اوضاع ناوگان حمل و نقل عمومی نکا خارج از تحمل است
از سوی دیگر اگر در کوچکترین جزئیات مدیریت شهری خدشه و یا ناهماهنگی از سوی مسئولان و مدیران مربوطه در سطح شهرها بوجود آید اثر منفی بسزایی گذاشته و نارضایتی مشهود مردم را به ارمغان میآورد.
یکی از اساسیترین امور شهروندان که از درجه اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است مبحث حمل و نقل عمومی است که درجه حساسیت آن در برنامهها و مناظرات انتخابات ریاست جمهوری نیز به خوبی مشهود است.
یکی از مهمترین ویژگیهای مدیریت مناسب حمل و نقل عمومی درون شهری جلوگیری از اتلاف وقت بیش از اندازه مردم و مسافران است که به راحتی با مشخص بودن شرایط استفاده از امکانات مربوط به آن میتواند با مدیریت صحیح وقت و عدم معطلی در ایستگاهها از آن برخوردار شوند.
سلب آرامش و بهم ریختن اعصاب مسافران دیگر ویژگی عدم مدیریت مناسب در این زمینه است که در اثر هماهنگ نبودن، اختلاط خودروهای ایستگاهها و مشخص نبودن مسیرها همواره منجر به عصبانیت و نارضایتی البته در برخی موارد درگیری مردم با رانندگان در خطوط مختلف شهری نیز شده است.
قفل شدن ترافیک در اثر فراهم نبودن شرایط مناسب برای پارک مناسب خودروهای عمومی ازجمله تاکسیها در استگاه خود، سبب دو خطه شدن پارک تاکسیها و گرفتن بخشی از فضای جاده میشود که ترافیک سنگین درونشهری را به همراه دارد.
اما به جرأت میتوان ادعا کرد که وضعیت ترافیکی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر نکا در بسیاری از خیابانها از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و با گذشت زمان بر میزان نارضایتی عمومی مربوط به آن افزوده میشود.
در همین راستا یکی از اقدامات بیسابقه صورت گرفته در شهر نکا مربوط میشود به همجواری با کمترین فاصله ممکن بین دو ایستگاه تاکسی ابتدای علمیه به سمت انتهای علمیه و ابتدای علمیه به سمت شهرک نگین صورت گرفته است.
جایی که تعداد بالای تاکسیهای در صف نوبت پر کردن مسافر به حدی میرسید که امتداد خودروهای ایستگاه علمیه با خودروهای ایستگاه شهرک نگین همجوار میشد که هم در رفت آمد ایستگاه شهرک نگین خلل ایجاد میکرد و هم نظم عبور و مرور در ابتدای خیابان علمیه که یکی از شلوغترین و پر رفت و آمدترین مسیرهای درونشهری نکا به شمار میآید را به همراه داشت.
اما با ادامه این وضعیت مدتی است در اقدامی عجیب دو ایستگاه تاکسی با یکدیگر ادغام شده و خودروها به صورت درهم به جابجایی مسافرانی میپردازند که این اتفاق جالب نیز با نارضایتی فراوان مردم همراه بوده است.
در همین زمینه حسین صالحی از ساکنان خیابان علمیه شهر نکا با شکایت نسبت به وضعبت موجود ایستگاه تاکسی این خیابان به خبرنگار پیک نکا، گفت: سابق بر این تنها ایستگاه مربوط به خیابان علمیه در ابتدای این خیابان مستقر بوده با وجود تشکیل صفهای به نسبت طولانی قابل تحمل بوده است.
وی افزود: اما از زمانی که ایستگاه دوم مربوط به شهرک نگین در ادامه و با فاصله نزدیک از این ایستگاه قرار داده شد کم کم مشکلات مسافران و حتی خود رانندههای تاکسی نیز شروع شد که هرچه میگذرد بر شدت آن افرزوده میشود.
این شهروند خاطرنشان کرد: اکنون به صورتی شده که خودروها با هم ادغام شدهاند و برای مثال وقتی سوار تاکسی مربوط به مسیر انهای علمیه میشویم ناگهان ما را به سمت شهرک نگین میبرد و زمانی که علت را از راننده جویا میشویم راننده اعلام میکند که بنابر سلیقه خود به مسیر دلخواه میرود که ناچار به پیاده شدن از خودرو توسط مسافران منجر میشود.
وی اضافه کرد: اصلاً خود صفهای طولانی در ابتدای خیابان علمیه جای سوال دارد درحالی که از سمت انتهای علمیه و در مسیر این خیابان مردم باید دقایق طولانی برای آمدن تاکسی در گرما و سرما یا زیر باران منتظر پر شدن تاکسیها از ایستگاه و قرار گرفتن در مسیر این خیابان بمانند.
در پایان صالحی با انتقاد از وضع موجود تصریح کرد: این مشکلات از اوایل پاییز سال گذشته کم کم شدت پیدا کرد به شکلی که اکنون از حوصله مردم خارج شده و امیدواریم شهردار جدید نکا چارهای برای این وضع بیاندیشد.
محمد مسلمی یکی از ساکنان خیابان شهدا که مسیر مربوط به تاکسیهای ابتدای علمیه تا شهرک نگین به شمار میآید و با نام قدیمی خیابان آرامگاه نکا به دلیل قرار داشتن در مسیر آرامگاه شهر نکا به این نام معروف شده است در گفتوگو با پیک نکا به انتقاد شدید از وضعیت تاکسیهای به سمت شهرک نگین پرداخت.
وی افزود: با وضعیت بوجود آمده رانندگان خیلی کم به سمت شهرک نگین مسافر جابجا میکنند حتی در روزهای بارانی نیز کمتر تاکسی به سمت شهرک میرود و تقریباً هیچ ماشینی حاضر نیست با حضور در این مسیر این مسافران را که بعضاً از ایستادن به مدت طولانی در سرمای شدید رنج میبرند سوار کند.
این شهروند خاطرنشان کرد: توجیه رانندگان نیز بر این است که هیچ جای ایران یک تاکسی در دو خیابان مسافر جابجا نمیکند که البته حرف درستی است و این مشکل بر میگردد به مدیریت آن از سوی سازمان حمل و نقل عمومی نکا تا چاره اندیشی در این زمینه انجام دهد.
یکی از رانندگان این مسیر نیز در گفتوگو با خبرنگار ما با بیان نارضایتی از وضعیت موجود برای خود تاکسیها، اظهار کرد: یکی از مشکلات این است که تعداد مسافری که در مسیر شهرک هستند بسیار کمتر از مسافران خیابان علمیه بوده و در واقع یک تاکسی برای مسافرکشی در مسیر شهرک باید پنج برابر زمانی که برای علمیه صرف میشود زمان صرف کند تا خودرو پرشود.
وی افزود: از سویی خیابان شهدا نیز از وضعیت نامناسبتری نسبت به خیابان علمیه برخوردار است که رانندهها حاضر نیستند برای شهرک نگین مسافر سوار کرده و از این خیابان عبور کنند در حالی که خیابان علمیه از وضعیت بهتری برخوردار است.
این راننده تاکسی خاطرنشان کرد: بسیاری از همکاران ما نیز بر این باورند که اگر هم به سمت شهرک نگین بروند اول اینکه در مسیر خراب آن خودروی آنها نابود میشود از سوی دیگر نیز باتوجه به اینکه برای برگشت از این مسیر باید خالی برگردند تقریباً برای مسیر برگشت دلهره دارند.
به گزارش خبرنگار ما، در بسیاری از مواقع اتفاق افتاده که مردم در مسیر منتظر آمدن تاکسی بودند اما به علت نبودن مسافر در ابتدای ایستگاه علمیه، صف خودروها به قدری شده است که بسیاری در آن سوی خیابان قرار گرفته و صف جدیدی در ادامه این سمت خیابان تشکیل میدهند که با وجود دستفروشان در سمت دیگر ابتدای خیابان علمیه، ترافیک عجیبی در این مکان ایجاد میشود.
البته گفتنی است که همین دستفروشان اجازه قرار کرفتن تاکسیها در سمت دیگر خیابان را نیز نمیدهند و یا با قرار دادن خودروهای خود تاکسیها را ناچار به پارک دوبل میکنند که همین امر نیز بر شدت ترافیک میافزاید.
حال سوال این است که مسیر ابتدا به انتهای علمیه با بهرهمندی از 33 تاکسی و مسیر ابتدای علمیه به سمت شهرک نگین با 12 خودرو که اکنون با ادغام شدن به 45 تاکسی رسیده است چرا باید مسافران را برای دقایق طولانی در بین راه معطل رسیدن تاکسی کند.
این چه رسمی است که تاکسیها تا پر نشوند از جای خود حرکت نمیکنند درحالی که در ایستگاه پایانی یا در بین راه مردم در انتظار حضور تنها یک تاکسی خالی برای سوار شدن و فرار از سرما و گرمای هوا یا فرار از خیس شدن زیر باران باشند.
در کنار همه این مشکلات اما باتوجه به اینکه تنها حدود 6 ماه از نونوار شدن بسیاری از تاکسیها می گذرد اما هم به دلیل عدم رعایت مسافران و به خصوص خود رانندهها این وسایل حمل و نقل عمومی هیچ شباهتی به یک خودروی تازه را نداشته و قرار داشتن در آن حس بدی را به مسافران میدهد.
سبک رانندگی تاکسیها نیز خود یک معضل عجیب دیگری است که واقعاً رانندگان دیگر و عابران پیاده را به مخاطره میاندازد چراکه عدم رعایت ابتداییترین قوانین راهنمایی و رانندگی، ترمزهای ناگهانی، توقف در وسط خیابان برای سوار کردن مسافر و از این دست اقدامات نامناسب حس سلطنت بر خیابانها را به رانندگان آنها میدهد.
از سوی دیگر فرهنگ نامناسب برخی از رانندگان در استفاده از آهنگهای نامتعارف حتی با صدای زن و دفاع از این اقدام خود تا استفاده از الفاظ رکیک در صحبت با مسافران هیچ نشانی از یک رفتار عمومی مناسب با جایگاه انقلاب اسلامی حاکم بر این مردم ندارد که اگر افرادی نمیتوانند این شرایط را تحمل کنند جایگاهی در خدمترسانی عمومی به این مردم در نظام اسلامی ندارند و باید برای آنها چارههای اندیشیده شود.
مسلم است که این موارد مربوط به همه رانندگان نشده و تنها به برخی از افراد این قشر اشاره دارد چراکه بسیاری از زحمتکشان عرصه حمل و نقل عمومی در سطح شهر نکا افراد متشخص و با فرهنگی هستند که هریک با دقت به خدمت برای مردم میپردازند.
مشکلات بیان شده تنها مربوط به مسیری که به آن پرداخته شد نبوده و در مسیرهای دیگر ازجمله خیابان راه آهن به سمت سیمتری و خیابان ماکروویو نیز همین مشکلات وجود دارد اما مسیر خیابان علمیه به دلیل قدمت و ارتباط با جادههای کمربندی و هزارجریب، پس از جاده اصلی شهر پر ترددترین و شلوغترین خیابان به شمار میآید که به آن پرداخته شد.
بنابراین یک دست کردن لباس رانندگان تاکسیها که البته امر قابل تحسینی نیز به شمار میرود در این زمینه به یقین کافی نبوده و باید شهردار جدید نکا فکری برای مدیریت سازمان حمل و نقل عمومی شهر کند چراکه موارد بیان شده تنها بخشی از مشکلات موجود را به نمایش گذاشته است.
مردم از شهردار جدید نکا که سالها سابقه حضور در جایگاه مسئولیت حمل و نقل همگانی درون شهر را بر عهده داشته و تجارب زیادی در این زمینه دارد خواستار ورود هرچه سریعتر به این موضوع و حل وضعیت مربوط به آن هستند.
به این نکته نیز باید پرداخت که بخشی از مشکلات بیان شده مربوط به امور ترافیکی وخارج از توان شهرداری است که نیاز است شورای ترافیک شهرستان پای کار آمده و به حل آن ها اقدام ورزد تا فضا برای مدیریت بهتر فراهم شود.
البته برای حل مشکلات این چنینی راههای خلاقانهای وجود دارد که در صورت تمایل مسئولان این پایگاه خبری آمادگی دارد آنها را در اختیار مسئولان قرار دهد که در غیر صورت و عدم تمایل مسئولان مربوطه به صورت عمومی و با مردم در این زمینه سخن گفته میشود.
همچنین مسئولان مربوطه که در این زمینه زحماتی را نیز انجام دادهاند و به یقین مشکل در کافی و راهگشا نبودن آنها بوده نیز میتوانند از طریق همین پایگاه خبری نظرات خود را به مردم اطلاع دهند.