شمارش معکوس برای آغاز به کار مترو کرج
این حق شهروندان کرجی است که بعد از چند دهه انتظار بتوانند برای تردد از قطار شهری استفاده کنند.
رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه بخشی از مترو کرج در هفته دولت به صورت آزمایشی افتتاح میشود گفت: این حق شهروندان کرجی است که بعد از چند دهه انتظار بتوانند برای تردد از قطار شهری استفاده کنند.
به گزارش تین نیوز، محمد اسدیان با اشاره به آخرین وضعیت خط دو قطار شهری کرج اظهار کرد: بنا شده ایستگاه f تا k (۴۵ متری گلشهر و چهارراه طالقانی) در هفته دولت به صورت آزمایشی افتتاح شود.
وی با اشاره به گامهای مورد نیاز برای بهره برداری قطعی از این دو ایستگاه توضیح داد: تست سرد، تست گرم و راه اندازی آزمایشی مراحلی است که قبل از بهره برداری قطعی از این ایستگاهها باید طی شود.
وی اضافه کرد: با راه اندازی آزمایشی که شهریور ماه انجام میشود، طبق پروتکلهای بین المللی سیر و حرکت قطار شهری، حدود سه ساعت در روز مسافر در ایستگاهها جابه جا میشود .
وی توضیح داد: در بهره برداری قطعی هم ایستگاهها حدود ۱۲ ساعت در روز پذیرای مسافران خواهند بود.
اسدیان در ادامه از بازنگری اساسنامه قطار شهری کرج با همکاری معاونت برنامه ریزی شهرداری خبر داد و گفت: این اتفاق جایگاه سازمان قطارشهری کرج را به جایگاه اصلی خود بازمیگرداند.
وی با اشاره به اینکه ورود به مرحله تست سرد قطار شهری با جدیت در حال پیگیری است، افزود: برای انجام تست گرم هم با سازمان قطار شهری تهران مذاکراتی در حال انجام است تا بخشی از تجهیزاتی پیشرفتهای که برای متروی تهران خریداری شده به کرج انتقال داده شود.
عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه برای راه اندازی آزمایشی قطار به سیگنالینگ نیازی نیست، توضیح داد: در راه اندازی قطعی به دلیل اینکه تعداد تردد مسافران زیاد میشود راه اندازی سیستم هوشمند سیگنالینگ برای افزایش امنیت مسافران و قطار ضروری خواهد بود.
اسدیان تاکید کرد: با مذاکره با شهرداری تهران بنا شده یک رام سه واگنه برای تست گرم و راه اندازی آزمایشی در اختیار کرج قرار گیرد.
اشتباه استراتژیک در راه اندازی متروی کرج
وی با تاکید بر اینکه هم استاندار البرز و هم مجموعه مدیریت شهری به صورت جدی پیگیر راه اندازی خط دو هستند، گفت: این حق شهروندان کرجی است که بعد از چند دهه انتظار بتوانند برای تردد از قطار شهری استفاده کنند.
رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج در پاسخ به اینکه چرا بهره برداری از قطار شهری کرج تا این اندازه با تاخیر مواجه شده، گفت: این مشکل به یک خطای استراتژیک در بحث راه اندازی قطار شهری در سال ۸۵ و ابتدای آغاز این پروژه بازمی گردد.
وی اضافه کرد: تجربه شهرهای دیگر در راه اندازی خطوط مختلف قطار شهری نشان میدهد که بهترین روش راه اندازی سه ایستگاه سه ایستگاه است تا مردم بتوانند در بازه زمانی معقولی از شیرینی جابجایی با قطار شهری بهره مند شوند.
وی گفت: خطای فاحش در پروژه قطار شهری کرج این بود که از همان ابتدا ۱۲ کیلومتر از تونل این پروژه حفاری شد و این مساله هزینه زیادی برد.
این مسئول تاکید کرد: طبق مطالعات صورت گرفته، در هر ساعت از اوج ترافیک، قطار شهری باید ۳۳ هزار نفر را جابه جا کند ولی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج اعلام کرده این خط در شلوغ ترین ساعات روز نهایتا ۲۳ هزار نفر را جابه جا خواهد کرد.
از راه آمده نمی توانیم برگردیم
وی افزود: طبق استانداردهای جهانی اگر جابه جایی مسافر در ساعات اوج ترافیک کمتر از ۱۸ هزار نفر باشد، راه اندازی قطار شهری به صرفه نیست و اگر این جابه جایی کمتر از ۱۰ هزار نفر باشد هم باید به سمت راه اندازی BRT حرکت کرد.
اسدیان ابراز کرد: اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم راه اندازی خط دو قطار شهری کرج از ابتدا علمی و منطقی نبود ولی با توجه به اینکه برای این پروژه اعتبار زیادی هزینه شده و شهروندان بیش از یک دهه است که در انتظار بهره برداری از آن هستند نمی توان از راه آمده بازگشت.
عضو شورای شهر کرج توضیح داد: در حال حاضر تمام تمرکز مدیریت شهری کرج بر راه اندازی ایستگاه ۴۵ متری گلشهر و چهارراه طالقانی معطوف شده است.
وی با بیان اینکه بعد از راه اندازی این ایستگاهها به سمت راه اندازی سایر ایستگاههای این خط پیش میرویم ، گفت: خاکبرداری ایستگاه شهید سلطانی از دی ماه سال گذشته آغاز شده است.
رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر افزایش هزینه راه اندازی قطار شهری ابراز کرد: سال ۸۵ راه اندازی هر کیلومتر از قطار شهری حدود ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشت ولی امروز این هزینه به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
هزینه تامین تجهیزات مترو ۱۰ برابر شده است
وی ادامه داد: اگر از سال ۸۵ تا کنون مبنا را بر راه اندازی سه ایستگاه سه ایستگاه قطار شهری قرار میدادیم، تا کنون بخش عمده ای از این پروژه به اتمام رسیده بود و این میزان اعتبار صرف حفر تونل نمیشد.
اسدیان تاکید کرد: بیشترین اعتبار قطار شهری به خرید و نصب تجهیزات مربوط است به طوری که طی بیش از ۱۵ سال گذشته به واسطه افزایش تورم ، بالا رفتن قیمت دلار و اعمال تحریم، بیش از ۱۰ برابر رسیده این در صورتی است که هزینه حفر تونل تا این حد رشد نداشته است.
وی توضیح داد: مهندسی ارزش بر این تاکید دارد که انصراف از ادامه تکمیل این خط به صرفه نیست و باید با همت مسئولان استانی و حمایت دولت این پروژه به سرانجام برسد.