◄ آیا پارکبانها به خیابانها بازمیگردند؟
موضوع ایجاد گروه یارستهای برای مدیریت پارک حاشیهای به یک دهه قبل برمیگردد چراکه در آن زمان توافقاتی بین پلیسراهور و شهرداری تهران برای آنچه ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیهای خودرو نامیدند، انجام شد که نهایتاً این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبانها در سطح شهر و معابر پایتخت شد.
موضوع ایجاد گروه یارستهای برای مدیریت پارک حاشیهای به یک دهه قبل برمیگردد چراکه در آن زمان توافقاتی بین پلیسراهور و شهرداری تهران برای آنچه ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیهای خودرو نامیدند، انجام شد که نهایتاً این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبانها در سطح شهر و معابر پایتخت شد.
بهگزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، براساس این توافق، افرادی به نام «پارکبان» در خیابانها مستقر شدند تا در راستای ساماندهی پارکهای حاشیهای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تااندازهای نیز در حوزه تأمین امنیت خودروها فعالیت میکردند و نهایتاً هم مردم با همه کمی و کاستیها، بحثها و جدلها بالاخره حضور افرادی بهعنوان پارکبان را در معابر شهر تهران قبول کردند اما بهدلیل برخی مشکلات و مسائل و رفتارهای برخی پارکبانان در دریافت وجه بیشتر از رانندگان و ... کمکم زمینه اعتراض مردم ایجاد شد.
یکی از مهمترین تخلفات پارکبانهای شهر تهران، دریافت عوارض بیشتر از میزان مصوب است. حتی نیمساعتهای رایگانی که برای پارک حاشیهای درنظر گرفتهشده نیز توسط این دست افراد نادیده گرفتهشده و رانندگان ملزم به پرداخت رقمهایی فراتر از میزانی میشدند که بر روی برگههای در دست پارکبانها درج میشد و این بحثوجدلها ادامه داشت تا اینکه مازیار حسینی معاون وقت حملونقل ترافیک شهرداری تهران در آذر 1395 گفته بود: عملاً از سال ۹۴ تاکنون سازمان حملونقل و ترافیک قراردادی با پارکبانها ندارد، پولی که بابت پارک حاشیهای اخذ میشود بهحساب خزانه و نه شهرداری ریخته میشود.
حسینی بابیان اینکه برخورد سلبی صرف جوابگو نیست، گفت: البته با گسترش پارکومترها در سراسر شهر وجود پارکبان معنا و مفهومی ندارد هرچند که طی مکاتبه با شرکت شهربان درخواست کردیم که بررسی لازم صورت گیرد تا بهتدریج شاهد حذف پارکبانها باشیم.
بعد از مدتی نیز هرگونه فعالیت پارکبانان در معابر ممنوع اعلام شد و پرونده پارکبانها بهطور کل بسته شد؛ اما حالا باگذشت دو الی سه سال از ممنوعیت فعالیت پارکبانها بار دیگر زمزمههای استفاده از آنها که غیرقانونی نیز هست به گوش میرسد بهگونهای که محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورایشهر تهران دراینباره گفته است: با توجه به مصوبه شورایشهر تهران در سال 95 مبنیبر الزام شهرداری تهران نسبت به مکانیزاسیون پارک حاشیهای و همچنین مصوبه اخیر شورایشهر پنجم مبنیبر ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی پارک حاشیهای و بهکارگیری تکنولوژی روز در دنیا، شاهد این مسئله هستیم که معاونت حملونقل و ترافیک در یکی از مناطق شهرداری تهران بهصورت منطقهای و بدون ارائه برنامه عملیاتی هماهنگ برای کل سطح شهر تهران، مناقصهای در راستای واگذاری مکانهای پارک حاشیهای، آنهم در قالب قراردادهای غیرمکانیزه و بهوسیله ثبت تصاویر توسط اپراتورهای انسانی برگزار کرده و پیمانکار را نیز انتخاب کرده است.
اما بااینکه دبیر کمیسیون حملونقل در مصاحبه خود تأکید زیادی بر استفاده دوباره از پارکبانها داشته اما کامران اخباری معاون اجرایی سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، این موضوع را رد کرده و در واکنش به این خبر در مورداستفاده از پارکبان در تهران میگوید: از پارکبان به شکل سنتی و غیرمکانیزه استفاده نمیکنیم.
او بابیان اینکه در صحبت دبیر کمیسیون حملونقل شورا به مصداق مشخصی که در کدام منطقه و معبر از پارکبان استفادهشده، اشاره نشده است، گفت: شهرداری تهران در هیچ منطقهای پارکبان راهاندازی نکرده است و بیان اینگونه مطالب مبهم و کلی سبب بیاعتمادی مردم به سیستم مدیریت شهری میشود.
اخباری همچنین در مورد طرح شهرداری برای ساماندهی پارک حاشیهای که مورد تأکید شورایشهر و کمیسیون حملونقل شورایشهر است نیز گفت: درحالحاضر قرار است ساماندهی پارک حاشیهای بهصورت مکانیزه در منطقه دو بهصورت پایلوت انجام شود که امیدواریم تا پایان سال آینده این مهم محقق شود و با ارزیابی نکات مثبت و منفی بهکل سطح شهر تهران تسری مییابد.