هاشمی: سوخت باید آنقدر گران باشد که استفاده از حمل و نقل عمومی بهصرفهتر شود
به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که سوخت باید آنقدر گران باشد که استفاده از حمل و نقل عمومی به صرفهتر شود، همچنین بخشی از درآمد حاصل از سوخت باید به توسعه این ناوگان اختصاص یابد.
به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که سوخت باید آنقدر گران باشد که استفاده از حمل و نقل عمومی به صرفهتر شود، همچنین بخشی از درآمد حاصل از سوخت باید به توسعه این ناوگان اختصاص یابد.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایرنا، محسن هاشمی روز یکشنبه در یکصد و نود و سومین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: در برخی از کشورها با افزایش قیمت سوخت، ترافیک را کنترل میکنند و اگر قیمت سوخت گران نباشد، مردم تشویق به استفاده از خودروی شخصی میشوند.
وی افزود: در کشورهای توسعهیافته قیمت سوخت برایشان ۵۰ سنت تمام میشود ولی آن را یک و نیم یورو میفروشند، این در حالی است که ما در ایران سوخت را هم که میخواهیم به قیمت تمام شده بفروشیم مردم قبول نمیکنند.
هاشمی در مورد کمبود پارکینگ در پایتخت گفت: بحث پارکینگ همیشه در جهان مطرح است. در دهه ۵۰ میلادی یک دفعه موضوع خودرومحوری و اتوبانمحوری مطرح شد ولی با گذشت زمان، مبحث پارکینگ جدی شد و برخی از دانشگاهیان گفتند ضرورتی برای ارائه تسهیلات در قالب پارکینگ برای خودروهای سواری نباید باشد، چرا که این موضوع سبب ترافیک و آلودگی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: توجه به موضوع افزایش حمل و نقل عمومی همیشه مدنظر بوده و برخی از مطالعات نشان داده که هرمتر تجاری برای پارکینگ اگر آنقدر گران باشد صرف نمیکند مردم خودرو از منزل بیرون آورند، بنابراین مسئله پارکینگ پیچیده است و ابعاد مختلفی دارد.
نیاز به جراحی اقتصادی داریم
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اقتصاد کشور بر روی فونداسیون درستی قرار نگرفته است، گفت: نیاز به جراحی اقتصادی داریم.
هاشمی توضیح داد: در اقتصاد از طبقه ۱۰ یک مرتبه به طبقه ۳۰ رفتهایم در حالی که باید آن را از پایه درست کرد اما باید دید که نظام میتواند این جراحی اقتصادی را انجام دهد یا نه که در این راه همراهی مردم حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: همه این موارد یک تصمیم حاکمیتی محسوب میشود و رسانهها میتوانند در این امر نقش کمککننده داشته باشند.
هاشمی همچنین در خصوص وضع عوارض درآمدهای پایدار شهرداری تهران گفت: مدیریت شهری باید تا ۱۵ ماه جاری عوارض درآمد پایدار شهرداری را تصویب کند و امروز برایک اساس ۴ لایحه عوارضی با قید یک فوریتی امروز به تصویب رسید.
وی ادامه داد: جزئیات این لوایح به زودی بررسی و اجرایی می شود.
به گفته هاشمی، موضوع عوارض ساختمانی، فضای سبز و طرح ترافیک از جمله این لوایح بود که امیدوارم هر چه سریعتر به کمیسیونها ارجاع شود و آنها پاسخ دهند و در صحن شورا، جزئیات مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: بحث دیگری که امروز در صحن مطرح شد، مسئله متمم بودجه است که به تصویب رسید و همچنین لایحه بودجه ۹۹ را شهرداری قول داده طی یک هفته به شورای شهر میفرستد.
وی تاکید کرد: ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان میزان متمم بودجه بوده که بخشی از آن برای دیون و بخشی از آن برای هزینهها تا پایان سال اختصاص داده شده است.
هاشمی گفت: همچنین عوارض مشاغل و کسب و پیشه در صحن امروز مورد بحث و گفتوگو قرار گرفت، به دلیل اینکه شکایات بسیاری در این زمینه به ما واصل شده بود و بررسیها نشان داد طی پنج سال گذشته تاکنون نسبت به تغییر عوارض کسب و پیشه اقدامی صورت نگرفته است.
هاشمی بیان داشت: براساس تصویب شورای شهر، قرار شد شهرداری بازبینی یکهزار و ۱۲۰ کد مشاغل را انجام دهد و هرکدام به صورت جدا در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.
وی اعلام کرد: امروز در صحن شورا افزایش ۱۰ تا ۵۰ درصدی عوارض مشاغل و کسب و پیشه را مطرح داشتیم که البته این عوارض مربوط به پنج سال است و اگر برای یک سال درنظر بگیریم، کمتر از پنج سال خواهد بود.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه چرا نرخ حمل و نقل ترافیک و میزان افزایش آن هنوز برای سال آینده مشخص نشده است، گفت: تعیین عوارض تا قبل از ۱۵ بهمن انجام میگیرد که موضوع کرایهها متفاوت است و یک مسئله خدماتی است و در طول سال میتوان آن را بررسی کرد.
وی در مورد اینکه چرا عوارض کاهش نمییابد و همیشه بیشتر میشود گفت: به دلیل اینکه تورم زیاد است و مسلما عوارض افزایش مییابد.
اول بروید حمل و نقل عمومی انبوه و پایدار و پاک و کارآمد و قابل دسترس در سطح شهر و حومه بوجود بیاورید ، بعد از این فرایشات بفرمایید، تهران را با توکیو و لندن و نیویورک و ژنو و پاریس عوضی گرفته ای جناب هاشمی!!!!!!