بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

قفل شدن ساخت و ساز در تهران در یک دهه گذشته

با توجه به نیاز شهروندان تهرانی به مسکن و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد، سالانه به حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی احتیاج دارد که در ۱۰ سال گذشته با توجه به رکود و قفل شدن ساخت و ساز به طور میانگین سالانه تنها برای ۶۵ هزار واحد پروانه صادر شده است.

قفل شدن ساخت و ساز در تهران در یک دهه گذشته
تین نیوز

با توجه به نیاز شهروندان تهرانی به مسکن و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد، سالانه به حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی احتیاج دارد که در ۱۰ سال گذشته با توجه به رکود و قفل شدن ساخت و ساز به طور میانگین سالانه تنها برای ۶۵ هزار واحد پروانه صادر شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، کلانشهری چون تهران با توجه به نیاز شهروندان به مسکن و ضرورت نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد، سالانه به حدود 150 هزار واحد مسکونی جدید احتیاج دارد که در حدود 10 سال گذشته با توجه به رکود و قفل شدن ساخت و ساز به طور میانگین سالانه تنها برای 65 هزار واحد مسکونی پروانه صادر شده است. همین امر سبب شده است سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار تا 70 درصد افزایش یافته و بخشی از شهروندان مجبور به حاشیه نشینی شوند.

در برنامه تأمین مسکن تهران، اراضی و عرصه های بلااستفاده و ناکارآمد که بعضاً مکان های بی دفاع شهری بوده و محمل آسیب های مختلف به شمار می آمده اند، ضمن برخورداری از ارزش افزوده و تولید ثروت، به محدوده هایی برای حیات آتی و رو به توسعه شهر تبدیل می شوند.

برای نخستین بار در دوره اخیر مدیریت شهری ششم شهرداری تهران در راستای مسئولیت اجتماعی به حوزه مسکن وارد شده و در بدو امر توانست ظرفیت قابل توجهی را بسیج کند؛ به طوری که کلنگ احداث 200هزار واحد مسکونی با همکاری دولت بر زمین زده شد.

حمیدرضا صارمی؛ معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در رابطه با زمان بهره برداری از این پروژه ها به خبرنگار تسنیم گفت: بهره برداری اولین پروژه 18 ماه بعد خواهد بود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه اگر در طول زمان ساخت مانع خاصی به وجود نیاید، معمولاً باید بین 2 تا 3 سال این پروژه کامل شود، تصریح کرد: به دلیل شرایط کشور، معمولا فراز و فرودهای مالی، بخش دلار و منابع مالی بانک ها ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که نتوان زمان چندان دقیقی را اعلام کرد اما تلاش بر این است با دقت و سرعت بالا کار انجام شود.

صارمی خاطرنشان کرد: در پروژه هایی که می خواهند 30 درصد از آنها را بفروشند باید تا پایان سال 1403 به 30 درصد برسند چرا که پس از رسیدن پروژه به 30 درصد می توانند برابر با قانون پیش فروش آپارتمان ها به فروش برسانند. لذا در این راستا سازنده ها تلاش خواهند کرد که پروژه ها را زودتر به 30 درصد برسانند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در همچنین درباره اهمیت تأمین سرانه های هفت گانه در پروژه احداث 200 هزار واحد مسکونی اعلام کرد: در خصوص احداث واحدهای مذکور آنچه که اهمیت دارد تأمین سرانه های هفت گانه است؛ زیرا معتقدیم بدون در نظر گرفتن سرانه های هفت گانه در واقع کار ناقص انجام خواهد شد و بعد از ساخت و ساز ساکنان با چالش های زیادی مواجه خواهند شد.

صارمی با تاکید بر اینکه در ساخت و سازها با آموزش و پرورش توافق نداریم، گفت: قانون مجلس شورای اسلامی صراحت دارد هر مجتمعی که بالای 200 واحد در آن ساخته می شود، الزام دارد که مدرسه نیز در آن محدوده ساخته شود. اساسا امکان ندارد پروانه ای را برای شهرداری، نهادها و بخش خصوصی صادر کنیم که بالای 200 واحد باشد و مدرسه برای آن درنظر گرفته نشود.

گفتنی است 200 هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران با رویکرد نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران و استفاده از اراضی ناکارآمد با تامین خدمات لازم و اجرای شعار سال 1403 که جهش تولید(مسکن) با مشارکت مردمی است در هفته گذشته کلنگ زنی شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.