بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

تولید دوچرخه‌ های هیبرید و برقی از سوی محققان دانشگاهی

با توجه به افزایش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها و شهرهای صنعتی، گروهی از مهندسان دانشگاه صنعتی شاهرود دوچرخه‌های برقی در ۶ مدل را به تولید رساندند.

تین نیوز |

با توجه به افزایش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها و شهرهای صنعتی، گروهی از مهندسان دانشگاه صنعتی شاهرود دوچرخه های برقی در ۶ مدل را به تولید رساندند که علاوه بر استفاده از پدال و موتور امکان بهره برداری از آن به صورت هیبرید پیش بینی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا ، سید وحید حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه تحقیقات ما در مرکز دیناموتور مستقر در پارک علم و فناوری صنعتی شاهرود بر روی موتورهای الکتریکی متمرکز شده است، گفت: ما در این مرکز ساخت موتورهای الکتریکی را در دستور کار قرار دادیم و یکی از حوزه هایی که در این مرکز آغاز کردیم، حوزه طراحی و ساخت دوچرخه برقی است.

وی با بیان اینکه مجموعه دوچرخه برقی و موتور آن را داخلی سازی کرده ایم، اظهار کرد: دوچرخه ای که ما به تولید رساندیم، از نوع موتور «middle drive» یا موتور میانی است که از ثبات خوبی برخوردار است، ضمن آنکه عمر بالایی دارد.

حسینی با تاکید بر اینکه در این پروژه موفق به داخلی سازی باتری این دوچرخه شده ایم، توضیح داد: این طرح با همکاری برخی از شرکت های ایرانی بوده است. علاوه بر آن بدنه دوچرخه را هم از نمونه های خارجی می توان تهیه کرد و هم قرارداد با شرکت های داخلی تولیدکننده دوچرخه داریم.

تولید دوچرخه‌های هیبرید و برقی از سوی محققان دانشگاهی

به گفته وی، بخش زیادی از دوچرخه های مورد نیاز تولید برای تولید دوچرخه های برقی از شرکت های داخلی تامین شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه دوچرخه برقی تولیدشده در سه حالت «دوچرخه معمولی پدالی»، «حرکت با موتور بدون نیاز به پدال زدن» و «حرکت هیبریدی» رانندگی می کند. به این صورت که فرد در هنگام دوچرخه سواری توسط سنسوری، گشتاور پای راننده را اندازه گیری می کند و متوجه می شود که فرد قصد حرکت دارد یا خیر و در صورت حرکت، موتور به کمک فرد راننده می آید.

وی تاکید کرد: این قابلیت موجب می شود در پیک های حرکتی مانند رانندگی در شیب زیاد، پیک ها جذب می شود و موتور به کمک راننده می آید و حرکت را برای دوچرخه سوار تسهیل می کند.

حسینی، سرعت دوچرخه را حدود ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر در ساعت ذکر کرد و افزود: ولی این دوچرخه به سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت نیز رسیده است.

به گفته مجری طرح، در خصوص میزان ظرفیت بالای این دوچرخه برقی، توضیح داد: میزان کیلومتر باتری این دوچرخه برقی به میزان ظرفیت باتری که ما در مدل های مختلف تهیه کردیم، ارتباط دارد. نمونه ای که ارائه شده تا ۱۰۰ کیلومتر می تواند رانندگی کند، ولی متوسط رانندگی ها ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر است.

وی اضافه کرد: این دوچرخه را در ۶ مدل تولید کردیم. یک مدل آن را برای کاربرد در شهرداری ها، ادارات و سازمان ها که به آنها «دوچرخه شهری» می گویند، به تولید رساندیم.

حسینی، دوچرخه بانوان، دوچرخه برای طی مسافت میان دو شهر، دوچرخه اقتصادی و دوچرخه کوهستان را از دیگر نمونه های تولیدشده در این شرکت نام برد و گفت: نمونه دیگر، ساخت دوچرخه هایی است که باتری پکیج در داخل آن قرار می گیرد. همه انواع دوچرخه های تولید شده ما، برقی هستند و تا دو ماه آینده به بازار معرفی خواهند شد.

به گفته وی، با توجه به اینکه این دوچرخه ها از جنس آلومینیوم است، تفاوت وزنی زیادی نسبت به دوچرخه های متداول ندارد، ولی از سوی دیگر به شدت به افرادی که می خواهند دوچرخه سواری کنند و یا اینکه به محل کار بروند، این دوچرخه می تواند در شرایطی که آنها خسته هستند، با راحتی خود را به منزل برسانند و این مزیت خوبی است که می تواند فرهنگ استفاده از دوچرخه سواری را در کشور توسعه دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.