانی اضافه کرد: خط 8، 9، 10 و 11 را نیز در دستور داریم. تا پایان سال عملیات اجرایی خط 10 در سه جبهه کاری ادامه پیدا می کند. خط 9 نیز در نیمه دوم امسال آغاز می شود. برای خط 11 با شرکت های چینی و داخلی قرارداد بسته ایم. امسال عملیات عمرانی آنها آغاز خواهد شد. با طرف چینی برای خط هشت تفاهم کرده ایم و قرار شده سال آینده آن را دنبال کنیم. براساس برنامه ای که وجود داشت بایستی تا سال 1420 مترو تهران به اتمام می رسید که با برنامه ما در سال 1410 به اتمام خواهد رسید.
در 26 ماه مسؤلیت، 259 کیلومتر متروی تهران را به 283 کیلومتر افزایش دادیم؛ ماهی یک کیلومتر
شهردار تهران با بیان اینکه پشتیبانی مالی این قراداد در هفت سال قبل انجام نشده بود و طرف چینی از آن ناامید شده بود که خوشبختانه امروز فعال شد، اظهار کرد: کل واگن های ما حدود یک هزار و 100 دستگاه در هفت خط مترو تهران است. در کنار این قراداد، 259 واگن دیگر و همچنین 113 دستگاه واگن داخلی تحت عنوان قطار ملی با مشارکت جهاد دانشگاهی، مپنا ، شهرداری تهران و بخش خصوصی پیگیری می شود. مجموع این واگن های جدید، تهران را دارای هزار و 163 واگن جدید (علاوه بر 1100 واگن قبلی) خواهد کرد که تقریباً دو برابر همه 25 سال گذشته است.
زاکانی با اعلام اینکه متروی تهران دهه 70 به افتتاح رسیده است، خاطرنشان کرد: ما 26 ماه و چهار روز در شهرداری مشغول به کار هستیم و 259 کیلومتر خط را تحویل گرفتیم و امروز به 283 کیلومتر رسیده که به عبارتی ماهیانه یک کیلومتر خط اضافه شده است. پرند نیز با 21 کیلومتر تا اوایل ماه آینده به بهره برداری می رسد و به بیش از 300 کیلومتر خواهد رسید. ما از رکورد ماهیانه یک کیلومتر ایجاد خطوط، عبور خواهیم کرد.
شکل گیری کارگروه مشترک به منظور توسعه خواهرخواندگی تهران و پکن
وی با اشاره به سایر دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری به چین، تصریح کرد: در چین در هشت سرفصل دستاورد داشتیم؛ سرفصل اول در حوزه دیپلماسی عمومی بود. ما به دعوت شهردار پکن برای حضور در اجلاسیه «یک کمربند، یک جاده» در چین حاضر شدیم. در این سفر گروه کاری مشترک برای توسعه خواهرخواندگی تهران و پکن شکل گرفت.
شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه مالی قرارداد 791 واگن به ارزش یک میلیارد دلار عملیاتی شد، گفت: زمان تحویل از 23 ماه به 12 ماه رسید و از سویی دیگر قرارداد پشتیبانی مالی منعقد کردیم. چینی ها یک میلیارد و 40 میلیون دلار از حمل و نقل ما با تنفس یک تا سه ساله پشتیبانی خواهند کرد که این اتفاق بی نظیر است.
زاکانی تأکید کرد: برای یک هزار دستگاه اتوبوس تک کابین برقی، هزار دستگاه اتوبوس دو کابین گازسوز، 10 هزار تاکسی برقی، 10 هزار ون برقی و 100 هزار موتورسیکلت برقی وارد تفاهم شدیم. ما در چین اعلام کردیم که به دنبال شراکت هستیم. ما در شرکت واگن سازی تهران با چین شریک هستیم و در این خصوص هم خواستیم شراکت داشته باشیم و قرار شد مبتنی بر نیاز تهران، برای مثال 500 دستگاه وارد شود و مابقی آن به صورت قطعات باشد و در سال های آینده داخلی سازی شود.
وی با اشاره به بازدیدهای روز گذشته خود از دو تولیدکننده داخلی و توجه به صاحب فن شدن در این حوزه، اظهار کرد: سومین دستاورد سفر ما یک ابداع جدید بود؛ به طوری که با همراهی یک شرکت ایرانی با چینی ها وارد معامله شدیم و 35 هزار میلیارد تومان برای قرارداد اجرای خط 11 در نظر گرفته شد. ما در حوزه مالی دستاورد بی نظیری داشتیم. در کشور نیز در برخی ابعاد چنین اتفاقی نیفتاده بود.
زاکانی با بیان اینکه در تولید مسکن، فناوری، خرید دستگاه های زباله سوز، فرهنگی و گردشگری و بخش های مختلف بازدیدهایی از 13 شهر داشتیم، یادآور شد: بنده از 10 شهر بازدید کردم و شهرهای دیگر را نیز دیگر اعضا مورد بازدید قرار دادند. تفاهمات خوبی در بازدید از کارخانجات تولید تاکسی، اتوبوس، واگن و دیگر موارد صورت گرفت تا بتوانیم به عنوان تولیدکننده منشأ اثر شویم.
شهردار تهران با اعلام اینکه یکی از معضلات بزرگ کشور موضوع «پسماند» است، خاطرنشان کرد: در تهران روزانه پنج هزار و 400 تن زباله به جنوب شهر منتقل می شود. در جنوب شهر یک زباله سوز وجود دارد که 200 تُن زباله می سوزاند که به برق و سایر موارد تبدیل می شود و پنج هزار و 200 تن دفن می شود و ده ها سال این روند وجود دارد.
وی گفت: دو شرکت در گذشته شناسایی شده بودند که در سفر خود از این شرکت ها بازدید کردیم و به این رسیدیم که این قابلیت را دارند که دستگاه های زباله سوز را در شهر مستقر کنند. این دستگاه ها با حداقل آلودگی و برابر نیمی از استاندارد اروپا و چین، زباله را به انرژی تبدیل می کنند و از طرفی دیگر، شیرابه تولید شده را تصفیه می کنند. دستاوردهای این دستگاه 70 برابر دستگاه زباله سوز تهران است.
زاکانی اضافه کرد: هیئت چینی به تهران سفر خواهند کرد و قرار شده که چین سرمایه گذاری کند و مابه ازای آن برق از تهران بگیرد. شبکه برق سراسری است و می توان با وزارت نیرو تفاهم کرد که برق را در مرز تحویل دهیم. در این میان پرونده آلودگی و مشکلات زیست محیطی تهران بسته خواهد شد.
شهردار تهران با بیان اینکه تفکیک پسماند از مبدأ در دنیا تجربه ناموفقی بوده است، یادآور شد: تفکیک از مبدأ تنها برای برخی اقلام صورت می گیرد که اقلام دارای ارزش افزوده بالاست. مابقی اقلام در دستگاه های زباله سوز به انرژی تبدیل می شود. کل زباله ها به انرژی تبدیل خواهند شد و پسماند آن به بلوک و موزاییک تبدیل می شود.