اروند برای تجارت ما هم یک مسیر استراتژیک است
تیننیوز| مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند این منطقه را استراتژیکترین منطقه آزاد کشور دانست و خواستار رسیدگی و توجه بیشتر مسوولان به این منطقه از کشور شد.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، اسماعیل زمانی گفت: مدتها بود که مردم این منطقه (شهرهای آبادان و خرمشهر) از کمتوجهی مسوولان رنج میبردند اما اخیرا برخی اتفاقات سبب شد تا توجه مسوولان به مردم این منطقه بیشتر شود و این توجهات برکات زیادی را نیز برای مردم در پی داشته است.
وی با اشاره به مصوبه معاون اول رئیسجمهوری در تخصیص اعتبار برای بهبود شبکه آب و فاضلاب این دو شهر و پیگیریهای نمایندگان و سایر مسوولان افزود: عمدهترین مشکل شهرهای آبادان و خرمشهر آب و فاضلاب است. با اجرای طرح بازسازی، اصلاح و بهبود شبکه آب و فاضلاب علاوهبر ایجاد زیرساختهای اساسی در منطقه بهطور قطع زمینه اشتغال بسیاری نیز در منطقه فراهم میشود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: مزیت راهبردی خلیجفارس در منطقه حوزه مرکزی خاورمیانه برای تجارت، ترانزیت و توسعه تجارت بینالمللی بهطور ذاتی در شمال غرب خلیجفارس یعنی در منطقه آزاد اروند قرارگرفته که بهعنوان مزیت استراتژیک خلیجفارس و حوزه مرکزی خاورمیانه به شمار میآید.زمانی تصریح کرد: شمال خلیجفارس در مالکیت ایران است و بخش اندکی از آن در مالکیت عراق و کویت قرار دارد و متاسفانه در اثر مشکلات مربوط به جنگ و مسائل بینالمللی که پیش آمده بود، نتوانستیم از این موقعیت استفاده و بهرهبرداری مطلوب داشته باشیم.
وی تاکید کرد: در کشورهای حوزه جنوبی خلیجفارس که این مزیت ذاتی را نداشتند در غیاب ما این مزیت را از شمال به جنوب خلیجفارس منتقل کردند و بنادر استراتژیک، بنادر آزاد و موقعیتهای ویژه توسعه تجارت و ترانزیت بینالمللی در آن بخش ایجاد کردند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: در سالهای اخیر با استقرار دولت جدید عراق و با توجه به شرایط به وجود آمده در حوزه خاورمیانه و ناامن شدن کشورهای منطقه، ایران به جزیره ثبات و امن منطقه خاورمیانه تبدیل شد، اما این فرصت به وجود آمده برای ما فرصتی گذرا است و باید از مزیت اصلی که در بخش شمال غرب خلیجفارس یعنی منطقه آزاد اروند بهمنظور توسعه اقتصادی کشور و حتی کشورهای همجوار که با ما دارای اشتراکات مذهبی و فرهنگی هستند، استفاده کنیم.
زمانی افزود: خط کریدور شرق به غرب آسیا که از چین و ژاپن شروع میشود برای رسیدن به غرب دو راه برای عبور دارد نخست کانال سوئز است که در اوایل قرن بیستم ایجاد شده و دیگری راه بینالمللی ناشی از توسعه فراوان تجارت بینالمللی است که باید شکل بگیرد و آن کانال سوئز خشک است که ارتباط شرق به غرب آسیا را از طریق ریل، جاده و ارتباط بنادر از طریق خشکی ایجاد میکند.
وی ادامه داد: بنادر بینالمللی از شرق آسیا آغاز و تا غرب حوزه مدیترانه ادامه دارد که در استراتژیکترین موقعیت این کریدور قرار گرفتهایم. منطقه آزاد اروند بنابر همان مزیت ذاتی قرار داشتن در شمال غرب خلیجفارس، محل تلاقی کریدور شرق به غرب و جنوب به شمال آسیا است، بنادر ما با راههای ارتباطی تجاری امکان اتصال به بنادر حوزه مدیترانه و از طریق جاده و ریل امکان اتصال به حوزه شمالی یعنی قفقاز و دریای سیاه را دارند.
زمانی تصریح کرد: در شرایط بینالمللی خاص و ویژه کنونی ایران و بهویژه در منطقه جنوب غرب ایران، منطقه آزاد اروند قرار دارد که بهعنوان یک فرصت غیرقابل گذشت باید به آن توجه و پرداخته شود، هیچ نظام و دولتی نمیتواند چنین مزیتها و فرصتهایی را برای توسعه اقتصادی کشور نادیده بگیرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: باید برای استفاده بهینه و مطلوب از چنین فرصتهایی برنامهریزیهای راهبردی انجام دهیم، فرصتها از دست رفتنی است و شاید تا سالیان سال و حتی قرنها چنین فرصتهای مشابهی به دست نیاید. منطقه آزاد اروند به لحاظ موقعیت در شرایطی است که باید موضوع توسعه آن در محور توسعه کلان کشور قرار گیرد.
زمانی افزود: توسعه از اروند تا جاسک (طرح مکران – توسعه سواحل ایران) طرحی راهبردی است که نقطه شروع آن میتواند از منطقه آزاد اروند تا سواحل مکران باشد. این نقطه شروع نقطه بسیار مورد توجه بینالمللی است.وی اظهار کرد: روی نقشه خاورمیانه، به مرکزیت منطقه آزاد اروند به شعاع ۳۰۰ کیلومتر، بزرگترین حوزه نفتی جهان قرار دارد که شامل جنوب و جنوب غرب ایران، جنوب عراق، کشور کویت، شمال عربستان و شمال خلیجفارس است.
وی تصریح کرد: به قیمت متعادل انرژی ارزش بازرگانی انرژی تولید شده در منطقه ما میتواند سالانه یک هزار میلیارد دلار باشد و هیچ سیاست، شرکت، فعال تجاری، سرمایهگذار یا نظامی نمیتواند از چنین سرمایهای چشم پوشی کند، این مزیت باید با راهکارها، شیوهها و تاکتیکهای منطقی و درست به تولید ثروت منجر شود.زمانی با مهم دانستن موضوع ساماندهی مزیتها و مدیریت درست برنامهها افزود: در شرایط فعلی این مزیت باید دوباره به شمال غرب خلیجفارس برگردد تا ارزش اقتصادی چند برابری پیدا کند.
اکنون شرکتهای لجستیک بینالمللی که در جبل علی تدارکات منطقه حوزه خاورمیانه و شرق آفریقا را تامین میکنند دیگر برایشان هزینه بالای انبار داری و تردد در دبی مقرون به صرفه نیست از این رو به دنبال یک مکان جایگزین هستند که بتوانند خدمات ارزانتر و سهلتری ارائه کند.وی اظهار کرد: حدود ۶ شرکت بزرگ اماراتی برای انتقال سیستم لجستیکی شان در حمل و نقل از جبل علی به منطقه آزاد اروند به ما مراجعه کردهاند. در این زمینه احیای مزیت از دست رفته این منطقه که به واسطه جنگ از شمال غرب خلیجفارس به جنوب آن منتقل شد، اجتنابناپذیر است.