چالشهای مونوریل قم
در این پروژه از نظر فنی بایستی در زمان اجرا، کار کارشناسی دقیق صورت می گرفت که در این حالت مبداء شروع اجرای منوریل، از شهرک پردیسان شروع میشد.
اجرای منوریل فی نفسِ شاید کار خوبی باشد ولی متاسفانه در قم بدون کار کارشناسی دقیق صورت گرفته و بودجه بیت المال هدر رفته است.
در این پروژه از نظر فنی بایستی در زمان اجرا، کار کارشناسی دقیق صورت می گرفت که در این حالت مبداء شروع اجرای منوریل، از شهرک پردیسان شروع میشد.
البته نه با این طراحی، بلکه با واگن های حداکثر دوتایی و ظرفیت مسافر هر رام ۱۲۰ نفر . لحاظ نمودن این موضوعات موجب کوچکتر شدن ایستگاه ها و همچنین سبک تر شدن سازه تا میزان بیش از چهل درصد میگردید.
متاسفانه عموما طراحی های پروژه ها و داده های اولیه جهت طراحی بسیار اغراق آمیز است که البته این امر در مورد مترو نیز در شهرهای دیگر جای تعمق دارد.
لذا در مجموع در اجرای منوریل قم
دو تصمیم گیری اشتباه صورت گرفته
۱ مسیر شروع و پایان به درستی انتخاب نشده
۲ ظرفیت واقعی مسافر در نظر گرفته نشده
آنچه در بالا ذکر شد کلیات موضوع بود ولی اشتباه انتخاب پیمانکار EPC از دیگر معضلات میباشد. اشتباهی که همین اینک نیز در اجرای ایستگاه های خطوط مترو و ظرفیت مسافر صورت میگیرد.
الهی شکر ای نون دونی شروع بکار کرد دوباره تا ۱۰ سال پول این مردم بیچاره تو جیب پیمانکار بره آخه کجای این مونوریل مسافر خوره اگر خوب بود که سر از قم در نمی آورد شما پله برقی مترو ندارین حالا ۳ طبقه برین بالا مونوریل سوار شید