بسیاری از هواپیماها خارج از سقف پروازی فعال هستند/جدیت مجلس برای استیفای حقوق مسافران در تاخیرهای پروازی
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از حجم بالای تاخیرهای پروازی در کشور، گفت: بسیاری از هواپیماهای ما خارج از سقف پروازی فعال هستند.
به گزارش خانه ملت، سیداحسن علوی با تاکید بر ضرورت کاهش تاخیرهای پروازی در راستای بهبود خدمات رسانی به مسافران، گفت: متوسط عمر ناوگان هوایی در ایران 22 بوده در حالی که در کشورهای اقماری 12 سال و در برخی کشورهای همسایه همچون امارت 6 سال است.
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تقلیل متوسط عمر ناوگان هوایی کشور به 22 سال با خرید هواپیماهای جدید صورت گرفته است، افزود: کمبود هواپیما و عمر بالای آن یکی از عمده دلایل تاخیرهای پروازی در کشور است.
نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سن بالای ناوگان هوایی نشان می دهد که بسیاری از هواپیماهای ما خارج از سقف پروازی فعال هستند، تصریح کرد: از عوامل دیگری که پس از فرسودگی ناوگان هوایی تاخیرهای پروازی را توجیه می کند شرایط جوی و نامساعد بودن وضعیت آب و هوایی است.
ضعف مدیریتی در تاخیرهای پروازی موثر است
وی با بیان اینکه برخی تاخیرهای پروازی در نتیجه کم کاری مسئولان مربوطه و ضعف مدیریتی صورت می گیرد، افزود: در برف اخیر یخ زدگی برخی بخش های هواپیما به توقف چند روزه پروازها منجر شد در صورتی که استفاده از تجهیزات یخ زدایی می توانست از این مشکل جلوگیری کند.
علوی با اشاره به انجام منظم پروازها در کشور روسیه با وجود سرمای همیشگی هوا، گفت: در مسکو توقف پرواز به دلیل بارش برف معنا ندارد زیرا مدیریت در حوزه ناوگان هوایی می داند به چه شکلی از پس مشکلات پیش آمده بر آید.
حجم تاخیرهای پروازی در کشور ما از نرم جهانی بیشتر است
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه باید با بهبود وضعیت مدیریت در ناوگان حمل و نقل هوایی از حجم تاخیرهای پروازی کاست، افزود: تاخیرهای پروازی در کشور ما از نرم جهانی بسیار بیشتر است.
وی با تاکید بر اینکه تجهیز فرودگاه ها و به روز آوری آن ها می تواند نقش عمده ای در کاهش تاخیرهای پروازی داشته باشد، گفت: استفاده از تکنولوژی روز دنیا می تواند از نارضایتی های مردم در نتیجه تاخیرهای پروازی بکاهد.
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه برای بهبود وضعیت حمل و نقل هوایی نیازمند یک استراتژی مشخص و سند راهبردی هستیم، افزود: به روز بودن حوزه های مختلف حمل و نقل در کشور ارزآوری بیشتری را برای کشور تضمین کرده و سهم بیشتری در تولید ناخالض داخلی دارد.
اجرای آیین نامه حقوق مسافر کاهش تاخیرهای پروازی را در پی دارد
علوی با تاکید بر اینکه اجرای آیین نامه حقوق مسافر برای استیفای حقوق مردم در تاخیرهای پروازی لازم است، گفت: در صورتی که ناوگان هوایی کشور خود را ملزم به اجرای این آیین نامه بداند به طور حتم کاهش تاخیرهای پروازی رخ خواهد داد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: متاسفانه ضعف مدیریت در ناوگان هوایی عدم اجرای آیین نامه حقوق مسافر را رقم زده است.
وی با بیان اینکه مجلس به موضوع تاخیرهای پروازی بارها ورود داشته و اکنون نیز برای ایجاد تعهد در شرکت های هواپیمایی برای رعایت آیین نامه حقوق مسافر جدیت دارد، گفت: در صورتی که به هر دلیل تاخیر پروازی صورت می گیرد ناوگان هوایی باید به رعایت حقوق مسافران اقدام کند.
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: متاسفانه ناوگان هوایی در کشور ما از چرخه بهره وری خارج شده زیرا مدیریت های ضعیف سهم این ناوگان را از حمل نقل مسافران کاهش می دهد.