ظرفیت پارکینگ مجتمع کوروش جوابگوی میزان تقاضا نیست
طرح افزایش طول انباره خودروها برای دسترسی به پارکینگ مجتمع تجاری کوروش پس از تصویب در شورای ترافیک منطقه به مدت سه ماه و به صورت آزمایشی اجرایی می شود.
طرح افزایش طول انباره خودروها برای دسترسی به پارکینگ مجتمع تجاری کوروش پس از تصویب در شورای ترافیک منطقه به مدت سه ماه و به صورت آزمایشی اجرایی می شود.
در جلسه کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران که با حضور محسن سرخو، رییس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، هابیل درویشی مدیر عامل شرکت مترو، احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو، پیمان سنندجی، رییس شرکت واحد اتوبوس رانی، اسدی شهردار منطقه 5 تهران، برگزار شد آخرین مسائل مربوط به حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.
مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مشکلاتی که این مجتمع برای ساکنان محلی منطقه به وجود آورده است گفت:اولین دغدغه ما در مورد مجتمع تجاری کوروش پارک خودروها در اطراف منازل مسکونی مردمی است که در آن منطقه سکونت دارند.
وی همچنین با اشاره به ترافیک ناشی از ازدحام خودروها برای دسترسی به پارکینگ این مجموعه در بزرگراههای ستاری و حکیم گفت:ظرفیت پارکینگ مجتمع تجاری کوروش پاسخگوی میزان تقاضای مردم نیست و این موضوع سبب میشود در ساعات اوج تقاضا، پس زدگی خودروهایی که قصد ورود به پارکینگ مجتمع را دارند به داخل بزرگراه ستاری کشیده شده و موجب ایجاد ترافیک در بزرگراههای ستاری و حکیم شود.
حسینی ادامه داد در بلند مدت باید ظرفیت پارکینگ مجتمع تجاری کوروش افزایش یابد اما در کوتاه مدت بهبود مسیر ورودی دسترسی به مجتمع میتواند موجب کاهش پسزدگی خودروها در بزرگراه ستاری و در نتیجه کاهش ترافیک بزرگراههای ستاری و حکیم در محدوده مجتمع تجاری کوروش در ساعات اوج تقاضا شود.
وی افزود:همچنین با مسئولان کوروش توافق شدهاست محدودیتهایی به ساعات آغاز و پایان کار مجموعه اعمال شود تا بتوانیم پیک ترافیکی را کاهش دهیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد:برای حل مشکل پارک خودروها در اطراف منازل مردم نیز با استقرار کیوسکهای نگهبانی در کوچههای اطراف کوروش محدودیت ایجاد کردهایم تا امکان دسترسی به آنها فقط برای ساکنین محلی امکان پذیر باشد.
اسدی شهردار منطقه 5 تهران نیز در تشریح طرح بهبود مسیر ورودی دسترسی به مجتمع تجاری کوروش گفت: در حال حاضر طول انباره خودروهایی که قصد ورود به پارکینگ را در ضلع شمالی مجتمع دارند 200 متر و در حدفاصل خیابان پیامبر در جنوب مجتمع کوروش تا خیابان ذوالفقاری در شمال مجتمع است. کم بودن طول این انباره موجب میشود خودروهایی که قصد ورود به پارکینگ را دارند در ساعات اوج تقاضا 2 یا 3 لاین از بزرگراه ستاری را اشغال کنند که در نتیجه موجب ایجاد ترافیک در اتوبان ستاری میشود و با توجه به فاصله کم مجتمع تجاری کوروش از بزرگراه حکیم این ترافیک به بزرگراه حکیم نیز منتقل می شود.
اسدی ادامه داد: با استفاده از حاشیه بلااستفاده ستاری حدفاصل خیابان ذوالفقاری تا خیابان خجسته پور میتوانیم طول انباره خودروهایی را که میخواهند وارد پارکینگ کوروش شوند وحدود 1000 متر افزایش دهیم. بر اساس این طرح در ساعات اوج تقاضا، خودروها برای دسترسی به پارکینگ کوروش باید ابتدا حدفاصل خیابان پیامبر تا خیابان خجسته پور را در لاین کندروی بزرگراه ستاری طی کنند و سپس حدفاصل خیابان خجسته پور تا خیابان ذوالفقاری را که ورودی پارکینگ مجتمع کوروش در آن قرار دارد برگردند تا به داخل پارکینگ وارد شوند.
شهردار منطقه 5 شهرداری تهران افزود:البته در ساعاتی که میزان تقاضا عادیست خودروها میتوانند بدون طی کردن مسیر حدفاصل خیابانهای ذوالفقاری و خجسته پور مستقیما وارد پارکینگ شوند.
وی با بیان اینکه بررسی ها نشان میدهد 70 درصد استفاده کنندگان از این مجموعه از خارج از محدوده منطقه به کوروش مراجعه میکنند، گفت:دلیل این تقاضای بیش از حد، رفتار متفاوت این مجموعه در ارائهی خدمات به مردم است، با خدمات ویژهای که این مجموعه ارائه میدهد مردم حاضرند تا 3 ساعت در ترافیک بمانند و این موضوع موجب شدهاست مجتمع تجاری کوروش جذب سفری بیش از حد معمول داشته باشد.
اسدی افزود: پیش بینی میشود در آینده با راهاندازی خط 6 متروی تهران و ایستگاهی که در این محدوده در نظر گرفته شده است رفتار ترافیکی متفاوتتری را در اطراف کوروش شاهد باشیم.
محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ضرورت تهیه پیوست ترافیک برای مجتمعهای تجاری و مسکونی بزرگ پیش از ساخت آنها گفت:ضرورت دارد مجتمع های تجاری همانند کوروش در مناطق دیگر شهر تهران نیز ساخته شوند تا نیازی نباشد مردم از دیگر مناطق شهر تهران به این مجموعه مراجعه کنند.
سرخو افزود:با توجه به اینکه ظرفیت فعلی پارکینگ کوروش جوابگوی میزان تقاضا نیست و مردم ساعتها در صف انتظار میایستند تا تعدادی خودرو از پارکینگ خارج شوند و آنها بتوانند وارد شوند، ساخت پارکینگ جدید تنها راه حل رفع این مشکل است.
نهایتا با تصمیم کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران مصوب شد طرح افزایش طول انباره خودروها برای دسترسی به پارکینگ مجتمع تجاری کوروش پس از تصویب در شورای ترافیک منطقه به مدت 3 ماه و به صورت آزمایشی اجرایی شود.
درویشی مدیرعامل شرکت مترو دومین فردی بود که در جلسه به ارائه گزارش پرداخت، وی در توضیح میزان پیشرفت خط 6 متروی تهران گفت: ساخت و لاینینگ تونلها در خط 6 به میزان 100 درصد به پایان است و میزان پیشرفت عمرانی کلیه ایستگاهها نیز به بیش از 60 درصد رسیده است و حدود 15 درصد از تجهیزات نیز در طول این خط نصب شده است که در صورت تامین اعتبار پیش بینی میشود. خط 6 از ایستگاه دولت آباد تا ایستگاه کن و در مجموع با 11 ایستگاه تا پایان امسال به بهره برداری میرسد.
مدیرعامل شرکت مترو در خصوص خط 7 متروی تهران که به تازگی به بهرهبرداری رسیدهاست، گفت:میانگین پیشرفت فیزیکی کلیه ایستگاهها در این خط بیش از 80 درصد است و تجهیزات به صورت کامل نصب شده است.
وی افزود: طبق برنامه پیش بینی شده قرار بود ماهانه 2 ایستگاه از خط 7 متروی تهران به بهرهبرداری برسد که با توجه به کمبود اعتبارات ماهانه یک ایستگاه به بهرهبرداری خواهد رسید و پیشبینی میشود تا پایان سال کلیه ایستگاه ها به بهره برداری برسد.
درویشی در توضیح خط متروی حرم امام خمینی(ره) تا فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت : در طول مسیر 5 ایستگاه طراحی شده است که 2 ایستگاه آن به صورت 100 درصد به بهرهبرداری رسیده است.
وی همچنین با اشاره به طراحی منحصر بهفرد ایستگاه متروی فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) گفت:در ساخت این ایستگاه بیش از 1000 میلیارد تومان هزینه شده است و مجموعه ای ساخته شده است تا در شان جمهوری اسلامی و فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) باشد.
درویشی طی آماری اعلام کرد :تا پایان امسال طول خطوط متروی شهر تهران به 276 کیلومتر میرسد، این رقم با احتساب 71 کیلومتر خط متروی موجود در پایانه ها به 347 کیلومتر مترو می رسد.
مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به کار بزرگی که در افتتاح ایستگاه مترو و پلازای میدان ولیعصر صورت گرفته است گفت افزون بر زیبایی که این مجموعه دارد، موجب می شود تردد پیاده در میدان ولیعصر به حداقل برسد و در نتیجه وضعیت ترافیکی میدان بهبود یابد.
حسینی همچنین پیشنهاد کرد تا تمامی خیابانهای شهر تهران همانند سایر شهرهای جهان در کنار حفظ نام فعلی یک شماره و کد داشته باشند تا مردم راحت تر بتوانند آنها را پیدا کنند.
پیمان سنندجی رییس شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در تشریح آخرین وضعیت اتوبوسرانی در شهر تهران گفت: بزرگترین تغییر اساسی در اتوبوسرانی هوشمندسازی و رساندن به موقع اتوبوسها به ایستگاه هاست و هم اکنون تمامی 6300 دستگاه اتوبوس فعال در شهر تهران دارای برنامه زمانبندی و مجهز به سیستم GPS هستند.
وی با بیان اینکه عمده مشکل اتوبوسرانی، نوسازی ناوگان بوده است، گفت:با مصوبه شورای شهر تهران، بخش خصوصی 30 دستگاه اتوبوس از شهاب خودرو و پیشرو یدک و 70 دستگاه اتوبوس از زامیاد خریداری کرده است که به زودی به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می شوند.
سنندجی با بیان اینکه هم اکنون تمامی اتوبوسهای خودرو سازهای داخلی خریداری شده است اظهار کرد:تفاهم نامهای با آقای پورزرندی داشتهایم و در همین چارچوب سفیر ایران در مجارستان مذاکراتی با طرف خارجی برای خرید 1000 دستگاه اتوبوس ایکاروس داشته است و مقرر شد تا در صورت تامین سرمایه از سوی بانک شهر این اتوبوس ها با وام بانک شهر توسط بخش خصوصی خریداری شده و به ظرفیت اتوبوسرانی شهر تهران افزوده شوند.
محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به رشد مترو علیرغم هزینه بالایی که داشته است و همچنین نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت:برخلاف مترو و تاکسیرانی وضعیت اتوبوسرانی متفاوت است. تعداد اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی کاهش یافته است و علاوه بر آن مردم از ارائه خدمات توسط بخش خصوصی رضایت ندارند و میزان رضایت مندی مردم از خدمات شرکت واحد به نسبت بخش خصوصی بیشتر است اما متاسفانه شاهد آن هستیم که روز به روز شرکت واحد لاغرتر و بخش خصوصی چاق تر می شود بدون آنکه خدمات آنها بهتر شود.
وی در موردنوسازی مینیبوسها نیز گفت : طبق برنامه 5 ساله باید در پایان برنامه 1500 دستگاه مینیبوس نوسازی شود که متاسفانه این اتفاق نیافتاده است همچنین جایگزینی مینیبوسها با تاکسی بر خلاف برنامه 5 ساله صورت گرفته است.