بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

پیشنهاد تشکیل کمیته ایمنی در شورای پنجم تهران

پیشنهاد تشکیل کمیته ایمنی در شورای پنجم تهران [کلیک و کشیدن برای جابجایی] شهردارآنلاین: نایب رییس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک وعمران شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش از ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته ایمنی در کمیسیون عمران وحمل ونقل شورای شهر خبر داد.

پیشنهاد تشکیل کمیته ایمنی در شورای پنجم تهران
تین نیوز |

پیشنهاد تشکیل کمیته ایمنی در شورای پنجم تهران [کلیک و کشیدن برای جابجایی] شهردارآنلاین: نایب رییس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک وعمران شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش از ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته ایمنی در کمیسیون عمران وحمل ونقل شورای شهر خبر داد.

گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در سال گذشته، در جلسه علنی روز چهارشنبه 8 شهریور ماه، قرائت و ۷ مقصر حادثه اعلام شد.

طی این گزارش، هفت مقصر به همراه استنادات قانونی برای این حادثه اعلام شد، که عبارتند از؛ "مالک و مدیر ساختمان، اتاق اصناف و افراد صنفی، شهرداری و شورای شهر تهران، استانداری و فرمانداری تهران، وزارت کار، سازمان برنامه و بودجه و سازمان مدیریت بحران کشور" و قرار شد که میزان نقش هر یک از مقصرهای هفت گانه حادثه باید در مراجع ذیصلاح قانونی مشخص شود.

با استناد به این گزارش، شهرداری در حوزه تکالیف کوتاهی کرده است، و با توجه به اخطار مجلس برای وجود بیش از صد ساختمان بلندمرتبه مشابه پلاسکو در سطح تهران و دیگر شهرها، شورای شهر پنجم تهرن اقدام به تشکیل کمیته ایمنی در کمیسیون عمران شورا کرده است.

افشین حبیب زاده، نایب رییس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، با بیان این‌که براساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری مکلف است پس از احصاء ناایمنی در ساختمان‌ها ابتدا اخطار سپس درصورت بی توجهی مالک، راسا اقدام کنند ، گفت: متاسفانه شهرداری تهران در این خصوص کوتاهی کرده است و برهمین اساس مقصر شناخته شده است.

وی با بیان این که شورای شهر در این گزارش قصوراتی در باب نظارت داشته است، گفت: البته در سال 1389، شورای شهر اساسنامه سازمان آتش‌نشانی را مصوب و در این اساسنامه به طور مشخص قید کرده که سازمان آتش‌ نشانی در تمدید پروانه و صدور مجوز ایمنی وظیفه کنترل و نظارت دارد. پس شورای شهر براساس بند 19 ماده 71 قانون شوراها کار خود را انجام داده اما شورا براساس بند 3 ماده 71 قانون شوراها، وظیفه نظارت بر حسن انجام مصوبات را دارد و شورا وظیفه دارد بر حسن اجرای مصوبه خود نظارت کند و شورا می‌بایست با نظارت خود متوجه شود که آیا سازمان آتش‌نشانی در حوزه صدور مجوز ایمنی عملکرد مناسبی داشته یاخیر.

وی با بیان این‌که ساختمان‌های پرخطری در تهران وجود دارد و باید برای آنها چاره‌ای اندیشید، گفت: بحث ایمنی ساختمان‌ها در دستور کار کمیسیون عمران قرار دارد و پیشنهاد ایجاد یک کمیته ایمنی را در دستور کار قرار خواهیم داد تا به صورت تخصصی مسائل مربوط به ایمنی شهر در دستور کار قرار گیرد.

حبیب‌زاده با بیان این‌که باید برای ایمن سازی شهر در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت چاره‌ای بیندیشیم، ادامه داد: برای ساختمان‌های پر خطر باید در کوتاه ترین زمان ممکن یعنی حداقل یک تا دو ماه چاره اندیشید، چرا که این ساختمان‌ها در معرض خطر هستند و باید سریعا موضوعات کنترلی آنها انجام شود و از شهرداری می‌خواهیم اقدامات سریع در همه مناطق طبق قانون انجام شود و سایر سازمان‌ها نیز پای کار آورده شوند.

نایب رییس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان این که در گزارش کمیسیون عمران مجلس به وظایف سایر دستگاه‌ها نیز اشاره شده و این نشان می‌دهد که باید برای ایمن‌ سازی ساختمان‌های در معرض خطر سایر دستگاه‌ها نیز پای کار بیایند، افزود: در بازه زمانی میان‌مدت نیز باید اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان که عمدتا به بازرسی ادواری و تعمیر و نگهداری اشاره شده توجه ویژه‌ای شود و پیشنهاد می‌شود وزارت کشور، شهرداری، سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی با تفاهم‌نامه چهارجانبه اجرای مقررات ملی را الزامی کنند چرا که تاکنون این مهم مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی همچنین به لزوم تدوین سند جامع ایمنی تهران به عنوان خط مشی شورای شهر پنجم اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی بلندمدت نیز باید به عدم شفافیت قانون بپردازیم، چرا که این عدم شفافیت سبب شده که برخی دستگاه‌ها پای کار نیایند و نیازمند اصلاحات و ارائه‌ی لوایح تحت عنوان قانون جامع ایمنی ساختمان یا لایحه قانون خدمات ایمنی و آتش‌نشانی هستیم و از آنجایی که پیگیری این مساله بیش از یکسال طول می‌کشد باید در قسمت اقدامات بلندمدت قرار گیرد.

وی در مورد تعداد ساختمان‌های در معرض خطر که باید با اولویت مورد بازرسی قرار گیرند نیز افزود: بررسی‌های اولیه نشان داده که بیش از 100 ساختمان نیازمند تعیین و تکلیف فوری هستند، اما این عدد دقیق نیست و باید یک سازمان متولی بخش ایمنی شود تا سایر دستگاه‌ها در همراهی با این سازمان به وظایف خود عمل کنند.

 

 

 

منبع: پایگاه خبری شهردار آنلاین
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.