دوران طلایی مترو تهران | رکورد ایجاد ۱۷ ایستگاه در ۳۰ ماه به نام شهرداری ثبت شد
سال ۱۴۰۲ سال پرباری برای مترو تهران بود به شکلی که شاهد افتتاح ۱۰ ایستگاه در خطوط مختلف مترو تهران بودیم که با افتتاح ایستگاه علامه جعفری در خط ۴ آغاز شد و با افتتاح همزمان ۳ ایستگاه خط ۶ و یک ایستگاه تبادلی بین خطوط ۶ و ۷ به پایان رسید.
سال ۱۴۰۲ سال پرباری برای مترو تهران بود به شکلی که شاهد افتتاح ۱۰ ایستگاه در خطوط مختلف مترو تهران بودیم که با افتتاح ایستگاه علامه جعفری در خط ۴ آغاز شد و با افتتاح همزمان ۳ ایستگاه خط ۶ و یک ایستگاه تبادلی بین خطوط ۶ و ۷ به پایان رسید.
به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، ساخت و توسعه خطوط مترو در سالی که گذشت سرعت و شتاب زیادی به خود گرفت شاهد این ادعا آمار و ارقام هستند. در سال ۱۴۰۰ مترو تهران ۱۴۲ ایستگاه به طول ۲۵۴ کیلومتر داشت؛ اما امروز بعد از گذشت حدود ۳۰ماه از آغاز به کار مدیریت جدید شهری پایتخت تعداد ایستگاه های بهره برداری شده مترو تهران به ۱۵۹ عدد و طول خطوط مترو هم به طول ۳۰۳ کیلومتر رسیده است، به این ترتیب باید گفت که در این دوره از مدیریت شهری و تا اینجا ۱۷ ایستگاه جدید افتتاح و ۴۹ کیلومتر مسیر افتتاح شده است. نباید فراموش کرد که مترو شهر جدید پرند هم بعد از حدود ۱۵ سال در این دوره افتتاح شد.
به لیست ۱۷ ایستگاه جدید و ۴۹ کیلومتر مسیر ساخته شده در مترو باید اتمام حفاری مکانیزه ۹.۵ کیلومتر تونل در بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران و همچنین آغاز ساخت خطوط ۱۰ و ۸ را هم اضافه کرد.
براساس طرح جامع حمل و نقل ریلی، شهر تهران نیاز به ۴ خط درون شهری جدید دارد که مطالعات آن از اواسط سال ۱۳۹۹ آغاز شد. همان طور که اشاره شد از اواسط سال گذشته ساخت خط ۱۰ مترو آغاز شد و در اسفند ماه هم کلنگ احداث خط ۸ در منطقه ۱۵ به زمین خورد. طول ۴ خط جدید ۸ تا ۱۱ در مجموع شامل ۱۷۵ کیلومتر مسیر و ۱۳۰ ایستگاه می شود. به طور کلی میزان افزایش طول خطوط مترو تهران در ۳۰ ماه اخیر بالغ بر ۱۲ درصد است، همچنین میزان رشد ایستگاه ها نیز به بیش از ۱۰ درصد می رسد.
ایجاد ۴ خط جدید مترو با تکیه بر سند چشم انداز ۱۴۲۰
در سند چشم انداز سال ۱۴۲۰ به عنوان زمان تکمیل خطوط مترو تهران از جمله ۴ خط جدید تعریف و درنظر گرفته شده است. با این وجود برنامه مدیریت ششم شهری تکمیل خطوط در یک بازه زمانی ۷ ساله است تا ۴ خط جدید مترو به صورت فاز بندی شده تا سال ۱۴۱۰ تکمیل شود. بر همین اساس در سال ۱۴۰۳ و در آینده ای نزدیک شاهد کلنگ زنی خط ۹ مترو تهران خواهیم بود و در ادامه با کلنگ زنی خط ۱۱ در سال جدید، ساخت تمام خطوط جدید چهار گانه آغاز خواهد شد.
با تکمیل و بهره برداری از خطوط جدید، روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به تعداد مسافران مترو اضافه خواهد شد تا در مجموع تعداد مسافران شهر زیرزمینی روزانه به بیش از ۵ میلون نفر برسد. از دیگر دستاوردهای تکمیل خطوط تهران کاهش مصرف سوخت و کاهش ترافیک پایتخت است؛ به این ترتیب که ۸۰۰ میلیون لیتر در سال در مصرف سوخت کشور صرفه جویی خواهد شد. این میزان صرفه جویی به نرخ امروز مبلغی بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می شود.
واگن های جدید به تهران خواهند آمد
توسعه مترو تهران تنها به ساخت خطوط و ایستگاه های جدید محدود نمی شود، در بحث تامین واگن مورد نیاز هم اتفاق ها و خبر های خوبی در راه است. مسعود هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردای تهران در این رابطه می گوید: «سال گذشته در بحث تامین واگن مورد نیاز مترو هم هم اتفاق های خوبی رقم خورد. مترو تهران از ۲۵ سال پیش که شاهد افتتاح آن بودیم تا به امروز ۱۱۶۹ دستگاه واگن دارد. این در شرایطی است که امسال در یک مورد قرارداد ۷۹۱ واگن چینی نهایی شد و پیش پرداخت مربوط به آن انجام و عملیات ساخت این واگن ها شروع شده است.»
هرمزی افزود: همچنین ساخت ۱۱۳ واگن ملی هم از سال گذشته شروع شد. علاوه بر اینها قرارداد ۲۸۰ واگن جدید را هم در سال ۱۴۰۲ شروع کردیم که در مجموع شاهد ورود ۱۱۸۴ واگن جدید به مترو تهران خواهیم بود.»
در واقع در سال گذشته بیش از تعداد واگن های مترو تهران در مجموع ۲۵ سال گذشته، قراردادساخت و خرید واگن بسته و عملیاتی شده است.