بازدید سایت : ۱۱۰۴۰۹

آسفالت فرسوده، کابوس رانندگان در مسیر قم کاشان

آزادراه قم کاشان به عنوان یکی از شریان های اصلی ارتباطی مرکز کشور، سال هاست با مشکلات جدی در زمینه کیفیت آسفالت دست وپنجه نرم می کند

آسفالت فرسوده، کابوس رانندگان در مسیر قم کاشان
تین نیوز |

آزادراه قم کاشان به عنوان یکی از شریان های اصلی ارتباطی مرکز کشور، سال هاست با مشکلات جدی در زمینه کیفیت آسفالت دست وپنجه نرم می کند. فرسودگی آسفالت در این محور نه تنها موجب نارضایتی شدید رانندگان شده ، بلکه بر صنعت گردشگری منطقه نیز تأثیر منفی گذاشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بسیاری از رانندگانی که از این مسیر تردد می کنند، از افزایش چشمگیر هزینه های تعمیر خودروهای خود به دلیل خرابی های موجود در جاده شکایت دارند. علاوه بر این، خرابی آسفالت و وجود چاله های عمیق در برخی نقاط، خطر تصادف های رانندگی را نیز افزایش داده است.

خرابی آسفالت آزادراه قم کاشان نه تنها بر رانندگان بلکه بر صنعت گردشگری منطقه نیز تأثیر گذاشته است. رانندگان حمل ونقل عمومی به دلیل کیفیت پایین جاده از سرویس دهی به مراکز تفریحی و خدماتی واقع در این محور خودداری می کنند. این امر سبب شده تا سرمایه گذاران بخش خصوصی در این منطقه با مشکلات عدیده ای روبرو شوند.

بسیاری از رانندگانی که از مسیر آزادراه قم کاشان تردد می کنند، از افزایش چشمگیر هزینه های تعمیر خودروهای خود به دلیل خرابی های موجود در جاده شکایت دارند. علاوه بر این، خرابی آسفالت و وجود چاله های عمیق در برخی نقاط، خطر تصادف های رانندگی را نیز افزایش داده است.

جاده ها به عنوان شریان های حیاتی هر کشور، نقش بسزایی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا می کنند. کیفیت مناسب آسفالت جاده ها نه تنها بر راحتی و ایمنی سفر تأثیرگذار است، بلکه بر عوامل دیگری همچون کاهش هزینه های نگهداری خودرو، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا نیز مؤثر است.

اهمیت بهسازی و ترمیم جاده ها

خرابی آسفالت، ایجاد چاله ها و ترک های عمیق، لغزندگی سطح جاده و کاهش دید راننده، از جمله عوامل بروز تصادف های رانندگی است. ترمیم به موقع جاده ها، به طور قابل توجهی خطر تصادف ها را کاهش داده و جان انسان ها را نجات می دهد. تردد در جاده های با سطح آسفالت خراب، به مرورزمان باعث افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو می شود. لاستیک سابی، آسیب به سیستم تعلیق و سایر قطعات خودرو، از جمله عواقب تردد در چنین جاده هایی است.

همچنین به باور کارشناسان، خرابی آسفالت و وجود چاله ها، باعث می شود رانندگان مجبور شوند با سرعت کمتر و شتاب های ناگهانی حرکت کنند. این امر به افزایش مصرف سوخت منجر می شود؛ تردد با سرعت کم و شتاب های ناگهانی در جاده های با سطح آسفالت خراب، باعث افزایش انتشار آلاینده های هوا می شود.

ناگفته پیداست که جاده های باکیفیت مناسب، تسهیلات لازم برای حمل ونقل کالا و مسافر را فراهم کرده و در نتیجه به توسعه اقتصادی مناطق کمک شایانی می کنند و از طرفی جاده های ایمن و باکیفیت، رضایت مندی مردم را افزایش داده و به بهبود کیفیت زندگی کمک می کند.

به صورت خلاصه می توان بیان کرد که افزایش تصادف های رانندگی و هزینه های حمل ونقل، کاهش عمر مفید خودروها، افزایش آلودگی هوا، کاهش جذابیت مناطق گردشگری و کاهش بهره وری اقتصادی از عواقب عدم رسیدگی به جاده هاست.

ورود دادستانی کل کشور به موضوع بهسازی آزاده راه قم - کاشان

با افزایش انتقادهای رانندگان و وضعیت غیرقابل تردد در این مسیر سبب شد تا نهاد قضایی نیز جهت بهسازی این محور ورود داشته باشد، بر همین اساس روابط عمومی دادستانی کل کشور چهارم مرداد امسال اعلام کرد که عملیات ترمیم، اصلاح و بازسازی مسیر رفت وبرگشت آزادراه قم - کاشان پس از نارضایتی و گلایه مردم از وضعیت کیفی این محور با ورود این نهاد قضایی، به نتیجه رسید.

در بخشی از اطلاعیه دادستانی کل کشور آمده بود که در راستای کاهش حوادث جاده ای، بهبود خدمات رسانی به هم وطنان و رفع نارضایتی عمومی از وضعیت نامناسب آسفالت آزادراه امیرکبیر که منجربه افزایش خطرات جاده ای و ایجاد خسارات جانی، مالی، استهلاک خودرو و غیره گردیده بود با پیگیری دادستان کل کشور و دادسرای استان قم، انجام عملیات ترمیم این مسیر اعم از بهسازی روکش آسفالت آزادراه، لکه گیری و نصب حفاظ بتنی میانی و رفع عیوب و نواقص این مسیر از سوی شرکت متولی به نتیجه رسید.

اقدام ها برای ترمیم آزادراه

در پی اعتراض های رانندگان و فعالان اقتصادی، مسئولان تصمیم به ترمیم این آزادراه گرفتند. به گفته مسئولان، ۷۷ کیلومتر از نقاط بحرانی این آزادراه در حال بهسازی است. این طرح با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در حال اجراست و قرار است تا پایان فصل زمستان به بهره برداری برسد.

باتوجه به اهمیت این طرح و مشکلات عدیده ای که رانندگان و فعالان اقتصادی با آن مواجه هستند، انتظار می رود که مسئولان با جدیت بیشتری به اجرای این پروژه بپردازند.

در پی اعتراضات گسترده رانندگان و فعالان اقتصادی، مسئولان تصمیم به ترمیم این آزادراه گرفتند. به گفته مسئولان، ۷۷ کیلومتر از نقاط بحرانی این آزادراه در حال بهسازی است. این طرح با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در حال اجراست و قرار است تا پایان فصل زمستان به بهره برداری برسد.

سید حسن خلیلی نیا، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، از آغاز عملیات بهسازی ۷۷ کیلومتر از نقاط بحرانی آزادراه قم - کاشان خبر داد.

به گفته وی، این طرح گسترده شامل بهسازی دو باند رفت وبرگشت این آزادراه است و با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در حال اجرا است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم، تصریح کرد: عملیات بهسازی این محور هم اینک توسط ۶ اکیپ راهداری در حال اجراست.

وی افزود: با اجرای این طرح و رفع مشکلات موجود در سطح آسفالت، شاهد بهبود چشمگیر سطح خدمات رسانی به رانندگان خواهیم بود.

خلیلی نیا ادامه داد: تاکنون ۲ قرارداد به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان برای اجرای بخشی از این پروژه منعقد شده و در حال اجراست. همچنین، چهار قرارداد دیگر به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان در روزهای آینده به امضا خواهد رسید. برای ۲ قرارداد باقی مانده نیز مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

خلیلی نیا تأکید کرد که این طرح از خردادماه سال جاری آغاز شده و پیش بینی می شود تا آغاز فصل زمستان به پایان برسد.

وی اظهار کرد: خرابی های آزادراه قم - کاشان از مدت ها پیش به دغدغهٔ رانندگان تبدیل شده بود و این عملیات بهسازی نویدبخش بهبود شرایط تردد در این محور مهم است.

در پایان

آزادراه قم - کاشان به عنوان یکی از شریان های اصلی ارتباطی کشور، نیازمند توجه ویژه مسئولان است. امید می رود که با اجرای کامل طرح بهسازی این آزادراه، مشکلات موجود در این محور برطرف شود و رانندگان بتوانند از یک سفر ایمن و راحت لذت ببرند.

هم زمان با اجرای طرح بهسازی و ترمیم نقاط بحرانی این آزادراه همچنان سؤالاتی مانند این که" آیا این طرح در زمان تعیین شده به پایان خواهد رسید؟"، "آیا کیفیت اجرای این طرح تضمین شده است؟" و "چه اقدام هایی برای جلوگیری از تکرار مشکلات قبلی در این محور انجام خواهد شد؟" محل تأمل و سوال دارد.

گفتنی است احداث آزادراه قم کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر از سال ۱۳۷۱ آغاز شد و در سال ۱۳۷۸ مورد بهره برداری قرار گرفته است.

در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.

استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که از جمله آنان می توان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.