وقتی ماشین های برقی سرما میخورند! تأثیر مخرب سرما بر عملکرد اتومبیل های پاک
تمامی اتومبیل ها در هوای سرد با کاهش عملکرد مواجه میشوند، اما در خودروهای برقی این مشکل بسیار حادتر است.
تمامی اتومبیل ها در هوای سرد با کاهش عملکرد مواجه می شوند، اما در خودروهای برقی این مشکل بسیار حادتر است.
به گزارش تین نیوز به نقل از دیجیاتو، سرما یکی از مشخصه های مخرب در خودروها است. تمامی اتومبیل ها در هوای سرد با کاهش عملکرد مواجه هستند، اما این تأثیر در خودروهای برقی بیشتر احساس می شود. بنابر مشاهدات میدانی و اظهار نظر مالکان خودروهای برقی، این اتومبیل ها در هوای سرد با 35 درصد کاهش دامنه حرکت همراه خواهند بود. با این حال علاوه بر سرما، عوامل دیگری نیز بر عملکرد این خودروها تأثیر می گذارد.
بنابراین مهم نیست که مشتریان کدام یک از خودروهای برقی را برای خرید انتخاب می کنند. عملکرد این اتومبیل ها در فصول سرد همواره کمتر از فصول گرم خواهد بود. این مسئله برای مشتریانی که در مناطقی با اقلیم سردسیر زندگی می کنند، اهمیت دوچندانی پیدا می کند. به گفته متخصصان، افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند بایستی خودروهای برقی بلندبرد را برای خرید انتخاب کنند. در این صورت با کاهش دامنه حرکت اتومبیل، کمتر از سایرین متضرر می شوند. همچنین اگر از خودروهای الکتریکی برای جابه جایی در شهر استفاده می کنید، این تأثیر را به میزان کمتری احساس خواهید کرد.
اما سرما چه تأثیری بر عملکرد خودروهای برقی دارد؟ سرما سرعت واکنش های شیمیایی را کند می کند و این عامل تأثیر مخربی بر عملکرد تأمین انرژی در اتومبیل های الکتریکی دارد. باتری به تنهایی دچار مشکل نمی شود، اما فرایندهای تولید انرژی برای موتور یا شارژ سریع باتری برای بازیابی انرژی از دست رفته، دچار وقفه و کندی می شوند.
ضعف خودروهای برقی در مقابل اتومبیل های درون سوز
نکته مثبت و قوت خودروهای درون سوز در اینجا آشکار می شود. همواره در متون مختلف از ناکارآمدی موتور های درون سوز به خصوص موتورهای بنزینی سخن به میان آمده است. در موتورهای درون سوز بخش اعظم انرژی تولید شده به گرما و صدا تبدیل می شود و تنها بخش اندکی به عنوان نیرو برای حرکت باقی می ماند. با این حال، تولید گرما در موتورهای درون سوز همیشه جنبه منفی ندارد. موتورهای درون سوز در هوای سرد قادر هستند تا با ایجاد گرما، خودشان را گرم کنند. در نتیجه عملکرد موتور پس از زمان کوتاهی بهبود می یابد و پیشرانه قادر خواهد بود تا همانند شرایط عادی به فعالیت خود ادامه دهد.
با این حال در خودروهای برقی چنین گرمایی تولید نمی شود، در نتیجه قوای فنی خودروهای برقی ناچار است تا بخشی از عملکرد خود را به تولید گرما اختصاص دهد تا وضعیت فعل و انفعالات شیمیایی باتری به حالت عادی بازگردد. همین مسئله بخشی از اتلاف انرژی را در خودروهای برقی بر عهده خواهد داشت.
این یافته ها براساس یک مطالعه جدید در سال 2022 به دست آمده اند که در جریان آن حدود هفت هزار خودرو برقی مورد بررسی قرار گرفتند. این خودروها از مدل ها و برندهای مختلفی بودند؛ از تسلا، فورد، فولکس واگن و نیسان. در این تحقیقات ثابت شد که 14 مدل محبوب برقی در هوای سرد، در مقایسه با دمایی بیش از 21 درجه سانتی گراد، با کاهش عملکرد مواجه هستند.