◄ همکاری رنو با پروژهSCOOP برای آمادهسازی زیرساخت خودروهای مرتبط و خود راننده فردا
آقای کریستین تیسوت (Christine Tissot)، مدیر پروژهSCOOP در شرکت رنو توضیح میدهد:«هدف اصلی ما این است که به ناوگان خودروها و مشتریان رنو چیزی را ارائه دهیم که به رانندگی ایمنتر در جادهها بیانجامد و جریان ترافیک را بهبود بخشد. این خودروها با یکدیگر «صحبت» خواهند کرد و در مورد هر نوع مخاطره، کاهش سرعت ترافیک و تصادفات در جادههای پیش رو به هم هشدار میدهند. شرکتهای حوزه زیر ساخت مانند اپراتور جادهای فرانسه (SANEF) نیز اطلاعات لازم را به خودروها ارسال میکنند که شامل وضعیت ترافیک، کارگاههای جادهای، محدودیتهای سرعت، تصادفات و خطرات احتمالی هستند.»
SCOOP یک پروژه پایلوت برای استقرار سامانههای حملونقل مشارکتی است. این پروژه اتحادیه اروپا، آزمونها برای آینده ارتباطات خودرو با خودرو (V2V) و خودرو با زیرساخت (V2I) را با بررسی شرایط رانندگی در دنیای واقعی تسهیل میکند. این پروژه با همکاری نهادهای متعددی در فرانسه شامل وزراتخانههای مرتبط، مراجع محلی، اپراتورهای زیرساخت، دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی اجرا میشود. گروه خودروسازی رنو از طریق آزمون فناوری جدید برروی خودروهای رنو مگان با SCOOPهمکاری میکند و در حال جلب موافقت ناوگانهای حملونقل برای مشارکت در اجرای این پروژه نوآورانه میباشد.
آقای کریستین تیسوت (Christine Tissot)، مدیر پروژهSCOOP در شرکت رنو توضیح میدهد:«هدف اصلی ما این است که به ناوگان خودروها و مشتریان رنو چیزی را ارائه دهیم که به رانندگی ایمنتر در جادهها بیانجامد و جریان ترافیک را بهبود بخشد. این خودروها با یکدیگر «صحبت» خواهند کرد و در مورد هر نوع مخاطره، کاهش سرعت ترافیک و تصادفات در جادههای پیش رو به هم هشدار میدهند. شرکتهای حوزه زیر ساخت مانند اپراتور جادهای فرانسه (SANEF) نیز اطلاعات لازم را به خودروها ارسال میکنند که شامل وضعیت ترافیک، کارگاههای جادهای، محدودیتهای سرعت، تصادفات و خطرات احتمالی هستند.»
ناوگان خودروهای مگان مجهز به تجهیزات پروژه SCOOP از فناوری ای استفاده میکنند که خاص خودروهای مرتبط و خود راننده آینده است. این فناوری شامل حسگرها و رایانه هایی است که داده های خودوریی مانند سرعت، زاویه چرخش فرمان، لغزندگی لاستیکها در شرایط بد آب هوایی، عملکرد برف پاکن و وضعیت کیسههای هوا را جمعآوری و تحلیل میکنند. اگر مشکلی تشخیص داده شود، رایانه داخلی خودرو به صورت خودکار پیام هشداری را به تمام خودروهای دارای تجهیزات SCOOP و واحدهای مستقر در کنار مسیر ارسال میکند.
این واحدها اگر یک حادثه مهم رخ داده باشد، مراکز امدادی را مطلع میکنند. در مرحله قبل از استقرار، واحدهای کنار مسیر در طول 2000 کیلومتر از جادههای مناطق تعیین شده شامل ناحیه پاریس بزرگ نصب میشوند. رایانه داخلی خودرو (OBU) که پیامهای هشدار را منتشر میکند، از یک پروتکل ارتباطی بیسیم با کارآیی بالا استفاده میکند که باند فرکانسی 5.9 گیگاهرتز کار میکند و به فناوری G5 ITS معروف است. این پروتکل برای موجودیتهایی متحرک طراحی شده است و برد ارسال اطلاعات بوسیله آن تا 10000 متر میباشد. پروتکل به صورت سیستمی به بررسی اصالت هریک از پیامها میپردازد و آنها را برای پرهیز از هرنوع برخورد در زمان واقعی اجرا میکند. همچنین تضمین میکند که دادهها به صورت بینام مورد پردازش قرار گیرند تا حریم خصوص کاربران حفاظت شود.
نادین لسلیر (Nadine Leclair)، معاون ارشد گروه خودروسازی رنو میگوید: «گروه رنو در حال حاضر مشغول صحبت با چندین شرکت فرانسوی است تا از خودروهای مگان مجهز به تجهیزات SCOOP در ناوگانهای خودرویی خود استفاده کنند. در مرحله اخیر ما به دنبال ناوگانهایی بودیم که بخواهند از آخرین فناوری ارتباطات خودرویی برای آزمون روشهایی جدید به منظور حفظ ایمنی کارکنان خود در جادهها استفاده کنند. به کمک پروژهSCOOP این خودروهای آزمونگر هم اینک بخشی از ساختار یک اکوسیستم جدید برای خودروهای مرتبط و خود راننده در آینده اروپا هستند.»
پروژه SCOOP اتحادیه اروپا از سال 2014 آغاز شده است و اکنون به لطف وجود 1000 دستگاه خودرو مگان رنو مجهز به تجهیزات آن که در سایت والنسیای اسپانیا تولید شدهاند وارد مرحله آزمون عملیاتی شده است.