بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

تشریح علت تأخیر پروژه مترو قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اجرای خط دوم مترو قم به طول ۲۸ کیلومتر و با ۲۱ ایستگاه، علت تأخیر فاز نخست این پروژه را تشریح کرد.

تشریح علت تأخیر پروژه مترو قم
تین نیوز |

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اجرای خط دوم مترو قم به طول ۲۸ کیلومتر و با ۲۱ ایستگاه، علت تأخیر فاز نخست این پروژه را تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از شهرداری قم، محمدرضا انگشت باف بیان کرد: با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، احداث و ادامه خط دوم مترو قم تا اراضی ۵۶۰ هکتاری شهرک پردیسان نیز به این پروژه اضافه شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم بیان کرد: در طرح امکان سنجی خط دوم مترو قم به پردیسان طول مسیر از ۱۵ کیلومتر به ۲۸ کیلومتر و تعداد ایستگاه ها از ۱۲ به ۲۱ ایستگاه افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: با اصلاحات در برخی از آیتم های فاز دوم خط یک مترو قم، پیش بینی می شود هزینه تمام شده طرح ۲۵ درصد نسبت به برآورد اولیه کاهش یابد.

انگشت باف با بیان اینکه امکان بهره برداری از فاز دوم خط یک مترو قم در یک بازده زمانی ۳۶ ماهه امکان پذیراست، تاکید کرد: ریل، تجهیزات سیگنالی، روسازی و سایر زیرساخت های احداث فاز دوم خط یک متروی قم خریداری شده است.

عوامل سرعت پایین پیشرفت فیزیکی مترو قم

وی از نبودن امکان هزینه کرد برای پروژه به علت عدم انجام عملیات توسط پیمانکار در سال ۹۶ به دلیل مشکلات قراردادی را از مباحث مهم در طرح مترو قم در اواخر دهه ۹۰ نام برد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: به صرفه نبودن خرید واگن از روسیه در سال ۹۶ و به انجام نرسیدن خط اعتباری ایران و این کشور نیز در پایین بودن سرعت فیزیکی این پروژه تأثیرگذار بوده است.

انگشت باف از عدم پرداخت اعتبارات دولتی به واسطه اولویت منوریل در ابتدای پروژه، افزایش چندباره نرخ ارز و مصالح و تجهیزات و منعطف نبودن قرارداد با شرایط روز تا سال ۹۸ را از عوامل مهم در پایین بودن سرعت پیشرفت فیزیکی پروژه قطار شهری قم یاد کرد.

انعقاد خرید قطار از شرکت چینی

انگشت باف، یادآور شد: پس از بر هم خوردن روند خرید واگن از یک شرکت روسی به خاطر قیمت بالای آن در سال ۹۶، استفاده از خط اعتباری فایناس بین ایران و یک شرکت چینی برای خرید ۵۵ رام قطار در دستور کار قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه بعد از پرداخت اولین قسط به میزان شش میلیون یورو، شرکت چینی آمادگی تحویل اولین رام قطار پس از چهار ماه را خواهد داشت، خاطرنشان کرد: تمام هزینه ۶۶ میلیون یورویی خرید واگن قطار شهری قم توسط وزارت کشور تأمین خواهد شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه خرید ۸۰ رام قطار ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد، گفت: در سال ۹۶ امکان تبدیل صورت وضعیت برای خرید واگن برای شهرداری قم میسر نشد.

خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب شش ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری قرار دارد؛ همچنین خط دو مترو نیز به طول ۲۸ کیلومتر از اراضی ۵۶۰ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پردیسان آغاز و در محدوده میدان ۷۲ تن و بلوار شهید خداکرم به پایان می رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.