وجود ابهام درباره نحوه صدور تاییدیههای فنی قطار ملی مترو توسط ۲ شرکت اروپایی
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: به نظر می رسد که درباره روش انجام آزمون ها و نحوه صدور تاییدیه های فنی قطار ملی مترو توسط دو شرکت اروپایی ابهاماتی وجود دارد که باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: به نظر می رسد که درباره روش انجام آزمون ها و نحوه صدور تاییدیه های فنی قطار ملی مترو توسط دو شرکت اروپایی ابهاماتی وجود دارد که باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، سید جعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر در پاسخ به این سوال که چرا در هفته های اخیر، وزارت کشور و مدیریت شهری پایتخت در موضوع تایید فنی واگن های وارداتی مترو که قرارداد خرید ۷۹۱ دستگاه از آن ها در سال گذشته میان شهرداری تهران و طرف های چینی منعقد شد، با چالش مواجه شده اند؟ توضیح داد: به نظر می رسد نوعی اختلاف سلیقه ای بین وزارت کشور و شهرداری تهران درباره نحوه دخالت ها و تصمیم گیری های پیرامون موضوع واردات واگن مترو از چین ایجاد شده است و این اختلافات بیش از آن که به مساله تایید فنی ارتباط داشته باشد، به موضوعات ساختاری و نوع تعامل بین وزارت کشور و مدیریت شهری پایتخت ارتباط دارد.
وی افزود: با ورود مقامات ارشد دستگاه های ذی ربط یعنی وزیر محترم کشور و رئیس محترم شورای شهر تهران، اختلاف نظر ایجادشده قابل حل است، اگرچه در حال حاضر این اختلاف سلیقه باعث شده است که تایید فنی واگن های مربوط به قرارداد شهرداری با شرکت چینی با ابهام مواجه شود.
او تصریح کرد: مساله ای که پیش آمده است، یک موضوع فنی غیرقابل رفع نیست، بلکه نوعی اختلاف سیلقه است که بخشی از آن به ساختار اداری مربوط به عملی شدن این قرارداد بازمی گردد؛ با این حال، با توجه به این که در روزهای گذشته رئیس شورای شهر تهران پیگیری هایی را در این زمینه انجام داده اند، امیدواریم این اختلاف سلیقه هرچه زودتر حل شود و به مدیران ارشد نیز توصیه می کنیم که اجازه ندهند اختلاف نظرهای کاری، باعث وارد شدن آسیب به خدمات مورد نیاز شهروندان شود.
هنوز فرآیند تایید فنی قطار ملی مترو به پایان نرسیده است
تشکری هاشمی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف وعده مسئولان شهرداری، سال گذشته قطار ملی مترو وارد خطوط راه آهن شهری تهران نشد، اظهار داشت: اصل این مساله که پیشرفت فناوری در کشورمان به حدی رسیده است که می توانیم بسیاری از قطعات واگن های مترو را در داخل کشور تولید کنیم، ستودنی است؛ رسیدن به این سطح از پیشرفت به صورت ناگهانی به دست نیامده و حدود دو دهه است که تلاش هایی در زمینه بومی سازی قطعات مترو انجام شده و شرکت های داخلی در سال های اخیر توانسته اند که یکی پس از دیگری قطعات مورد نیاز برای ساخت واگن های مترو را تولید کنند؛ بنابراین باید از صنعتگران، متخصصان و شرکت های دانش بنیان که زحمات زیادی را برای بومی سازی صنعت تولید واگن مترو کشیده اند، تشکر کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: خوشبختانه تا امروز توانسته ایم بیش از ۶۰ درصد قطعات مورد نیاز برای ساخت واگن های مترو را در داخل کشور به تولید انبوه برسانیم. البته فرآیند کنار هم قرار دادن قطعات تولیدشده و ساخت قطار ملی مد نظر از آن ها، زمان بر است و اساسا برای تولید یک ابزار صنعتی، آن هم یک قطار مترو که وسیله حمل ونقل انبوه بر محسوب می شود، باید آزمون های فنی زیادی طی شود.
وی ادامه داد: البته مدیران شهرداری تهران گفته اند که آنچه به عنوان قطار ملی مترو تولید شده، توانسته است آزمون های فنی دو شرکت اروپایی را پشت سر بگذارد، اما به نظر می رسد که درباره روش انجام آزمون ها و نحوه صدور تاییدیه های فنی توسط شرکت های مذکور ابهاماتی وجود دارد که باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.
او در ادامه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که نحوه تایید فنی یک قطار مترو با یک خودروی سواری بسیار متفاوت است، زیرا حداکثر چهار تا پنج نفر با یک خودرو جابه جا می شوند، اما در برخی مواقع، بیش از ۲ هزار نفر با یک قطار مترو جابه جا می شوند؛ به همین دلیل در فرآیند بررسی فنی و انجام آزمایش های لازم پیش از ورود یک قطار مترو به خط، باید مسائل فنی و بخصوص موضوعات ایمنی چندین برابر تولید یک خودرو مد نظر قرار گیرد و باید تست های دقیقی را انجام دهیم که تاییدکننده تمام شرایط یک قطار تولیدشده باشد. بنابراین با وجود این که برخی آزمون ها برای قطار ملی مترو برگزار شده است، اما هنوز فرآیند تایید فنی این قطار به پایان نرسیده است.
نیاز به واردات برخی قطعات قطار، قابل انکار نیست
تشکری هاشمی با بیان این که هنوز تولید انبوه واگن های ملی مترو شروع نشده است، عنوان کرد: در حال حاضر بخش زیادی از قطعات مورد نیاز قطار ملی مترو در داخل کشور تولید می شود، اما نمی توان انکار کرد که نیاز به واردات برخی قطعات وجود دارد، زیرا برای تولید بعضی قطعات قطار مترو، هنوز دانش فنی لازم در کشورمان وجود ندارد و در برخی موارد نیز تولید قطعه مربوطه از نظر اقتصادی به صرفه نیست.
تشکر هاشمی ادامه داد: البته شورای شهر تهران در مجموع به شدت از تولید قطار ملی مترو حمایت و استقبال می کند، ولی توصیه ما به مسئولان شهرداری این است که فرآیند تولید و وارد کردن این خط به ناوگان متروی پایتخت را بدون عجله کردن، طی کنند.
وی تصریح کرد: تولید قطار ملی مترو یک موضوع فنی و تخصصی است و نباید با آن شبیه یک مساله سیاسی برخورد کنیم یا بخواهیم هرچه سریع تر با بُریدن روبان، اعلام کنیم که قطار ملی را تولید کرده ایم.
او افزود: در دولت قبل نیز از قطار ملی رونمایی شد و این در حالی است که هنوز این قطار وارد خطوط متروی تهران نشده است. در حال حاضر نیز ظاهرا مسئولان شهرداری به دنبال رونمایی سریع از این قطار هستند، اما از دوستان می خواهیم که این رویکرد را کنار بگذارند و در موضوع تولید قطار ملی و سایر مسائل فنی، به دنبال انجام دقیق تر و تخصصی تر کار باشند.