متروی مشهد در ایستگاه ترک تشریفات
مجموعه فعال خاتمالانبیا بعد از پروژههای متوقفمانده در شهر تهران تلاش کرده تا روی پروژههایی در سایر کلانشهرها تمرکز کند و قطار شهری مشهد یکی از بزرگترین آنهاست که میتواند مانور خوبی هم روی آن داشته باشد.
مجموعه فعال خاتمالانبیا بعد از پروژههای متوقفمانده در شهر تهران تلاش کرده تا روی پروژههایی در سایر کلانشهرها تمرکز کند و قطار شهری مشهد یکی از بزرگترین آنهاست که میتواند مانور خوبی هم روی آن داشته باشد. شورا و شهرداری مشهد که نزدیک به ۱۵ سال گذشته به سختی توانستهاند خط یک (۲۴ کیلومتر) و دو (۱۴ کیلومتر) متروی مشهد را به سرانجام برسانند، حالا جدای از واگذاری اجرای خطوط سه، خط چهار را هم با ترک تشریفات به خاتمالانبیا سپردهاند تا در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه برسد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روزنامه شرق، گویا شهردار مشهد سبقه اقتصادیاش بر سایر سوابق او غلبه دارد و شورای همراه او به دنبال اجرای امور با کمترین چالش سیاسی هستند. این پیگیری و واگذاری پروژههای مهم به خاتمالانبیا گویای این تدبیر برای رسیدن به هدف است که البته رقم دقیق آن را اعلام نکردهاند.
پیشتر، بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر مشهد، درباره تصمیم شورا در واگذاری دو خط سه و چهار متروی مشهد به خاتمالانبیا گفته بود: آزادشدن دو تی بی ام خط 3 قطار شهری مشهد از نیمه دوم سال 99، وجود کارخانه سگمنت (بتون های پیش ساخته تونل)، وجود آزمایشگاه و نیروی انسانی آموزش دیده قرارگاه خاتم که در فرایند اجرای خط 2 و 3 توسط این پیمانکار فعال و به کار گرفته شدند، از دلایل این انتخاب بوده است. او اعتبار ریالی این پروژه (خط ۴) را هزار و 223 میلیارد و 900 میلیون تومان اعلام کرد.
اما گویا مدیریت شهری مشهد که از دولت و توان اجرای شهرداری ناامید شده، بهجز اجرای خطوط، تأمین واگن را هم به خاتمالانبیا سپرده است. مهدی جمالینژاد، معاون عمرانی وزیر کشور، در مراسم کلنگزنی خط چهار که با حضور اسحاق جهانگیری، معاوناول رئیسجمهور برگزار شد، اعلام کرد: از محل خرید دو هزار دستگاه واگن مترویی، بخشهایی از واگنهای مورد نیاز مشهد تأمین میشود. همچنین، برای تأمین واگنهای خط دو نیز قراردادی بین پیمانکار GC (قرارگاه خاتمالانبیا) و واگنسازی تهران منعقد شده است.
سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا، در این مراسم شهردار مشهد را مدیری توانمند و جهادی خواند و با کنایهای نزدیک به مدیریت شهری تهران که پیشتر با آنها بیشتر همکار بوده، اما حالا کم شده، گفت: در احداث قطار شهری برخی شهرها فعال بودهایم، اما از این اقدام حمایت نمیشد.
وقتی به مسئولان این شهرها اعلام میکردیم چرا به ساخت پلها و سایر ابنیه شهری توجه میشود، اما به قطار شهری توجهی ندارید، در پاسخ اعلام میشد که مدیران بیشتر دوست دارند کارهایی را انجام دهند که پیش چشم باشد و مردم به راحتی آن را ببینند، اما مترو در زیر زمین انجام میشود و مردم آن را مشاهده نمیکنند. اما خوشبختانه مدیریت شهری مشهد از این جریان متمایز بوده و از اجرای پروژههای قطار شهری حمایت زیادی کردهاند، زیرا خدماترسانی و ساخت پروژههای عمرانی در رو یا زیر زمین برای آنها تفاوتی ندارد.فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا گفت: به شهردار مشهد قول دادهایم در صورت تأمین منابع مالی 5.5 کیلومتر از خط سه قطار شهری مشهد، هسته مرکز شهر را در 15 ماه آینده آماده بهرهبرداری میکنیم که این کار باعث تکمیل حلقه اتصال خطوط راهآهن، فرودگاه و پایانه مسافربری امام رضا(ع) به حرم مطهر خواهد شد.
چندی قبل مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد، اعلام کرده بود که در ششماهه اول سال جاری ۲۵ میلیون نفر از طریق خط یک و دو متروی مشهد جابهجا شدهاند و این رقم و میزان استقبال علاقهمندی به خطوط جدید را بیشتر میکند. طبق پیشبینی کارشناسان هم شهر مشهد نیاز به چهار تا شش خط قطار شهری دارد که الزاما مردم و مسئولان شهری تأکید دارند همه این خطوط به حرم رضوی هم متصل باشند.
در بررسی دلایل مدیریت شهری برای این واگذاری و اعتماد به مجموعه قرارگاه خاتمالانبیا میتوان همان دلیل مالی را در اولویت قرار داد. شهردار و شورای شهر مشهد هم مانند مدیریت شهری تهران در همه این سالها به جیب پر خاتمالانبیا در تکمیل پروژهها نگاه میکنند که نیازی به پرداختهای یکدرمیان شهرداری و دولت ندارند و با زیرساختی که در اختیار دارند کار را پیش میبرند و آنها هم میتوانند روی این برنامه قولهای بیشتری به مردم بدهند.
محمدرضا کلایی، شهردار مشهد، در این مدت از تکمیل فاز اول خط سوم متروی مشهد تا پایان سال ۱۴۰۰ یعنی بعد از اتمام دوره شورای پنجم شهر خبر داده و گفته است که تکمیل خطوط قطار شهری از طرحهای مهم و هزینهبر است و برای ساخت هر کیلومتر آن در مشهد بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه میشود. او بارها درباره نحوه تأمین مالی برای این پروژهها صحبت کرده است، اما همانند سایر مسئولان شهری درباره محل این تأمین مالی حرفی به میان نمیآورد. اما واقعیت این است که همانند ادعای شهردار جوان مشهد، اهتمام و توجه شورا و شهرداری این شهر به حملونقل عمومی و بهخصوص مترو در دو سال گذشته قابلتوجه بوده است. اینکه شهرداری مشهد که به قول استاندار خراسان رضوی، از معدود شهرداریهایی است که بدون بدهی فعالیت میکند، توانسته در این مدت فعالیت خود جریانی از فعالیت و اعتماد را به راه بیندازد، میتواند امیدوارکننده باشد.