بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

آزمایش طرح ال.آر.تی به صورت قرنطینه در تهران

آزمایش طرح ال.آر.تی به صورت قرنطینه در تهران
تین نیوز |

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، با تأکید بر درنظر گرفته نشدن طرح ال.آر.تی در برنامه دوم گفت: "طرح ال.آر.تی ابتدا باید به صورت قرنطینه در منطقه ای از پایتخت آزمایش شده و بعد عملیانی شود."    

 

به گزارش تابناک، ال.آر.تی یا همان سیستم حمل و نقل ریلی سبک، ۱۵۵ سال پیش بود که در سوییس راه‌اندازی شد؛ سال ۱۸۶۲٫ بعد از آن این سیستم در کشورهای هلند، آلمان، ایتالیا، مصر و… نیز راه افتاد؛ سیستمی که چیزی بین اتوبوس‌های درون‌شهری و قطارهای سنگین مثل مترو بود و به دلیل سبک و ارزان بودن، قطار شهری سبک نام گرفت.

 

 
ال آر تی در واقع مرحله‌ای بعد از بی‌آرتی یا همان اتوبوس‌های تندرو است و مکان کمتری را در خیابان اشغال می‌کند، سرعت بیشتری دارد، سوخت فسیلی مصرف نمی‌کند و آلایندگی ندارد و از طرفی، حجم بالاتری از مسافران را جا‌به‌جا می‌کند.

 

 
بسیاری از کشورهای پیشرفته، سال‌هاست که از این سیستم در شهرهای شلوغ برای جا‌به‌جایی مسافران استفاده می‌کنند، اما در حالی که در طرح جامع حمل و نقل پایتخت که سال ۸۶ به تصویب رسید و در آن بر شبکه حمل و نقل سبک و کم آلاینده تاکید شده بود، ال.آر.تی همچنان بلاتکلیف ماند.

 

شهریور سال گذشته بود که احمد دنیامالی عضو شورای شهر تهران با اشاره به حذف ال.آر.تی از طرح جامع ترافیکی تهران، گفت: "ال آر تی بیشتر جنبه تزئینی دارد و برای مسیرهای کم‌تردد مناسب است. نوع ساخت جاده‌ها و اتوبان‌های ما نیز به گونه‌ای است که نمی‌توان در آن ال آر تی احداث کرد."

 

اما در اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که با توجه به بررسی و تصویب بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران، موضوع ال.آر.تی بار دیگر مطرح شد و گویا مورد استقبال شورایی‌ها هم قرار گرفت.

 

احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران  گفت: "اجرای طرح ال.آر.تی نیازمند بررسی ها و مطالعات بیشتری است،اجرای این طرح نیازمند ایزوله سازی در یک منطقه است."

 

 
وی ادامه داد: "ما باید در ابتدا به صورت پایلوت سیستم حمل و نقل ال.آر تی را در یک منطقه به صورت قرنطینه آزمایش کنیم، و بعد اگر موفق بود در کل شهر تهران عملیاتی کنیم."

 

دنیامالی همچنین افزود: "با شبیه سازی این طرح می توان بحث تقاضا در این حوزه را بررسی کرد و و برای اجرای آن با شرایط بهتری عمل کرد."  

 

وی با اشاره به مزیت کم حجم بودن ال.آر.تی نسبت به بی.آر.تی اظهار کرد: "یکی از مزیت های ال.آر.تی کم عرض بودن آن است، به همین دلیل به راحتی می توان در بزرگراه ها از این خط حمل و نقل استفاده کرد و حجم ترافیکی را کم کرد."

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر مطالعات بیشتر برای اجرای طرح ال.آر.تی تصریح کرد: "به نظر من اجرای این طرح در شبکه های چهارراه ها با مشکلات تترافیکی بسیاری روبه رو خواهد شد، به همین دلیل باید مطالعات و بررسی های بیشتری داشته باشیم تا از این مشکلات پیشگیری کنیم."

 

وی تأکید کرد: "در خصوص موضوع هزینه و سرمایه گذاری و همچنین بازگشت سرمایه ی اجرای این طرح نیز باید تصمیم دقیقی اتخاذ شود."

 

احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، در پایان گفت: "اگر در اجرای طرح ال.آر.تی بخش خصوصی وارد شود، راحت تر می توان این طرح را عملیاتی کرد، اما اگر بخش خصوصی در اجرای این طرح سرمایه گذاری نکند، باید برنامه دوم خود را اصلاح کنیم، چرا که ما در برنامه دوم این پروژه را در نظر نگرفته ایم."
 
 

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.