شبکه حمل و نقل ویژه معلولان ایجادشود
مشکلات تردد و جابجایی در شهر تاکستان در حدی است که گویی ورود این قشر به شهر ممنوع شده که با راه اندازی شبکه حمل و نقل ویژه می توان تسهیلگر حضور اجتماعی آنان در شهر بود.
مشکلات تردد و جابجایی در شهر تاکستان در حدی است که گویی ورود این قشر به شهر ممنوع شده که با راه اندازی شبکه حمل و نقل ویژه می توان تسهیل گر حضور اجتماعی آنان در شهر بود.
افراد معلول مانند سایر افراد جامعه حق زندگی دارند و به دنبال فرصتی برابر هستند تا دیده شوند و از افراد سالم جامعه جدا دیده نشوند.
یکی از مشکلاتی که معلولان در کنار سایر محدودیتها با آن روبرو می شوند، موضوع رفت و آمد و تردد در شهر است که تأثیر زیادی بر زندگی شخصی آنان می گذارد.
یکی از نیازهای این قشر از جامعه، داشتن شبکه تردد است که باید مسئولان مرتبط با حوزه حمل و نقل معلولان تلاش کنند تا این سامانه در تمام مناطق راه اندازی شود و خدمت رسانی کند، هر چند این سامانه در پایتخت برای معلولان راه اندازی شده و این افراد می تواند از طریق تماس با شماره تلفن مشخص که پل ارتباطی سامانه حمل و نقل با معلولان و جانبازان است، وسیله نقلیه مناسبی برای تردد خود درخواست کند و به راحتی به زندگی روزمره خود ادامه دهد.
شهر تاکستان علاوه بر مشکلات متعدد در حوزه امور شهری و شهر سازی به دلیل مناسب سازی نشدن فضای شهری برای معلولان دارای مشکلات متعددی است که بویژه در جابجایی این قشر دیده می شود و مشکلات عدیده ای را برای آنان رقم می زند.
راننده تاکسی های شاکی
فرد ویلچری کنار خیابان در انتظار تاکسی ایستاده است و تاکسی ها یکی پس از دیگری از کنار او عبور می کنند، برخی از رانندگان تاکسی پا روی ترمز می گذارند اما برای اینکه ناچار به حمل ویلچر نشوند، از سوار کردن این شخص خودداری می کنند حتی عده ای از آنان در صورت سوار کردن فرد، برای حمل ویلچر کرایه اضافی درخواست می کنند.
این صحنه ای است که بسیاری از معلولان بارها با آن روبرو شده اند؛ همچنان که حسن خلج یکی از معلولان ویلچری تاکستان با اشاره به این موضوع، درباره مشکلات خود در رفت و آمد می گوید: یکی ازمشکلاتی که توجه زیادی به آن نشده موضوع جابجایی معلولان است.
خلج اضافه می کند: در شهر برای راحتی معلولان تقریبا کار خاصی انجام نشده در حالی که ما معلولان نیز همانند افراد سالم عضوی از این جامعه هستیم و حق داریم از تمام امکانات شهری استفاده کنیم.
وی بیان می کند: ما همه روزه با موانعی مانند مناسب نبودن فضای ورود به بانک ها، مراکز خرید، مساجد و حتی خیابان های نامناسب روبرو می شویم و نبودن وسیله نقلیه مناسب سازی شده باعث می شود افراد دارای معلولیت خصوصا افراد ویلچری ناچار به استفاده از آژانس باشند که هزینه های گزافی در پی دارد و این امر سبب می شود ما نتوانیم به طور عادی به زندگی خود ادامه دهیم.
حضور اجتماعی معلولان در گرو تردد در جامعه
یکی از بانوان ویلچری دارای معلولیت شهر تاکستان نیز در باره این موضوع می گوید: برای انجام فعالیت های اجتماعی و فرهنگی لازم است در جامعه و در میان مردم، دوستان و همنوعان خود باشم به همین دلیل ناچارم برای رفت و آمد از آژانس استفاده کنم.
رحمانی می افزاید: در این میان علاوه بر هزینه های بالا با برخورد نامناسب راننده ها مواجه می شوم؛ به طوری که برای بالا و پایین آوردن ویلچر می توان ناراحتی را در چهره آنها مشاهده کرد.
وی ادامه می دهد: گاهی اوقات هنگام تماس با آژانس به دلیل بارندگی و گل و لای کوچه از فرستادن خودروی آژانس خودداری می کنند و من آن روز ناچار به ماندن در خانه هستم.
زهرا بیگدلی که از ناحیه پا معلولیت دارد بیان می کند: به علت مشکل جسمی رفتن به دانشگاه، مراکز آموزشی، ورزشی، تفریحی و رفتن به منزل اقوام و دوستانم نیز برایم مشکل است و حتی بسیاری مواقع فقط به همین دلیل از انجام این فعالیت ها محروم می شوم؛ اما اگر سامانه حمل و نقل در تاکستان راه اندازی شود، این مشکلات به حداقل می رسد.
حمل ونقل مناسب، زمینه ساز استقلال فردی معلولان
رقیه بابایی، کارشناس و فعال حوزه معلولیت بیان می کند: حمل و نقل معلولان در تمام نقاط کشور از وضعیت خوبی برخوردار نیست؛ به طوری که افراد دارای معلولیت به ویژه معلولان شدید به دلیل طراحی نامناسب سیستم حمل و نقل ناچار هستند هزینه های زیادی صرف تردد خود کنند.
وی ادامه می دهد: به دلیل اینکه بیشتر معلولان از قشرهای کم درآمد جامعه هستند، به جز موارد اضطراری قدرت پرداخت هزینه های سنگین را ندارند؛ سیستم حمل و نقل مناسب، این قشر را به سمت و سوی خانه نشینی و انزوا می کشاند.
بابایی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت شدید علاوه بر متحمل شدن هزینه های تردد خود، نیازمند همراهی یکی از اعضای خانواده هستند، می گوید: با ساماندهی حمل و نقل و طراحی سیستم های مناسب شرایط معلولان، این افراد می توانند خود را به جایگاه های مخصوص حمل ونقل برسانند و به نقاط مختلف شهر بروند که در چنین شرایطی فرد معلول با تقویت روحیه، امنیت روانی و عزت نفس به استقلال فردی می رسد.
وی می افزاید: انتظار ما از مسئولان اجرای قانون ویژه معلولان است؛ همان طور که شهرداری، سیستم های حمل ونقل موجود در شهر را با تخصیص اعتبار و یارانه، مورد حمایت خود قرار می دهد می تواند همین یارانه را به سامانه حمل و نقل معلولان اختصاص دهد تا ضمن کمک به تردد این قشر در شهرها، به حضور اجتماعی، استقلال و مسائل روانی که تحت تأثیر خانه نشینی و بیکاری رخ می دهد، کمک مضاعف کند.
استفاده از «ون آژانس» به صورت کوتاه مدت
سمیه بابایی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تاکستان بیان می کند: شهر تاکستان با وجود پیشینه تاریخی خود با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه است که این مشکلات در مورد افراد دارای معلولیت نیز به چشم می خورد.
وی می افزاید: مشکل معلولان عبور و مرور آنهاست و با توجه به نامناسب بودن معابر، نبود زیرساخت استفاده از وسایل نقلیه، نبود خودروی عمومی ویژه معلولان و نظایر آن، موجب ناامیدی و انزوای این قشر می شود.
بابایی ادامه می دهد: در کشورهای توسعه یافته حرکت افراد دارای معلولیت از درب منزل تا مقصد بدون هیچ مانعی انجام می شود و همچنین زیرساخت شهری و وسایل مناسب استفاده معلولان فراهم شده است.
این مسئول بیان می کند: بیش از 27 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند و این درحالی است که متاسفانه زیرساخت های لازم در استان قزوین و شهرستان تاکستان برای تردد معلولان پیش بینی نشده است.
وی می گوید: علاوه بر این موضوع در تاکستان حمل و نقل عمومی ارزان قیمت وجود ندارد و شهروندان از تاکسی و آژانس استفاده می کنند که استفاده از این حمل و نقل نیز برای معلولان مشکلات خاص خود را دارد.
سخنگوی شورای شهر تاکستان می افزاید: در حال حاضر دستگاه ها و نهادهای شهر تاکستان درصدد مناسب سازی معابر، ورودی شهر و فضاهای دیگر هستند؛ اما این مناسب سازی باید به سمت نقاط عمومی تر و بخش حمل ونقل پیش برود.
بابایی خاطرنشان می کند: با توجه به اینکه در تاکستان زیرساخت مناسب استفاده از حمل و نقل معلولان وجود ندارد، می توان با حمایت سازمان های مرتبط در برنامه کوتاه مدت از دستگاه های ون مخصوص معلولان به صورت آژانس و سامانه با مشارکت خود آنان استفاده کرد.
بابایی می گوید: تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی به خودروهای مخصوص، نیازمند عقد تفاهم نامه مابین مرکز استان و شرکت های خودروساز برای طراحی و ساخت خودروی مخصوص، بر اساس جمعیت معلول و تعداد دستگاه خودروی مورد نیاز است.
«تاکسی تلفنی معلولان» در تاکستان زنگ می خورد
رحمانی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان تاکستان بیان می کند: این اداره به تازگی طرحی با عنوان تاکسی تلفنی معلولان ارائه داده که برای آن فراخوان عمومی با کمک فرمانداری و سازمان حمل و نقل در شهر داده شده و با استقبال مردم مواجه شدیم.
رحمانی با بیان اینکه سامانه حمل و نقل معلولان در برخی کشورها چند قدمی جلوتر از ما هستند، می گوید: با توجه به اقدامات صورت گرفته، آینده روشنی در انتظار معلولان خواهد بود.
وی اضافه می کند: علاوه بر بهزیستی ودیگر نهادها، تمام اقدامات مربوط به معلولان باید توسط خود آنها و انجمن های آنها پیگیری شود تا هر چه زودتر به نتیجه مطلوب برسیم.
تشدید معلولیت؛ ثمره نبود شبکه تردد ویژه معلولان
فرد دارای معلولیتِ شدید، نیاز دارد تحت درمان باشد در این راستا انجام کاردرمانی و فیزیوتراپی از مهم ترین نیازهای او برای ادامه زندگی است؛ اما به دلیل اینکه خانواده از عهده مخارج رفت و آمد برنمی آیند، ناچار است از درمان خود بگذرد.
اما این گذشتن موجب تشدید معلولیت، گوشه گیری و خانه نشینی معلولان نیز می شود، امید است مسئولان با توجه بیشتر به تامین نیازرهای اولیه معلولان زمینه ترد آسان و ایمن و ارزان این گروه را در شهرستان تاکستان فراهم کنند تا بتوانند خودشان به فکذر حل دیگر مشکلاتشان باشند.