بازدید سایت : ۱۳۶۶۴۷

آزادراه شهید سلیمانی قم، کلید توسعه ارتباطات شمال به جنوب

آزادراه شهید سلیمانی، به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های زیرساختی کشور، نقش کلیدی در توسعه ارتباطات شمال به جنوب و بهبود وضعیت حمل ونقل ایفا خواهد کرد.

آزادراه شهید سلیمانی قم، کلید توسعه ارتباطات شمال به جنوب
تین نیوز |

آزادراه شهید سلیمانی، به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های زیرساختی کشور، نقش کلیدی در توسعه ارتباطات شمال به جنوب و بهبود وضعیت حمل ونقل ایفا خواهد کرد. بااین حال، تامین به موقع اعتبارات موردنیاز به یکی از مهم ترین چالش های پیش روی این پروژه تبدیل شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، آزادراه شهید سلیمانی، باهدف اتصال شمال به جنوب کشور و تسهیل در عبور و مرور کالا و مسافر در حال اجراست. این طرح که بخش قابل توجهی از آن در استان قم واقع شده، از اهمیت ویژه ای در کاهش بار ترافیکی، صرفه جویی در زمان و سوخت و توسعه اقتصادی منطقه برخوردار است.

تکمیل و بهره برداری از آزادراه شهید سلیمانی جزء سه پروژه اولویت دار عمرانی استان شناخته می شود و از اهمیت بالایی برخوردار است.

این آزادراه حلقه اتصال شمال به جنوب است و ۱۱۰ کیلومتر از آن در محدوده قم واقع شده و به کنارگذر غربی نیز شناخته می شود.

اهمیت راهبُردی آزادراه شهید سلیمانی

عملیات اجرایی آزادراه شهید سلیمانی از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و تاکنون حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مسئولان پروژه، پیش بینی کرده اند که در صورت تامین به موقع آورده ها تا پایان سال، هر ماه شاهد پیشرفت فیزیکی بین ۸ تا ۱۲ درصدی این طرح باشیم.

با بهره برداری از این آزادراه، گره های ترافیکی موجود در محورهای ارتباطی شمال به جنوب کشور به ویژه در استان قم کاهش یافته و تردد روان تر خواهد شد، همچنین کوتاه شدن مسیر و کاهش مسافت طی شده، منجر به صرفه جویی قابل توجه در زمان و مصرف سوخت خواهد شد و در نهایت بهبود زیرساخت های حمل ونقل، جذب سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی منطقه را می تواند سرعت ببخشد.

آزادراه شهید سلیمانی

عملیات اجرایی آزادراه شهید سلیمانی از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و تاکنون حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته. مسئولان پروژه، پیش بینی کرده اند که در صورت تامین به موقع آورده ها تا پایان سال، هر ماه شاهد پیشرفت فیزیکی بین ۸ تا ۱۲ درصدی این طرح باشیم.

این طرح مهم در شبکه حمل ونقل جاده ای کشور قرار است که با مشارکت سه جانبه دولت، بخش خصوصی و بانک ملی تکمیل می شود.

آخرین وضعیت آزادراه شهید سلیمانی

مدیرکل راه و شهرسازی قم بیان کرد: آزادراه شهید سلیمانی از کیلومتر ۱۲ آزادراه قم - تهران آغاز می شود و فاز نخست آن به طول ۳۲ کیلومتر تا بزرگراه قم - سلفچگان ادامه می یابد.

حسین زنجیرانی فراهانی ادامه داد: قطعه اول این مسیر به طول ۱۲ کیلومتر در مرحله خاک برداری و زیرسازی قرار دارد که بخش عمده ای از آن از زیرسازی شده است.

زنجیرانی فراهانی گفت: در این طرح در مجموع ۳۰ درصد دولت، ۳۰ درصد بانک ملی و ۴۰ درصد نیز پیمانکار بخش خصوصی سهم دارند.

آزادراه شهید سلیمانی

به گفته وی در صورت پرداخت و تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده توسط بانک ملی انتظار می رود تا فاز نخست از قطعه اول این طرح تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی تاکید کرد که مشکل اصلی این طرح عدم ورود بانک ملی و اختصاص سهم ۳۰ درصدی خود برای احداث این آزادراه است که سبب شده تا سرعت اجرای طرح با تاخیر همراه شود.

وی یادآور شد: در صورت پرداخت و تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده توسط بانک ملی انتظار می رود تا فاز نخست از قطعه اول این طرح تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار بگیرد.

زنجیرانی فراهانی ادامه داد: در طول این مسیر ۲ معارض اصلی وجود داشت که روند توافق با آنها در حال انجام است و مشکلی از این نظر برای تسریع در اجرای این طرح احساس نمی شود.

تخصیص ۳۲۸ میلیارد تومان از سهم دولت

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: با تخصیص قابل توجهی که بتازگی به این پروژه اختصاص یافته انتظار می رود قطعه نخست آن از محدوده شهرک شکوهیه تا ابتدای جاده جعفریه تا پایان امسال یا اوایل سال آینده مورد بهره برداری قرار بگیرد.

جواد شاکر آرانی با اشاره به توافق با برخی معارضان در طول اجرای طرح، ادامه داد: از ابتدای امسال ۳۲۸ میلیارد تومان از محل سهم دولت برای اجرای این طرح تخصیص صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: هم اینک دولت و بخش خصوصی به تعهدات خود در قبال تامین مالی این پروژه عمل کرده اند؛ ولی بانک ملی هنوز سهم مشارکتی خود را به درستی پرداخت نکرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم با بیان اینکه این طرح جزء طرح های اولویت دار عمرانی قم است، افزود: باتوجه به اهمیت این طرح ملی در شبکه کریدوری کشور، تلاش می شود اعتبارات آن در زمان مقرر تامین و به پروژه تزریق شود.

در پایان

آزادراه شهید سلیمانی، به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های زیرساختی کشور، نقش کلیدی در توسعه ارتباطات شمال به جنوب و بهبود وضعیت حمل ونقل ایفا خواهد کرد. بااین حال، تامین به موقع اعتبارات موردنیاز، یکی از مهم ترین چالش های پیش روی این پروژه است. امید است با رفع این چالش و همکاری همه دستگاه های ذی ربط، شاهد تکمیل هرچه سریع تر این پروژه باشیم.

طرح آزادراه شهید سلیمانی در استان قم بخشی از شاهراه بزرگ کریدور شمال به جنوب کشور است که این طرح در استان قم ۱۱۰ کیلومتر طول دارد و در سه مرحله به اجرا خواهد آمد، مرحله اول به طول ۳۲ کیلومتر در دو قطعه از کیلومتر ۱۲ آزادراه قم تهران، مرحله دوم به طول ۴۳ کیلومتر تا راهجرد و مرحله سوم به طول ۵۵ کیلومتر از راهجرد تا حدود کیلومتر ۱۷ آزادراه اراک به قم امتداد خواهد یافت.

در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.

استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که از جمله آنان می توان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.