خط سوم مترو مشهد در دهه کرامت به روی مسافران گشوده می شود
شهردار مشهد گفت: عملیات اجرایی بخش اول خط سوم متروی مشهد به مرحله پایانی رسیده است و طبق وعده داده شده، این بخش در دهه کرامت امسال، اردیبهشت ماه با حضور رییسجمهور بهرهبرداری می شود.

شهردار مشهد گفت: عملیات اجرایی بخش اول خط سوم متروی مشهد به مرحله پایانی رسیده است و طبق وعده داده شده، این بخش در دهه کرامت امسال، اردیبهشت ماه با حضور رییسجمهور بهرهبرداری می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا قلندر در حاشیه بازدید مدیران حوزه علمیه خراسان از فاز یک خط سه قطار شهری مشهد، افزود: تلاش شبانه روزی در زیر زمین برای تکمیل این خط ادامه دارد و روزهای پایانی تکمیل پروژه قطار شهری را پشت سر میگذاریم.
وی اضافه کرد: همچنین ایستگاه شهید فکوری در شهرک سلامت، به عنوان آخرین ایستگاه خط دوم مترو، در اولین روز دهه کرامت و در روز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) بهره برداری خواهد شد.
مدیر حوزه علمیه خراسان نیز اظهار کرد: اقدامات ارزنده ای در عمق زمین برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران در حال انجام است که باید مستندسازی شود.
حجتالاسلام والمسلمین علی خیاط اضافه کرد: ایستگاه بابالجواد(ع) در خط سوم مانند یک میقات برای زیارت است و زائران از لحظهای که از مترو پیاده و وارد حال و هوای حرم میشوند، شرایط زیارت به خود گرفته و از نظر روانی آماده زیارت میشوند.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: در ساعات اوج تردد، امکان استفاده از ناوگان سنگین مانند اتوبوس و تاکسی برای جابهجایی گسترده مسافران وجود ندارد از این رو مترو بهعنوان حملونقل انبوهبر، راهحل اصلی در حوزه ترافیک به خصوص در هسته مرکزی شهر است.
حسن موحدیان افزود: خط سوم مترو مشهد از اهمیت ویژه ای برخوردار است که یکی از مهمترین آنها، اتصال خطوط یک و ۲ به حرم مطهر رضوی است.
وی ادامه داد: همچنین ایستگاه میدان شهدا در خط سوم به عنوان بزرگترین ایستگاه مترو خاورمیانه، نقش کلیدی در این انتقال ایفا میکند.
به گزارش ایرنا، مشهد پس از تهران دومین شهر کشور است که در سال ۱۳۸۹ به خط قطارشهری مجهز شد و هم اینک برای این کلانشهر چهار خط تعریف شده که خطوط یک و ۲ در حال بهره برداری است و خطوط سوم و چهارم نیز در دست ساخت است.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیلآباد این شهر، اسفند ۱۳۸۹ به بهرهبرداری رسید و هماکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا بهجا میشوند، مسیر توسعه چهار و نیم کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴ و نیم کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهرهبرداری شد.
اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهرهبرداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش میدهد، از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است و با بهره برداری از بخش اول این خط خطوط مترو مشهد به حرم مطهر رضوی متصل می شود.
عملیات حفاری خط چهارم نیز به طول ۱۷ و نیم کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.
با توجه به اهمیت خط سوم قطارشهری مشهد به عنوان اولین مسیر ریلی متصل به اماکن زیارتی، تمرکز و تاکید مدیریت شهری بر بهره برداری و مسافرگیری این خط است گرچه چندین بار وعده مسافرگیری این خط تا کنون به تعویق افتاده اما آخرین قول و وعده بر مسافرگیری بخش اول خط سوم از میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی و پایانه امام رضا (ع) در اردیبهشت ماه امسال و همزمان با دهه کرامت است.