◄ قابلیت امدادرسانی و اسکان اضطراری مترو تهران در مواقع بحران
علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به امکان امدادرسانی به مردم تهران در مواقع بحران از طریق خطوط مترو گفت: مترو بهعنوان فضاهایی که بهصورت موقت سرپناه مردم باشد نیز مورداستفاده قرار میگیرند اما دقت داشته باشید که تنها برای اسکان اضطراری میتوان از این معابر استفاده کرد.
علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به امکان امدادرسانی به مردم تهران در مواقع بحران از طریق خطوط مترو گفت: مترو بهعنوان فضاهایی که بهصورت موقت سرپناه مردم باشد نیز مورداستفاده قرار میگیرند اما دقت داشته باشید که تنها برای اسکان اضطراری میتوان از این معابر استفاده کرد.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، امام در مورد میزان مقاومت متروی تهران در مقابل زلزله احتمالی تهران گفت: در بحث طراحی، سازهها و مهندسی رشته مبنای محاسبه نیست؛ بلکه شتاب زمین ساختمان ملاک عمل است.
او بابیان اینکه متأسفانه بااینکه کشور زلزلهخیزی داریم؛ اما درجه حساسیت در کشور پایین است تصریح کرد: سازههایی همچون مترو که از حساسیت زیادی برخوردار هستند و روزانه میلیونها نفر در آن تردد میکنند باید براساس استانداردها و آییننامههای مربوط به لرزهنگاری ساخته شوند.
مدیرعامل شرکت متروی تهران بابیان اینکه بسیاری از پلها و بزرگراههایی که درگذشتههای دور در تهران ساختهشدهاند میتوانند در مقابل زلزله خطرپذیر باشند گفت: یکی از اتفاقات مهم در تهران ریزش ساختمانهای مجاور بزرگراهها است که اگر این ساختمانها بر روی معابر فروریزد چرخه امدادرسانی را دچار اختلال میکند.
او بابیان اینکه انتظار میرود که براساس اصول و ضوابط فنی برای زلزله مبنای طرح مقاوم باشد، اظهار کرد: البته بیشترین بزرگی زلزله محتمل حسب نظر کارشناسان خبره زلزلهشناس، در تهران حدود ۷.۵ ریشتر است و مترو صنعت جدیدی است که در سه دهه اخیر موردتوجه قرارگرفته و براساس تعهدی که پیمانکاران و کارفرمایان داشتهاند این خطوط خاص ایجادشدهاند و قطعاً در مواقع بروز بحران میتوانند پناهگاهی برای مردم باشد.