متروی مشهد به خط ۳ مجهز میشود
شهردار مشهد از تکمیل فاز اول خط سوم مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۰ یعنی بعد از اتمام دوره شورای پنجم شهر خبر داد و با اشاره به هزینهبر بودن این طرح گفت: تکمیل خطوط قطارشهری از طرحهای مهم و هزینهبر است و برای ساخت هر کیلومتر آن در مشهد بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیاردریال هزینه میشود، اما تلاش داریم فاز اول خط سوم تا پایان سال ۱۴۰۰ افتتاح شود و از دولت نیز پیگیر مسائل مالی هستیم.
شهردار مشهد از تکمیل فاز اول خط سوم مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۰ یعنی بعد از اتمام دوره شورای پنجم شهر خبر داد و با اشاره به هزینهبر بودن این طرح گفت: تکمیل خطوط قطارشهری از طرحهای مهم و هزینهبر است و برای ساخت هر کیلومتر آن در مشهد بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیاردریال هزینه میشود، اما تلاش داریم فاز اول خط سوم تا پایان سال ۱۴۰۰ افتتاح شود و از دولت نیز پیگیر مسائل مالی هستیم.
به گزارش تیننیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد، محمدرضا کلایی در سومین نشست خبری خود که در سالن همایشهای نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار شد، همچنین از احداث بزرگترین پارک سرپوشیده خاورمیانه در مشهد خبر داد و گفت: با توجه به جمعیت زائر و مسافری که وارد شهر مشهد میشوند، ایجاد چنین پارکی نیاز شهر به حساب میآید.
وی با اعلام اینکه داشتن چنین پارکی در شأن و نیاز مشهد مقدس است، تصریح کرد: بزرگترین پارک سرپوشیده خاورمیانه در اراضی آبشار دو، در پارک ۳۰ هکتاری میدان تیر ایجاد خواهد شد. کلایی به طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی هم اشاره کرد و افزود: این طرح از سال ۱۳۷۲ آغاز شده است و با همکاری استانداری و حمایت دستگاه قضایی مقرر شده است در شورای راهبردی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بخشی از مشکلات پیچیده موجود، بازنگری و با طرح و تامین مالی حل شود.
بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی مشکلات بسیاری دارد، اکنون ۲۹۲ طرح دارای مشکل در این بافت موجود است که امیدواریم بتوان در این شورا بخشی از مشکلات سرمایهگذاران را حل کرد. کلایی درخصوص ساماندهی اراضی بزرگ مقیاس شهری خاطرنشان کرد: منابع و درآمد شهری در دوره گذشته منجر به طراحی طرحهای غیرکارشناسی همچون طرح بهسازی و نوسازی بافتهای عامل و آبکوه شده است که مشکلات بسیاری ایجاد کرده و پیگیر تعیین تکلیف این موارد هستیم. اراضی بزرگ مقیاس همچون پلاک ۱۷۶ و اراضی چهل بازه نیز باید با همکاری دستگاههای مرتبط و دستگاه قضا تعیین تکلیف شود.
وی اظهار کرد: در موضوع مبارزه با فساد زیرساختهای الکترونیک برای نظاممند کردن رابطه کارگزاران با شهروندان فراهم شده است و شهرداری الکترونیک در منطقه ۱۲ مصداق بارز این امر است. شهردار مشهد در ادامه درباره توسعه فرودگاه نیز گفت: ابتدا با ایجاد باند سوم مشکل عدم امکان فرود در شب و ایجاد آلودگی صوتی رفع خواهد شد. کلایی افزود: ایجاد شهر فرودگاهی و انتقال فرودگاه مشهد جدی ولی نیازمند طی کردن فرآیندهای قانونی و اخذ مجوزها است و با ایجاد شهر فرودگاهی از فرودگاه فعلی برای پروازهای باری ترانزیتی استفاده خواهد شد.
وی با اشاره به ابلاغ منشور حقوق شهرنشینی توسط شورای شهر مشهد ادامه داد: برای جلوگیری از اجرایی نشدن آن توافق شد طرح شهر برای همگان آغاز شود تا حقوق همه اقشار همچون کودکان، زنان، گروههای آسیبپذیر و معلولان در آن در نظر گرفته شود، موضوع عدالت ترمیمی نیز در این خصوص مورد توجه قرار گرفت.
شهردار مشهد درباره طرح توس نیز گفت: طرح توس در سه مرحله و سایر طرحهای آن نیز درحال اجراست و این طرح باید به یک طرح برندینگ اجتماعی تبدیل شود و تلاش میشود تا نوروز ۹۹ تکمیل شود. وی افزود: تهیه و تدوین طرحهای تفصیلی، طرح ساماندهی کشفرود، طرح بازآفرینی شهری، طرح رفع آبگرفتگیها در ۱۵۲ نقطه، طرح برندینگ شهری، توسعه رفاه زائر، طرح بهبود ایمنی شهری، ترافیک هسته مرکزی شهر و شهرداری الکترونیک، اجرای مدلهای حملونقلی، ایجاد شهربازی در مقیاس بینالمللی در محل بوستان چهل بازه از مهمترین برنامهها و طرحهای در دستور کار است.