لزوم همکاری نهادهای مختلف در صنعت گردشگری
گردشگری صنعتی است که صنایع دیگر را زیر چتر خود دارد؛ به عنوان نمونه صنعت حملونقل، هتلداری، غذا و... همگی زیر چتر گردشگری قرار میگیرند، بنابراین با فعال کردن صنعت گردشگری میتوان صنایع مختلفی را در کشور توسعه داد.
تقسیمبندی انواع گردشگری براساس نوع جاذبه به انواع گردشگری فرهنگی، میراث، ورزشی، طبیعت، مذهبی، سلامت و... نشان میدهد مجری این نوع گردشگریها در واقع وزارتخانههای مختلف هستند.
در ایران به جز گردشگری میراث و تا اندازهای گردشگری طبیعت، انواع دیگر گردشگری مغفول مانده و این امر به دلیل آن است که ما از ابتدا، نهاد متولی گردشگری را با نهاد متولی میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ادغام کردهایم و متولیان انواع دیگر گردشگری را تعریف نکردهایم. البته درست است که مهمترین نوع گردشگری در ایران به واسطه تمدن و فرهنگ غنی آن همان گردشگری تاریخی است، اما نباید از انواع گردشگریهای مختلف غافل ماند و اگر بخواهیم تمام حوزههای گردشگری را فعال کنیم باید وزارتخانههای مختلف را به منظور انجام اقدامات اجرایی در صنعت گردشگری توجیه کرده و با نهاد متولی گردشگری هماهنگ کنیم.
به طور مثال وزارت ورزش و جوانان باید تمامی موارد مربوط به گردشگری ورزشی را بداند و اجرا کند، وظایف مرتبط با گردشگری طبیعت را به سازمان محیطزیست، گردشگری شهری را به شهرداریها، گردشگری روستایی را به دهیاریها، گردشگری میراث را به نهاد متولی میراث فرهنگی و گردشگری مذهبی را به نهادهای متولی مراسمهای مذهبی و.... واگذار کنیم. در این صورت تنها وظیفه سازمان متولی گردشگری توجیه و هماهنگی بین دیگر وزارتخانهها و نهادهای اجرایی انواع گردشگری و در نهایت نظارت است و میتوان بخش آموزش را به سازمان فنی و حرفهای سپرد تا بتوان از مزیتهای بینالمللی آن نیز بهرهمند شد.
هر وزارتخانه یا نهادی میتواند دارای یک دایره گردشگری باشد و در نمایشگاههای گردشگری شرکت کند و گردشگر حوزه خود را جذب کرده و به آنها خدماترسانی کند. تنها وظیفه نهاد متولی گردشگری مشخص کردن تولیت هر نوع گردشگری ازسوی نهادها یا وزارتخانهها و توجیه آنها و در نهایت نظارت است.
احمد مقنیزاده - کارشناس گردشگری