◄رفع عقبماندگی مترو در آستانه انتخابات شوراها! / بهتر بود بهجای پروژه نمادین صدر مترو گسترش مییافت
تیننیوز| رئیس کمیته حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران از جبران عقب ماندگیهای مترو و اتوبوسرانی در سال ۹۶ خبر داد.
محسن سرخو، در بررسی لایحه الزام شهرداری تهران به تهیه و تدوین سیاستهای کلی برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران و ارائه آن به شورای اسلامی شهر تهران، گفت: پیشنهاد میکنیم این طرح برای حداقل یک سال مسکوت بماند تا در شورای بعدی به آن پرداخته شود.
سرخو گفت: سال ۹۶ سالی است که میتوان در اینباره به بحث و نظر پرداخت و در سال ۹۷ برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران تدوین شود.
وی افزود: به عنوان مثال در حوزه مترو و اتوبوسرانی با همکاری شهرداری تمهیداتی اندیشیده شده است تا عقبماندگیهای سالهای ۹۴ و ۹۵ در این حوزهها در سال ۹۶ جبران شود.
پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه میخوانید.
این کاربر در پیام خود آورده است: نزدیک انتخابات شوراهاست میخواهند سه ماهه عقبماندگی مترو را برطرف کنند!
وی افزوده است: آنزمان که الکی چند هزار میلیارد برای پل صدر هزینه شد بهتر بود خطوط مترو گسترش مییافت و یا همین پلازا میدان ولیعصر که صد میلیارد تومان! خرجش شد و معلوم نیست چه کارکرد و بهرهوری دارد، البته ایستگاه مترو خوب بود ولی صد میلیارد فقط برای پلازا از آن ولخرجیهای بیخود است.
این کاربر تاکید کرده است: دیدن این طرحها یادآور اقدامات شوروری و جمهوریهای تازه استقلال یافتهاش است که فقط برای فخر پول خرج میکردند و سرانجام ورشکسته شدند درحالیکه در جهان غرب اعتقاد داشت زمانی سرمایهگذاری اهمیت دارد که سود و منفعت داشته باشد حال نه فقط سود مادی بلکه حتی سود غیرمستقیم و معنوی مثل رابطه غیرمستقیم مترو با کاهش تصادفات رانندگی.
وی آورده است: متاسفانه در کشور ما هم انجام بعضی پروژهها فقط نمادین و فخرفروشی است و سودی ندارد و همین میشود که مترو تهران بودجه ندارد و دچار عقبافتادگی شده است.
در ادامه پیام این کاربر آمده است: من با پلازا صد میلیاردی ولیعصر مخالف نیستم ولی اعتقاد دارم زمانی این طرح عاقلانه است که حداقل گردشگر خارجی جذب کند و محل درآمد برای تهران و کشور شود وگرنه هزینه برای پروژههای نمادین جز هدرروی پول کارکردی ندارد مثل پل دوطبقه صدر.
این کاربر همچنین خاطرنشان کرده است: این در حالی است که این هزینهها همگی از بیتالمال و عوارض مردم تهران خرج میشود و به جای 100 میلیارد هزینه برای پلازا، میشد 200 اتوبوس اضافه کرد یا چند ده واگن و هزاران کار فرهنگی دیگر انجام داد.
وی افزوده است: اگر نگاهی به پروژههای مشابه اروپایی کنیم، میبینیم آنها هم حتی اگر پولی برای اینگونه پروژهها خرج کردند هدفشان گردشگری و کسب درآمد بوده و به همین خاطر موفقیتآمیز بوده درحالیکه در تهران اینگونه خرجها فقط هزینه و تبلیغ انتخابات است.
هر جا که پول و ثروت باشه ریخت و پاش هم پیدا میشه. شهرداری تهران بودجه اش از چند کشور منطقه هم بیشتر است!مثل افغانستان تاجیکستان قرقیزستان … لذا باید بودجه ها هدفمند و در خدمت رفاه مردم صرف بشوند پروژه پلازا هم اگر مکان گردشگری شد موفقیت امیز بوده مگرنه یک پروژه فخر فروشی و نمادین بوده که در این رکود اقتصادی کمر کشور را میشکند