توقف مترو قم در سرعتگیر اعتبارات
تین نیوز | شهردار قم گفت: کمبود اعتبارات سبب توقف پروژه متروی قم شده و در این زمینه دولت و مجلس باید وارد عمل شوند.
محمد دلبری شب گذشته در پنجاه و پنجمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به اعطای زمین به ازای بخشی از بدهیهای شهرداری به قرارگاه خاتم پیمانکار متروی قم گفت: این موضوع حدود هفت ماه مطرح است؛ قیمت کارشناسی نخست مورد قبول قرار گاه خاتم قرار نگرفت و به هیئت سه نفره رفت.
وی تاکید کرد: قیمت کنونی از سوی هیئت سه نفره که یک کارشناس از ما، یک کارشناس از سوی قرارگاه خاتم و یک کارشناس بی طرف در آن قرار داشتند، تعیین شده است.
شهردار قم با بیان اینکه باید واقعیتها را بپذیریم، خاطرنشان کرد: ما بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان بدهی به قرارگاه داریم که تا چند روز قبل هم قرارگاه فعالیتش را با وجود این بدهی ادامه داد.
وی با بیان اینکه اگر باید برای پروژه متروی قم جلسهای در سطح ملی برگزار شود، ادامه داد: دولت، نمایندگان مجلس و در راس آنها دکتر لاریجانی باید در این زمینه توجه لازم را داشته باشند زیرا ما توان اینکه بخواهیم از منابع داخلی مترو را فعال نگه داریم، نداریم.
دلبری با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰ میلیارد تومان از منابع داخلی در خصوص بحث مترو پرداخت کردیم، یادآور شد: ما بیش از این تا ۲ هزار میلیاردی که باید پرداخت کنیم حتی به صورت غیرنقدی هم نمیتوانیم داراییهای خود را صرف مترو کنیم.
وی با تاکید بر اینکه پروژه متروی قم یک کار ملی است، تصریح کرد: هم مجلس و هم دولت باید در این زمینه تصمیمگیری کنند.
شهردار قم در مورد زمینی که قرار است به قرارگاه خاتم در ازای بدهیها واگذار شود، اظهار کرد: بدهیهای ما بیش از این است اما قرارگاه خاتم لطف کرده و با همان ۵۰ میلیاردی که ما پرداخت کردیم و با وجود ۲۰۰ میلیارد بدهی کار را تا چند روز گذشته ادامه داد.
وی تصریح کرد: ما مصوب نکردیم که زیر نرخ کارشناسی زمین را واگذار کنیم بلکه طبق قیمت کارشناسی درصدد هستیم این زمین را به قرارگاه خاتم واگذار کنیم.
دلبری اظهار کرد: واگذاری زمین به مجموعههایی مثل قرارگاه خاتم و قائم سبب میشود سرمایههای زیادی به داخل شهر بیاید و قم آباد شود.
وی با بیان اینکه به این موضوع نمیتوانیم به چشم تجارت نگاه کنیم، تصریح کرد: ما بدهکار هستیم و باید نسبت به این موضوع نگاه ویژهای داشته باشیم.
شهردار قم با اشاره به اینکه این زمین به جای بدهیهای ما واگذار میشود، ادامه داد: هر کس بتواند این زمین را یکهزار تومان بیشتر از قیمت کارشناسی تبدیل به پول کند ما این را میفروشیم و پول نقد به قرارگاه خاتم پرداخت میکنیم.
وی با بیان اینکه امکان اینکه ما با این پولها بتوانیم مترو را به نتیجه برسانیم نیست، تصریح کرد: امکان اینکه ما بخواهیم هزینههای مترو را از منابع شهرداری تامین کنیم، وجود ندارد.
دلبری تاکید کرد: اگر یک عزم ملی نسبت به پروژه مترو مثل پروژه انتقال آب شیرین نباشد با بودجهای که برای سال ۹۳ به قطار شهری دادهاند، نمیتوانیم مترو را فعال کنیم.
وی یادآور شد: ۳۰ میلیاردی که به قرارگاه وعده داده شده آماده است اما اگر قرارگاه پروژه را تعطیل کرده باشد ما هم بقیه پول را پرداخت نمیکنیم.