◄ ایده خیابان کامل برای اداره شهر مناسب است
خیابان کامل به خیابانی گفته میشود که همه مدلهای حملونقلی را در خود جایداده ضمن اینکه خودرو محوری در آن محدودشده است. محسن هاشمی، رئیس شورایشهر تهران بابیان این مطلب گفت: این ایده بسیار خوبی برای مدیریت شهری است.
خیابان کامل به خیابانی گفته میشود که همه مدلهای حملونقلی را در خود جایداده ضمن اینکه خودرو محوری در آن محدودشده است. محسن هاشمی، رئیس شورایشهر تهران بابیان این مطلب گفت: این ایده بسیار خوبی برای مدیریت شهری است.
بهگزارش تیننیوز به نقل از ایلنا، هاشمی صبح امروز با حضور در سلسله نشستهای تخصصی اجرای TOD در شهر تهران ادامه داد: اجرای خیابان کامل ابتدا در محدوده محله دیدهشده است و نه فرا منطقهای. موضوع خیابان کامل هم خوبشکل گرفته و هم بازخورد خوبی را به همراه داشته است. ایجاد خیابان کامل در مقیاس فرا منطقهای اما کار سختتری است و نیاز به انجام مطالعات عمیقتری داشته است.
رئیس شورایشهر تهران ادامه داد: ما نیز هرچه سریعتر میتوانیم این کار را از محلات شروع کنیم و شهرداران مناطق و محلات میتوانند با توجه به تسلطی که بر محل خدمتشان دارند این کار را پیادهسازی کنند. موضوع ایجاد خیابان کامل بهصورت فرا منطقهای نیاز به هماهنگی بین مناطق دارد که در مراحل بعدی میتوان به آن پرداخته شود.
هاشمی اظهار داشت: نشان دادن پروژهها و مطالعات بینالمللی در این حوزه تأثیر مثبتی را دارد اما هنوز در تهران چنین مطالعاتی را نداریم و من میخواهم که اگر مناطقی در این خصوص بررسی انجام دادهاند آن را عرضه کنند تا بتواند به پختهتر شدن موضوع کمک کند.
او در ادامه به آسیبشناسی ناقص ماندن اجرای برخی ایدههای خوب پرداخت و تصریح کرد: گاهی اوقات مسئولان اجرایی در حوزه مسائل زیر بنایی دستشان بسته است و ازاینروی بهجای اینکه بهصورت زیربنایی کار کنند شروع به اقداماتی میکنند که میتوان آن را به مصالح شروع به ساختن ساختمان از طبقه چندم دانست که درنهایت موجب خراب شدن ساختمان شده و ایده خوب نیز که در ذهن بوده است همانند این موضوع خراب میشود.
رئیس شورایشهر تهران ادامه داد: یکی از این اقدامات زیر بنایی که میتوان آن را بهعنوان مشکل اصلی حملونقل در شهر تهران مطرح کرد کم کردن سفرها در شهر است که باید با انجام مطالعات مبدأ و مقصد بهصورت زیربنایی برای آن فکری بکنیم.
هاشمی ادامه داد: آخرین مطالعات مبدأ و مقصد برای دهه 50 است که توسط مشاوران خارجی طراحیشده و تاکنون 10 معاون حملونقل و ترافیک شهر تهران به آن نپرداختهاند.
او اظهار داشت: هماکنون میتوان گفت که تهران بههیچوجه مطالعات مبدأ و مقصد ندارد تا بهصورت زیربنایی بتوان برای موضوع حملونقل فکر کرد. چراکه اینگونه مطالعات نشان میدهد که هرکدام از کریدورهای شهر چه میزان از سفر را باید پوشش دهند و معاونتهای حملونقل براساس آن بتوانند برنامههای خود را ارائه دهند؛ بنابراین عدم وجود چنین مطالعاتی اقدامات و تصمیمات جزیرهای را در پی داشته است.
رئیس شورایشهر تهران تأکید کرد: باید بحث حملونقل عمومی مورد تأکید قرارگرفته و همواره تشویق شود تا مردم بتوانند خودروهای خود را کنار گذارند و از حملونقل عمومی استفاده کنند.
هاشمی در پایان به طرح پیاده که ترکیب حملونقل ترکیبی پیاده و دوچرخه است اشاره کرد و گفت: این ایده خوبی است و باید برای اینکه ناقص نماند در قالب یک طرح جامع و کامل تهیه شود.