◄ ناوگان تاکسیرانی روستایی قزوین نوسازی می شود
با پرداختن تسهیلات کم بهره با الویت تاکسیهای پیکان و مدل زیر ۸۶ نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل روستایی انجام می شود.
قزوین _ سارا غلامی | اسماعیل عرشیان مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی روستایی فرسوده است، اظهار کرد:
یکی از موضوعات مغفول مانده طی سالهای اخیر نوسازی و بازسازی تاکسی های روستایی است، اذعان می دارد: در حال حاضر ۴۵۰ دستگاه خودرو در بخش روستایی در اتوبان و جاده های اصلی با سرعت بالا در حال تردد است پنجاه درصد این خوروها دچار فرسودگی و فاقد معاینه فنی هستند که از این تعداد بیست دستگاه پیکان هستند که به لحاظ فنی صلاحیت تردد ندارند، در این راستا شهرداری قزوین رایزنی هایی با مدیر کل امور روستایی استانداری قزوین، اداره کار و رفاه اجتماعی، و فرماندار انجام داده است که امید است از محل منابع دولتی با پرداختن تسهیلات کم بهره با الویت تاکسیهای پیکان و مدل زیر ۸۶ نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل روستایی نیز انجام شود.
ضرورت افزایش سهمیه شهر قزوین در نوسازی خودروهای فرسوده
عرشیان با بیان اینکه سهمیه شهر قزوین در نوسازی خودروهای فرسوده زیر صد خودرو است و این در صورتی است که این شهر حداقل در سال به 500 خودرو نیاز دارد، می افزاید: یکی از تعهدات بخش خصوصی توافق و رایزنی با شرکت ایران خودرو است که مازاد بر سهمیه شهر قزوین خودرو تولید شود که امید است با تخصیص منابع مالی گامی در نوسازی بافت فرسوده ناوگان تاکسیرانی برداشته شود.
پرداخت 8 و نیم میلیارد تومان تسهیلات بدون بهره به رانندگان تاکسی در سال گذشته
عرشیان با بیان این مطلب که در سال گذشته 8 و نیم میلیارد تومان تسهیلات بدون بهره به رانندگان تاکسی جهت نوسازی و بازسازی خودروهای فرسوده پرداخت شده است، اظهار می دارد: سیاست گذاری سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین در سال ۹۸ و ۹۹ به سمت نوسازی و بازسازی خودروهای فرسوده بوده است که علاوه بر پرداخت وام قرض الحسنه هزینه های که رانندگان تاکسی بابت تمدید پروانه، نقل و انتقال و سایر موارد پرداخت می کردند شامل بخشودگی صد در صد شد و از پرداختن این هزینه ها معاف شدند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین با بیان اینکه در حال حاضر دو هزار تاکسی فرسوده در شهر قزوین وجود دارد، عنوان کرد : با توجه به تعداد حجم خودروها و فرسودگی بالایی که در ناوگان تاکسیرانی وجود دارد، نوسازی و بازسازی این تعداد خودرو ۱۰ الی ۲۰ میلیارد تومان سپرده گذاری بانکی و یک تامین منابع مالی خاص نیاز دارد؛ بنابراین با رایزنی ها و پیگیری های صورت گرفته از توان بخش خصوصی جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی استفاده می شود تا این مرحله مصوبه شورای شهر اخذ شده است و در حال فراهم کردن توافق نامه با بخش خصوصی با اولویت خودروهای پیکان و مدل زیر سال ۸۶ هستیم که موجب تحول عظیمی در حوزه ناوگان تاکسیرانی قزوین خواهد شد.
۲۵۰ دستگاه تاکسی در سال ۱۴۰۰ نوسازی و بهسازی شد
این مسئول اذعان کرد: پیرو طرح های حمایتی سال های 98 و 99 در خصوص بهسازی و نوسازی تاکسی های ناوگان فرسودۀ شهر قزوین، سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و همچنین یارانه بلاعوض سعی در حمایت و پشتیبانی کامل از مالکین و فعالین حوزۀ حمل و نقل عمومی تاکسی کرده است و با اجرای دقیق طرح های نوسازی و بهسازی با اولویت جمع آوری خودروهای پیکان، علاوه بر نوسازی تاکسی های فرسوده، تعدادی از تاکسی های ناوگان تاکسیرانی نیز کم خواهد شد.
عرشیان می افزاید: جهت پیش بینی سال 1400 حدود 180 دستگاه نوسازی و 70 دستگاه اسقاط بدون جایگزین در نظر گرفته شده است که مجموع 250 دستگاه تاکسی فرسوده تعیین تکلیف شده و از شبکه ناوگان حذف خواهند شد.
وی با بیان این مطلب که در طرح نوسازی با اسقاط خودروی جایگزین، یک دستگاه خودروی پژوه 405 و یا سمند ای اف سون تحویل خواهد شد، اظهار می دارد: در حال حاضر به دلیل محدودیت های اعتباری و بودجه ای سازمان صرفاً برای خودروهای پیکان 50 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد با بازپرداخت 36 ماهه پرداخت می کند.همچنین در خصوص طرح بهسازی متقاضیان باید خودروی فرسوده خود را تحویل مراکز اسقاط نموده و با اخذ تسهیلات و همچنین یارانه نقدی و غیرنقدی اقدام به خرید تاکسی مدل بالا کنندکه در این طرح، به دلیل اسقاط بدون جایگزین از تعداد خودروهای ناوگان کاسته خواهد شد.