دهکده لجستیک قم وارد فاز عمرانی شد
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای قم با بیان اینکه عملیات اجرایی دهکده لجستیک قم به عنوان یکی از مهم ترین پایانه های بار کشور وارد فاز عمرانی شده است، از رفع موانع و مشکلات پیش روی احداث این پروژه خبر داد.
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای قم با بیان اینکه عملیات اجرایی دهکده لجستیک قم به عنوان یکی از مهم ترین پایانه های بار کشور وارد فاز عمرانی شده است، از رفع موانع و مشکلات پیش روی احداث این پروژه خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا اسدی اظهار کرد: پایانه بار استان قم که طی یک دهه گذشته به دلیل مشکلات مکان یابی و تأمین زمین متوقف شده بود، با رفع موانع وارد فاز اجرایی شده و اکنون عملیات عمرانی آن در حال پیشرفت است.
وی افزود: فاز نخست این پایانه که تحت عنوان دهکده لجستیک قم شناخته می شود، با هدف ارائه خدماتی از قبیل تخلیه و بارگیری کالا، خدمات جانبی حمل ونقل بین المللی، انبارهای نگهداری کالا و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه فعالیت های حمل و نقلی طراحی شده است،طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، این فاز طی ۲ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
اسدی با تأکید بر اهمیت استراتژیک منطقه سلفچگان در توسعه خدمات لجستیک قم گفت: این منطقه به دلیل موقعیت ویژه خود، که شامل دسترسی به شبکه گسترده بزرگراهی، منطقه ویژه اقتصادی، مسیرهای ریلی و امکان ایجاد فرودگاه در آینده است، به عنوان نقطه کانونی برای ارائه خدمات لجستیکی به دستگاه ها و نهادهای مرتبط معرفی شده است.
منطقه اقتصادی سلفچگان به عنوان یکی از مهم ترین مناطق ویژه اقتصادی در کشور محسوب می شود که در چهارراه جاده های ترانزیتی، جاده ابریشم، مجاورت با راه آهن سراسری و بزرگراه های شمال، جنوب، شرق و غرب قرارگرفته است. این منطقه اقتصادی برای برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی، آسیای میانه و حوزه خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا موقعیت ممتاز و منحصر فرد داشته و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان کشور داشته باشد.
بر اساس آخرین پالایش انجام شده در پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۴ واحد تولیدی، خدماتی و تجاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان حضور دارند که از این تعداد ۱۶۰ واحد در بخش تولید، ۴۴ واحد در بخش خدمات و تجارت مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: احداث دهکده لجستیک قم علاوه بر تسهیل و تسریع در امور حمل ونقل کالا، موجب کاهش هزینه های لجستیکی، افزایش بهره وری شبکه حمل ونقل استان و ارتقای جایگاه قم در حوزه ترانزیت و تجارت بین المللی خواهد شد.
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای قم همچنین با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت های حمل ونقلی در کشور تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان قم و نقش آن به عنوان شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، دهکده لجستیک می تواند نقشی محوری در بهبود زنجیره تأمین کالا و توسعه تجارت ایفا کند.
به گفته اسدی، احداث این پروژه گامی اساسی در راستای تحقق برنامه های کلان کشور برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی منطقه به شمار می رود و انتظار می رود با تکمیل آن، شاهد افزایش ظرفیت حمل ونقل و تسهیل جریان کالا در سطح ملی و بین المللی باشیم.
درحوزه راهداری استان قم ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که از جمله آنان می توان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.
لجستیک قم فقد شاقالو
سلام و تشکر از اجرای چنین پروژه ای
این پروژه باید ۳۰ سال پیش اجرا می شد من اونموقع بازدید از منطقه سلفچگان داشتم فقط سردخانه این سلفچگان رو کارشناسان می گفتند برای کل قم و تهران و .... کافی هست. اینقدر سرمایهگذاری عظیم آنجا انجام شده است. انشالله که موفق باشید بزودی خبرهای خوبی از اتمام این پروژه بشنویم.
وقتی میخوان بزور یک شهری رونق بدهند و استفاده ای برای سرمایه گذاران و تجار ندارد بلکه متضرر هم خواهند شد این توجیهات می یارن!!!