بازدید سایت : ۹۵۶۶۶
همه چیز درباره بنزین و استانداردهای آلایندگی سوخت در جهان؛

سهم کیفیت سوخت در آلودگی هوای ایران چقدر است؟

استاندارد آلایندگی سوخت با توجه به شرایط آلودگی هوا به یکی از پارامترهای اثرگذار بدل شده است. استاندارد آلایندگی سوخت داخلی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تین نیوز |

استاندارد آلایندگی سوخت با توجه به شرایط آلودگی هوا به یکی از پارامترهای اثرگذار بدل شده است. استاندارد آلایندگی سوخت داخلی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، موضوع کیفیت سوخت و استاندارد آلایندگی، یکی از موارد چانه زنی بخش های مختلف حاکمیت برای « قانون هوای پاک » است. در ایران به گواهی شرکت پخش فرآوردهای نفتی ، کیفیت سوخت خودروهای سواری در سطح استاندارد یورو 4 است. استاندارد آلایندگی یورو 4 چیست و استانداردهای داخلی سوخت خودروها چه نسبتی با استانداردهای جهانی دارد؟ جایگاه ایران در کیفیت سوخت خودروها کجاست؟

استانداردهای فراوانی برای سوخت خودروها و میزان آلایندگی آن وجود دارد که هر یک بسته به میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOX)، هیدروکربن ها (THC)، هیدروکربن های بدون متان (NMHC)، مونوکسیدکربن (CO) و ذرات معلق (PM) نام های مختلفی به خود می گیرند.

استاندارد آلایندگی سوخت در اروپا که با نشان «یورو» شناخته می شود یکی از این استانداردهای کیفیت سوخت است که در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده است. بر این اساس، خودروهای سبک تحت 6 استانداردِ یورو ۱، یورو ۲، یورو ۳، یورو ۴، یورو ۵ و یورو 6 سوخت گیری کرده که میزان آلایندگی آنها مشخص است.

کیفیت سوخت کشورهای جهان

 

 

تعیین این استانداردها همزمان با اجرای مقررات اتحادیه اروپا با هدف بهبود کیفیت هوا در سال 1992 آغاز شده است و بر اساس آن، ساخت هر خودرو باید با در نظر گرفتن استانداردهای آلایندگی یورو انجام شده باشد.

اهمیت تعیین استاندارد برای سوخت خودروها در واقع حفاظت از هوا در مقابلِ آلودگی خودرویی به حساب می آید. در حال حاضر در ایران عموما از سوخت یورو چهار استفاده می شود و بسیاری از جایگاه های سوخت کشور، بنزینی با این کیفیت به خودروها تحویل می دهند.در حالی که که جهان منتظر است هر چه سریع تر کیفیت بنزین خود را به سطح استاندارد یورو 7 یعنی سه پله با کیفیت تر از بنزین داخلی برساند.

استاندارد یورو 6 که در حال حاضر در خودروهای اروپایی رعایت می شود؛ مصوب سپتامبر 2014 است که از 2015 اجرای آن در تمام ثبت نام ها و پیش فروش های خودرو گنجانده شد.

استاندارد آلایندگی یورو در اروپا چیست؟

اگرچه قوانین جهانی علیه آلایندگی متحرک (که شامل خودروها می شود) به سال 1970 بازمی گردد، اما 20 سال طول کشید تا اولین استاندارد سراسری اتحادیه اروپا معروف به یورو 1 در سال 1992 رونمایی شود. با این همه می توان گفت که آنچه امروز به معرفی استانداردهای یورو در کیفیت سوخت رسیده، محصول نزدیک به نیم قرن مطالعه و تحقیق است.

اتحادیه اروپا در حال حاضر می داند که حمل و نقل ، عامل انتشار بیش از 20 درصد از دی اکسید کربن منتشر شده در این قاره است و یکی از مهمترین روش های کاهش دی اکسیدکربن منتشر شده در هوا، رعایت استانداردهای سوخت خودرو است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.