بازدید سایت : ۴۳۳۴۳

دولت چهاردهم روی ریل تقویت روابط با کشورهای همسایه است

ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا میان دو کشور هدف گذاری شده است.

دولت چهاردهم روی ریل تقویت روابط با کشورهای همسایه است
تین نیوز |

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، سفر رهبر ملی ترکمنستان به ایران را نشانه قرار گرفتن دولت چهاردهم در ریل تقویت روابط با همسایگان دانست و گفت: ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا میان دو کشور هدف گذاری شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، عباس صوفی درباره سفر «قربانقلی بردی محمداُف» رهبر ملی ترکمنستان به ایران گفت: طرح و پروژه های مشترک مهمی بین دو کشور وجود دارد که از جمله می توان به بزرگراه جنوب به شمال و طرح توسعه خط لوله گاز ترکمنستان اشاره کرد که اجرای این طرح های بزرگ با حضور کارشناسان و متخصصان ایرانی، روابط صمیمی دو کشور را بیش از پیش نزدیک تر خواهد کرد.

صوفی افزود: ایران و ترکمنستان نزدیک به هزار کیلومتر مرز مشترک دارند و در قبال مسائل منطقه ای و بین المللی، مرز میان دو کشور از جمله امن ترین نقاط مرزی محسوب می شود که می توان از این ظرفیت برای احیای جاده ابریشم بهره برد.

وی با اشاره به ارتقای روابط دو کشور در گمرک، انرژی و به ویژه راه و حوزه ریلی، یادآور شد: همچنین توسعه همکاری ها در بخش بنادر و دریانوردی، کریدوری و حمل ونقل جاده ای می تواند سبب شود تا روابط دو کشور نسبت به گذشته تقویت شده و این رویکرد نشان دهنده عزم دولت چهاردهم برای تقویت روابط با همسایگان است.

صوفی اظهار کرد: توجه به ترانزیت کالا در برنامه هفتم توسعه قید شده و امضای قرارداد در این حوزه با کشور ترکمنستان اثرات قابل توجهی در شرایط اقتصادی و حمل و نقل دو کشور ایجاد خواهد کرد.

وی درباره توافقات صورت گرفته میان دو کشور در بخش گاز نیز گفت: قراردادهای منعقد شده سبب خواهد شد ایران به هاب گازی منطقه تبدیل شود و همچنین منافع دو کشور را تامین کند.

نماینده مردم همدان در مجلس خاطرنشان کرد: همکاری در بخش های نیرو، ترانزیت، برق، گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی و مهندسی، هدف گذاری برای ترانزیت ۲۰ میلیون تنی کالا میان دو کشور، تسهیل صدور روادید از دیگر موارد ارزشمندی است که قراردادهای آن به امضای طرفین رسید و اثرات آن را در آینده ای نزدیک شاهد خواهیم بود.

رهبر ملی ترکمنستان، ۷ شهریورماه وارد تهران شد و در مراسمی که با حضور «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور کشورمان و «قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی این کشور برگزار شد، بین مسئولان ایران و ترکمنستان ۴ سند همکاری مشترک به امضا رسید.

برنامه همکاری میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ از سوی سیدعباس عراقچی و رشید مردوف وزرای امور خارجه دو کشور، یادداشت تفاهم خواهر خواندگی بین بندر امیرآباد جمهور اسلامی ایران و بندر ترکمن باشی ترکمنستان با امضای خانم فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و محمدخان مدیرعامل شرکت ترکمنستانی، توسعه تعاملات گاز طبیعی بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت دولتی ترکمن گاز و با امضای مجید چگینی معاون وزیر نفت ایران و مدیرعامل شرکت ترکمن گاز و همچنین طرح اقدام مشترک درباره تعمیق و توسعه همکاری های گمرکی دو کشور از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ از جمله اسنادی است که به امضای مقامات دو کشور رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.